PeterPan
Artikelen: 0

Re: dilemma

Assassinator schreef:hmm, ja dat is een goed rationeel argument. alleen bedenk dat er dan ook honderen mensen geliefden verliezen en zullen rouwen, denk aan hun verdriet en dat je dat ook nog eens zou kunnen verkomen. zou je daar als zoon zijnde mee verder kunnen leven?? ik niet, zéker niet.

De vraag is hypothetisch, alles puur onzin.

Ik kan er prachtige verhalen over schrijven die je de tranen over de wangen doet rollen maar het blijft fictie....

Het dillema is fictief en zo ook alle antwoorden die hier neergezet worden.

Ik zal er niet om liegen, als ik moest kiezen tussen mijn zoon en 10 miljoen anderen dan kregen we er heel wat grafstenen bij.....
Ik ben het helemaal met je eens. Ook met je laatste opmerking. Dat is niet minder nobel dan het kiezen voor de zoon.

Het is natuurlijk onzin, maar iedereen heeft zich wel eens zulke vragen gesteld.

In dat opzicht is het geen onzin.
Assassinator

maja, nogmaals, wat zou je zoon ervan vinden dat miljoenen mensen dierbaren hebben verloren alleen omdat je vader je in leven wilde houden? en als je het al van te voren had geweten (als zoon zijnde)?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Hopper

maja, nogmaals, wat zou je zoon ervan vinden dat miljoenen mensen dierbaren hebben verloren alleen omdat je vader je in leven wilde houden? en als je het al van te voren had geweten (als zoon zijnde)?
Mijn zoon zou met plezier voor de mensen willen sterven want de anderen zijn belangrijker dan hem zelf, hij staat erop dat het niet bekend wordt dat hij voor hun gestorven is, hij wil in stilte sterven, onbekend, zonder faam. Gewoon iemand die gestorven is..

Het antwoord is natuurlijk net zo fictief als de vraag.

Een mindere fictieve vraag is natuurlijk: Waarom geef je al je geld niet aan de mensen die sterven van de honger?, verkoop je computer en doneer voor de armen in Afrika, werk alleen voor dat doel.

Met elke euro die jij opvreet aan patat o.d had je ook iemand in een 3de wereld land kunnen redden.

Of is de vraag nu iets minder fictief? en blijkt dat je helemaal niet zo om de anderen geeft.
Wie is die man in de spiegel?
Assassinator

een goede vader zou zijn zoon dan laten sterven, lijkt me. ik zou zoiezo niet wéten hoe ik verder zou kúnnen leven als ik zou weten dat er miljoenen hebben geleden (hiermee doel ik op de miljoenen nabestaanden) en alleen omdat mijn vader mij in leven zou willen houden.

tuurlijk is dit dilemma fictief, maar je moet het abstract maken :)

je kunt ook wat doen aan de kinderen in afrika zonder dat je je computer hoeft te verkopen, of dat je je patatje niet zou kopen. je kan ook gewoon wat meer uitgeven, hoef je niks op te geven maar je houd alleen wat minder over aan het eind van de maand.

- Robert Heinlein -
Hopper

Assassinator schreef:een goede vader zou zijn zoon dan laten sterven, lijkt me. ik zou zoiezo niet wéten hoe ik verder zou kúnnen leven als ik zou weten dat er miljoenen hebben geleden (hiermee doel ik op de miljoenen nabestaanden) en alleen omdat mijn vader mij in leven zou willen houden.

tuurlijk is dit dilemma fictief, maar je moet het abstract maken :)

je kunt ook wat doen aan de kinderen in afrika zonder dat je je computer hoeft te verkopen, of dat je je patatje niet zou kopen. je kan ook gewoon wat meer uitgeven, hoef je niks op te geven maar je houd alleen wat minder over aan het eind van de maand.
Wat is een goede vader?

Jij zou niet weten hoe je verder zou moeten leven als je zou weten dat er miljoenen hebben geleden? Dat doe je nu ook al met elke euro die je in je knip houdt.

Ja ook zonder je comp te verkopen kun je wat doen, maar hoeveel mensenlevens had je met die comp erbij kunnen redden?

Je hebt alleen het broodnodige nodig, je kunt toch niks meenemen.

Maar je wilt het niet, die computer is belangrijker dan de levens van vele mensen.

Dat patatje is belanger dan een mensenleven.

Maar dat wil je niet, "ik" is NO.1

En "ik", het denken is beroemd in kromme dingen goed praten, de geschiedenisboeken staan er vol mee.

En zo is de vraag op deze dilemma ook beantwoord, ook jij zult je zoon het medicijn geven en je zoon zal dit medicijn eisen, al zal je dit halstarrig blijven ontkennen onder mom van je nobelheid.
Assassinator

ik heb op dit moment 3 hele euro's :) maja, ik kán het me niet voorstellen dat je als zoon voor jezelf zou kiezen als je denkt hoe ontzettend veel mensen ondraagelijk zullen lijden (nabestaanden) terwijl je dit kan beperken tot 1 familie die wel beseft wat je hebt gedaan voor die miljoenen mensen (waarvoor je dus hebt gezorgt dat die niet geestelijk lijden)

wil elk mens geen held zijn :) gelukkig hoef ik voor mezelf nooit deze keuze te maken (hoop ik :) )

- Robert Heinlein -
Henriette

Ik zou het middel zonder nadenken aan mijn zoon geven.

Ik ook. De zorg voor mijn kind zie ik in deze als prioriteit.
Bonum vinum laetificat cor hominis
Hopper

Assassinator schreef:ik heb op dit moment 3 hele euro's :) maja, ik kán het me niet voorstellen dat je als zoon voor jezelf zou kiezen als je denkt hoe ontzettend veel mensen ondraagelijk zullen lijden (nabestaanden) terwijl je dit kan beperken tot 1 familie die wel beseft wat je hebt gedaan voor die miljoenen mensen (waarvoor je dus hebt gezorgt dat die niet geestelijk lijden)

wil elk mens geen held zijn :) gelukkig hoef ik voor mezelf nooit deze keuze te maken (hoop ik :) )

Koop wat nuttigs voor die 3 euro en breng het naar een voedselbank :)
John Nash

yannickdefysicus624 schreef:Ik ben vader en zit met een groot probleem mijn zoon is doodziek en ik heb maar een middel dat alles kan genezen. Nu komt er een bedrijf naar mij dat zegt dat ze het middel kunnen kopieren en iedereen op heel de aarde genezen.Het enige minpunt is dat de kopiertijd 4maanden kost en dat mijn zoon het morgen nodig heeft .   :)  

wat zou jij doen :)    Je zoon reddden of je middel aan de gehele mensheid beschikbaar stellen. :)  [/i]
Afbeelding
Assassinator

ik zorg er liever voor dat er geen voedselbanken hoeven te zijn, dat lijkt me vele malen nuttiger :) maja, daarvoor moet je in de politiek zitten en op zn minst moeten kunnen stemmen, en dat is duurt nog 2 jaar (op een week na), jammer eigenlijk.

- Robert Heinlein -

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”