Jongens, laat je alsjeblieft niet verleiden om er een interreligieuze discussie van te maken. Het gaat nu niet over moslims, de islam, de zin en onzin van de religie en de wereldpolitiek.
Als dat gebeurd dan zouden de mods wel eens, terecht, moeten gaan ingrijpen. Laten we dat voorkomen.
Het gaat nu over ofdat het in deze tijd nog wenselijk is dat het meerendeel van de scholen in Nederland een bepaalde religieuze stroming heeft.
Eventjes een stukje historisch besef: Artikel 23 is geschreven in een tijd waarin de meeste Nederlanders practiserend katholief of protestant waren.
Vanuit die tijdsgeest was dit een logisch artikel.
We leven nu echter in een tijd waarin een zeer kleine minderheid van de Nederlanders practiserend katholiek of protestant is. In deze tijd is het daarom geen zinnig artikel mee.
Dat is reden 1 waarom artikel 23 overbodig en misschien zelfs schadelijk is geworden.
Voor de 2de reden herhaal is eventjes een stukje post.
Naar mijn smaak is één belangrijk punt nog onderbelicht en ik zou dan ook graag wat reacties daarop hebben.
Veel christelijke scholen zijn enkel officieel in naam christelijk omdat ze dan hun school wit kunnen houden. Immers, openbare scholen moeten alle leerlingen aannemen, zogauw een school zichzelf christelijk noemt mogen ze leerlingen weigeren.
Veel scholen maken dan ook gretig misbruik van het etiket christelijk om leerlingen te kunnen weigeren en het aantal allochtonen beperkt te houden zodat hun school niet te veel leerlingen heeft met een taal/onderwijs/opvoeding-achterstand.
Het gevolg daarvan is dat andere scholen weer opgescheept zitten met onnatuurlijk grote concentraties van achterstandleerlingen en je dus een tweedeling krijgt op basis van huidskleur.
Dit is, naar wat ik heb begrepen heb de voornaamste reden dat de politici 2 jaar geleden of zoiets hebben gediscussieerd ofdat artikel 23 niet zou moeten worden afgeschaft.
Mijn stelling; willen wij het ontstaan van zwarte scholen en daarmee een tweedeling op basis van huidskleur voorkomen dan zullen we artikel 23 uit de grondwet moeten schrappen. Het is immers dankzij artikele 23 dat christelijke scholen (en gereformeerde enz.) hun scholen wit kunnen houden waardoor de zwarte leerlingen gedumpt worden op de openbare school met als gevolg een veel te grote concentratie van leerlingen met een zeer grote taal- en onderwijsachterstand op de openbare scholen wat weer resulteert in een hoog dropoutpercentage wat resulteert in verkrotting van wijken wat resulteert in meer armoede en criminaliteit.
Er hangt dus heel wat meer samen met artikel 23 dan dat veel mensen in eerste instantie denken.
Vergeet niet, ik kan het niet genoeg benadrukken, dat veel scholen enkel doen alsof ze christelijk zijn zodat ze leerlingen kunnen selecteren en zodoende hun school wit kunnen houden.
Let wel, het gaat veel scholen niet om de huidskleur of de afkomst, maar dat is wel hoe het in de praktijk uitwerkt omdat die groepen leerlingen minder zullen presteren op de basisschool en de citotoets.
Sommige scholen hanteren zelfs een percentage allochtonen wat ze niet willen overschrijden. Dit hebben sommige onderwijzers/directeuren al eens toegegeven.
Ik wil nog eventjes benadrukken dat niets in deze post bedoeld is als kwetsend of denigrerend ten opzichte van bepaalde minderheidsgroepen.