albert davinci
Artikelen: 0

Re: Klassieke muziek, waarom vindt iedereen dat saai?

........ (Edit Veertje: bericht vanwege toon verwijderd - strekking was protest van MaFa tuning m.b.t. het verwijderen van een aantal berichten en het "afkraken" van hardcore)
Ik ben niet zo'n voorstander van het verwijderen van posts zelfs al zijn ze grof van toon (zolang je geen spammer bent mag je van mij bijna alles zeggen) maar ik vind dat je toch wel heel erg overdreven reageert. Zodat we precies weten waarom je nu zo boos reageert, wat stond er in die post?

Niemand heeft hardcore afgekraakt, sommigen hebben alleen gezegd dat het niet hun smaak is. Sommigen hebben zelfs benadrukt dat hardcore niet onderdoet voor andere vormen van muzikale expressie. Als jij daar anders over denkt, geef dan gewoon concrete argumenten waarom dat zo zou zijn en dan is er een inhoudelijke discussie mogelijk.

Zeg eens eerlijk, laat jij je positiever uit over klassieke muziek (daar zal jij ws. een hekel aan hebben) dan dat sommigen zich hier hebben uitgelaten over harcoremuziek :)

Lichtjes off-topic.

Op de publieke zenders zenden ze tegenwoordig tussen de herhalingen klassieke muziek uit.

Dit vind ik ongewenst.

1. Omdat de meesten liever andere muziek horen.

2. Omdat het effect averechts zal zijn. De mensen die de herhalingen willen zien en al niet open staan voor klassieke muziek zullen er nu nog meer een hekel aan krijgen.

3. Ik wil soms de herhalingen zien, geen bullshit daartussendoor.
MaFa tuning

mijn excuses voor mijn taalgebruik maar ik ben het gewoon helemaal zat over de voorordelen van mijn muziek style voor klassieke muziek heb ik wel respect maar ga nou niet (sommige) zeggen dat klassieke muziek beter is want dat is een mening. het is wel zo dat er niet voor niets alleen maar hardcore/hardstyle evenementen zijn
Assassinator

dat is ook de bedoeling van hardcore: massa muziek. klassieke muziek is veel individueler dus niet geschikt voor grootschalige evenementen. er zijn trouwens ZAT concerten, alleen je let er niet zoveel op. die komen ook veel minder in de publiciteit.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
curix

kombelpeter schreef:Om in te gaan op de topicvraag:

Volgens mij bestaat die 'mening' alleen uit vooroordelen. Ik ken een jongen die boort zijn hele leven als de klassieke muziek de grond in. Laatst liet ik hem iets horen, en hij zei: "Hé, dat is prechtig, van wie is het?"

Ik zei: "Chopin"

En daar stond hij met zijn mond vol tanden
Ik had ook zo'n geval.

Ik was aan het praten met iemand over dingen tot jazz ter sprake kwam.

Hij zei: Jazz zuigt.

Ik: Luister hier eens naar, het is geen jazz.(maar het was wel jazz mbp big band :wink: )

Toen hij het opende vroeg ik: en?

Hij zei: dat is eigenlijk wel goed.

Ik denk om jazz te leren waarderen moet je

ten eerst: naar de liedjes luisteren waar je de swing direct voelt.

ten tweede: beetje moeilijkere stukken beluisteren en de swing voelen.

ten derde: er is geen derde want als je 1 en 2 hebt gedaan kan je van bijna alle jazz genieten.

Het zelfde voor klassieke muziek.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.
sirc

[quote: curix rote]

Ik had ook zo'n geval.

Ik was aan het praten met iemand over dingen tot jazz ter sprake kwam.

Hij zei: Jazz zuigt.

Ik: Luister hier eens naar, het is geen jazz.(maar het was wel jazz mbp big band :wink: )

Toen hij het opende vroeg ik: en?

Hij zei: dat is eigenlijk wel goed.

[quote]

die iemand ben ik.

en om verder te gaan over de hardcorebesprekingen hier in deze topic: ik ben zelf een groot hardcore fan, alsook industrial, jump e.d. en ik herken regelmatig ritmes uit grote klassieke stukken. zo heb ik meerdere mixes van de carmina burana staan, welke soms wel prachtig zijn.

ook luister ik naar klassieke muziek. het enige dat ik niet graag hoor zijn r'n b, opera en jazz, zoals in de quote vermeld. maar curix had niet alles gezegt. achteraf had ik ook nog gezegd dat ik de zang niet zo kon waarderen

en sorry voor de onverzorgde quote, mara ik had die per ongeluk gewist
relativiteit is als naast een mooi meisje zitten, een uur lijkt een minuut... Einstein, we love you
curix

achteraf had ik ook nog gezegd dat ik de zang niet zo kon waarderen
Ja maar ik had u per ongeluk de verkeerde verzonden. (die die nie kon zingen)

Tip voor de beginnende jazz luisteraar: luister naar meerdere stukjes en bazeer u niet op een toevallig slecht eerste stuk.

En eerder in deze thread kwam dat er posts zijn gedeleteerd

Ik woon in belgie en daar is censuur "verboden" Is dit niet het zelfde in Nederland (aangezien dit een nederlandse site is) of is internet internationaal?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.
albert davinci

Soms deleten ze de posts wel heel erg snel ja, althans naar mijn mening.

Mafiatuning die ik quootte zei inderdaad wat de mod heeft verwoord en gebruikte daarbij 1 of 2 K-woorden en wat uitroeptekens.
sirc

Ik woon in belgie en daar is censuur "verboden" Is dit niet het zelfde in Nederland (aangezien dit een nederlandse site is) of is internet internationaal?

dit is wel off-topic maar toch: het enige land dat ik ken dat censuur heeft op google is china. termen als 'communisme' kunnen dara niet ingevoerd worden. mara dit is simpel te ontduiken natuurlijk...
relativiteit is als naast een mooi meisje zitten, een uur lijkt een minuut... Einstein, we love you
albert davinci

Tenzij China bepaalde websites blokkeert bij de grenzen.

Gelukkig is er inderdaad veel wel te ontduiken maar de straffen zijn behoorlijk afschrikwekken en de mensen die wat minder handig zijn of nogal volgzaam zijn blijven ondertussen dom. :)

Dat de censuur nog altijd effectief is blijkt wel uit het feit dat veel Chinezen er geen idee van hebben wat hun overheid het Tibaanse volk aan doet, ook denken veel Chinezen dat Taiwan een onderdeel is van China :)
sjonnie

Je hebt wel saaie klassieke muziek,maar als ik aan Grieg,Tsjaikovski,Rachmaninov en liszt denk,gaat mijn hart toch open hoor.
sirc

Je hebt wel saaie klassieke muziek,maar als ik aan Grieg,Tsjaikovski,Rachmaninov en liszt denk,gaat mijn hart toch open hoor.

van rachmaninov en listz heb ik nog nooit gehoord, mara ik geef je 100% gelijk
Smirnovv

Hoewel ik zeker geen liefhebber ben van klassieke muziek, kan ik sommige stukken klassieke muziek best smaken. Maar de voornaamste reden, denk ik, waarom klassieke muziek me minder aanspreekt dan rock is het gegeven dat tekst een primordiaal gegeven is voor mij in muziek.

Als de muziek die bij de tekst hoor me dan ook nog eens in een soort roes kan brengen is dat voor mij de perfecte combinatie.

Ik beschouw muziek dan ook eerder als een soort muzikale poëzie dan dat ik het als een louter losstaande kunstvorm beschouw. Om die reden kan ik klassieke muziek (waar tekst een veel minder belangrijke, zoniet onbestaande rol speelt) minder smaken.

Ik weet dat dit een misschien nogal aparte zienswijze is op muziek. Dit kan misschien mede komen doordat ik nooit echt een muzikale opleiding heb genoten en ik derhalve moeilijk "virtuoze muzikale hoogstandjes" kan onderscheiden van "muzikale afval" (om het overdreven te stellen).

Maar het is wel iets dat mij opvalt, dat mensen verschillend naar muziek luisteren en het waarschijnlijk ook verschillend beleven naargelang hun muzikale achtergrond. Een geoefend gitarist zal een bepaald rocknummer anders beluisteren en ervaren dan een geoefend drummer en al helemaal anders dan een pesoon die niet thuis is in instrumenten (tot deze laatste categorie behoor ik dan).

Ik kan me dan wel voorstellen dat klassieke muziek "hoogstander" en, vooral ingewikkelder om te maken, is dan andere muziekgenres. Maar ik geraak meer in vervoering van rocknummers met spitsvondige, diepzinnige (ik ben er zeker van dat dit geen contradictie hoeft te zijn) teksten.
albert davinci

Ik kan me goed vinden in wat jij zegt.

Ik kan zelf wel meerdere instrumenten bespelen (gitaar, piano, blaas). Als ik een film kijk dan kan ik zeker wel opgaan in gepaste klassieke muziek. Als ik zelf muziek opzet dan wil ik echter de stem en een tekst hebben. Muziek met goede zang is gewoon persoonlijker. Ik beschouw de stem als een volwaardig instrument, misschien nog wel meer dan dat als de stem bijzonder is (Freddy Mercurie).

Dat neemt niet weg dat ik ook kan genieten van hoogstaand piano-spel of gitaar-spel. Dat is minder persoonlijk maar weer harmonieuzer dan veel popmuziek als het goed gespeeld is.

Ik schets hier een beeld van de 2 uitersten. Gelukkig zijn er ook nummers die de beste elementen van pop en klassiek combineren, dit vind ik vaak de mooiste nummers.

Klassiek en pop zijn 2 totaal verschillende groepen, heel die strijd is idioot.
Phaesimbrotos

Zelf luister ik wel electronische muziek. Maar niet de harde electronische muziek, gewoon rustige chill out trance. Ik luister ook uitsluitend mixes van 2 á 3 uur. Maarja, ik ken genoeg jongeren die van klassieke muziek houden, maar natuurlijk zijn dat er niet zoveel als de jongeren die van hardcore houden. Maar bij de mensen die van hardcore houden merk ik op dat deze niet alleen dezelfde muzieksmaak delen, maar ook dezelfde ideeën over de maatschappij. Vaak zoekt de jongere een subcultuur waaraan deze zich aanpast. Zo dus ook in muziek smaak. Verder luister ik zelf geen klassieke muziek, maar er zijn wel klassiekers die ik mooi vind. Zoals Für Elise, zulke beroemde klassiekers. Maar echt klassieke muziek luisteren, hmm, nee. Klassieke muziek geïmplementeerd in electronische muziek vind ik echter wel weer geweldig.

De trance die ik luister is niet een muziek soort waar je op danst. Er wordt vaak gewoon een bepaald melodietje herhaald dat beetje futuristisch klinkt en stemmen die dingen zeggen zoals: ''Clear blue water'' of ''Ocean of dreams''. Mijn muziek smaak is meer een dromerige soort muziek.
The most dangerous aspect of searching the truth is that you might find it.
Phys

. Klassieke muziek geïmplementeerd in electronische muziek vind ik echter wel weer geweldig.
Ja! Max Richter, Rachel's, Murcof :)

Terug naar “Sciencetalk café”