Hildebrand schreef:collegavanerik schreef:ora et labora mond houden en vooral geen vragen stellen want dan beland je op de brandstapel de wetenschap begon weer te leven in de renaissance toen vesalius zelf ging kijken hoe mensen in elkaar zaten.
als het christendom er niet was geweest was de stoommachine al in de middeleeuwen uitgevonden.
Voor de moslims: de algebra is uitgevonden door een zoroastrische pers.
Ik zou het zeer waarderen als er nu eens met naam en toenaam werd aangegeven welke wetenschappers er door de Inquisitie middels vierendeling, verhanging, onthoofding of brandstapel om hun denkbeelden zijn afgemaakt. Het wordt de tegenstanders van een a-theistische levensvisie telkens met grote stelligheid voor de voeten geworpen, zonder dat dit met bewijs wordt gestaafd. Kun jij dit geven, collegavanerik? En dan niet met Giordano Bruno op de proppen komen, want deze man hield er occulte praktijken op na die weinig met echte wetenschap te maken hadden.
Op speciaal verzoek:
Ik quote een stukje uit mijn studieboek.
.....De aarde wordt verstoten van haar centrale plaat in het heelal!
De Dominicaan Giordano Bruno (1548-1600) gaat zelfs nog een stap verder. Er bestaat niet één zon, niet één aarde, maar er zijn meerdere zonnen en meerdere aarden, waarbij ieder om zijn eigen zon draait en waarop mogelijk ook denkende wezens huizen. Dit gaat echter té ver. Bruno weigert zijn opvattingen te herzien en betaalt zijn hardnekkigheid met zijn leven.
Op het plein "Campo dei Fiori" in Rome kan men een standbeeld bewonrderen dat de plaats memoreert waar deze denker in 1600 op de brandstapel levend werd verbrand.
Beste hildebrand. Leg jij mij eens uit wat er occult is aan zijn stellingen. Ze bleken allemaal te kloppen.
Daar vul ik zelf nog even aan dat Copernicus zijn boek De revolutionibus orbium caelestium (over de omwenteling van de hemellichamen) door het Vaticaan als een ongeoorloofde brutalitaan werd beschouwd.
Nog een quote uit hetzelfde boek:
Belangrijke ondersteuning voor Copernicus' systeem is vooral geleverd door Galileo Galilei (1564-1642), die met de pas uitgevonden telescoop de manen van Jupiter en de fasen van Venus ontdekte. De Inquisitie is echter niet zo gecharmeerd van Galilei's ontdekkingen. Hij wordt verplicht om openlijk afstand te nemen van wat hij beweert. Het verhaal gaat dat Galilei, nadat hij keurig netjes zijn tekst heeft opgezegd waarin hij bekent dat hij zich heeft vergist, onhoorbaar mompelt: Eppur si muove (En ze draait toch).
Het Vaticaan heeft Galileo dus niet vermoord (ik verwarde zelf ook even de 2 heren die allebei ongeveer hetzelfde beweerden).
Iemand dwingen een leugen te vertellen (op straffe van dood) is niet veel minder erg.
Darwin, de ontdekker van de evolutieleer, is eveneens door het Vaticaan afgeschilderd als een duivel, alleen omdat hij uitlegde hoe de evolutie werkt.
Tot zover mijn historische documentatie die ik 123 kon vinden. Ongetwijfeld zullen anderen ook nog wel het één en ander kunnen vertellen.