1.Scholen zijn geen opvoedingsgestichtDe overheid zou er op toe moeten zien dat op alle scholen hetzelfde onderwijs gegeven wordt, waarin zeker studiestof aan de godsdiensten welke in ons land veel beleden worden gewijd zou moeten zijn. Alsook aan allerhande psychologische/filosofie kwesties: wat is geluk? Hoe kun je voorkomen volksziekte nr 1 -depressiviteit- op te lopen? hoe zou je een goede vriend, partner, ouder kunnen zijn?
En van allerlei op het gebied van lichamelijke verzorging en gezondheid.
Denk eens aan het belang van voorlichting op het gebied van voeding.
Hoeveel procent van de tieners heeft een overgewicht? Hoe ongelukkig zijn ze daaronder, wat betekent dit voor hun gezondheid, het op peil houden van hun conditie, enz
2.De ouders zijn er om het kind op te voeden, niet de school
3.De inzichten omtrent bovenstaande aangelegenheden veranderen dagelijks
1. en 2. Zelf had ik maatschappijleer (discussies over goed en kwaad) en godsdienstonderwijs, wat interessante nuttige vakken waren.
Wat is het verschil tussen opvoeden en onderwijs geven? Geschiedenisonderwijs is voor 75% opvoeding hoor. Met wiskunde ligt dat anders.
De punten die ik hierboven noemde:
Onderwijs geven over de godsdiensten die er in nederland voorkomen. Waarom is dat opvoeden in jullie ogen en niet sec informatie verschaffen, kennis aanbieden, algemene ontwikkeling (zoals ik dat bedoelde) ?
Onderwijs geven op het gebied van geestelijke gezondheid en geestelijke stoornissen, waarom zou dat onder 'opvoeden' vallen? Je kunt heel eenvoudig een programma samenstellen waarin je kinderen leert wat depressiviteit is (zoals je kinderen leert wat kanker is, griep, wat botbreuken zijn en hoe bot zich herstelt enz).
3. De inzichten daaromtrent die liggen vast, zijn morgen niet anders dan vandaag en vandaag niet anders dan gister. Je kunt ook statistieken opnemen in dat onderwijs over geestelijke gezondheid. Je kunt laten zien hoe vaak anorectia voorkomt, hoe vaak die verslaving levenslang zal voortduren en hoe vaak jongeren aan de gevolgen van hun anorectische verslaving komen te overlijden. (meer dan er verkeerslachtoffers vallen, maar dit terzijde). Kun je ook met het fenomeen depressiviteit (volksziekte nr 1) doen. Ook kun je een beetje belichten hoe depressiviteit over het algemeen verholpen wordt. Liggen de inzichten ook over vast, maar als er morgen een nieuw soort ad ontwikkeld wordt, so what, dan neem je dat het volgende jaar in je lesprogramma op, die nieuwe info.
Voedingsleer. Waarom kun je dat niet doceren. Waarom is dat opvoeden? Je kunt vertellen over de samenstelling van voedsel, de calorische waarde, welke voedingsmiddelen weinig voedingswaarde en daarentegen een zeer hoge calorische waarde hebben. Die materie is net zo zakelijk als natuurkunde, biologie en chemie (maakt daar in feite deel van uit) . Laat die kinderen zichzelf maar plofdik vreten. Prima, maar biedt ze kennis aan over de voedingsmiddelen die ze gebruiken. Niet opvoeden, maar kennis, ontwikkeling bevorderen.
Daar zijn scholen voor.
En het is BELACHELIJK dat we scholen daar niet voor benutten.
Want zo houden we in stand dat depressiviteit volksziekte nr 1 is (met alle enorm fnuikende maatschappelijke gevolgen van dien)
Mensen met anorexia meestal te laat bij de hulpverlening terecht komen
De meeste tieners een overgewicht hebben
Mensen ongezond eten (met alle ziekelijkheden van dien)
en ik zou nog veel andere punten kunnen opnoemen