methaangas
Artikelen: 0

Re: Wat is een zwart gat

Weet iemand eigelijk wat er gebeurt als een denkbeeldig ruimteschip een zwart gat zou naderen?
Als iets in een zwart gat valt, zal het door de tunnel gaan, en er aan de andere kant uitkomen.

Aan de ene kant (het zwarte gat) wordt dus materie naar binnen gezogen, wat er aan de andere kant wordt uitgestoten.

Het andere uiteinde wordt een wit gat genoemd, omdat het het tegenovergestelde is van een zwart gat.

Reizen door die tunnel (een wormgat) gaat sneller dan het licht (dus meer dan 300.000 km/s) en kan alleen van zwart gat naar wit gat, en niet terug.

Wat het effect zou zijn wanneer je sneller dan de snelheid van het licht vliegt??
methaangas

Syd schreef:Volgens mij bedoeld hij dat de genoemde zak met lood kleiner is dan de zak met veren   ;)
hehehe... bingo!

Ik zie nu pas wat ik geschreven had. Beetje duf nog van de laatste dagen :shock:

Maar idd... je hebt bij veren meer volume nodig dan bij lood.

Bij 1 kg veren en 1 kg lood is de massa gelijk maar is het volume verschillend.
Jullie bedoelen dus dat hoe groter de massadichtheid, hoe groter de 'ontsnappingssnelheid'?
Anonymous

Wordt het ruimteschip dat niet uitelkaar getrokken door de zwaartekracht op beide uiteinden van het schip?
Syd

methaangas schreef:Als iets in een zwart gat valt, zal het door de tunnel gaan, en er aan de andere kant uitkomen.

Aan de ene kant (het zwarte gat) wordt dus materie naar binnen gezogen, wat er aan de andere kant wordt uitgestoten.

Het andere uiteinde wordt een wit gat genoemd, omdat het het tegenovergestelde is van een zwart gat.
Hier heb ik nog nooit van gehoord, op welke theorie baseer je dit precies?
Jullie bedoelen dus dat hoe groter de massadichtheid, hoe groter de 'ontsnappingssnelheid'?
Nee, dit gaat heel ergens anders over, niet belangrijk verder.
methaangas

Syd schreef:
methaangas schreef:Als iets in een zwart gat valt, zal het door de tunnel gaan, en er aan de andere kant uitkomen.

Hier heb ik nog nooit van gehoord, op welke theorie baseer je dit precies?
Als het vierdimensionale heelal wordt voorgesteld als een tweedimensionaal rubber vlies, dan zijn objecten met massa knikkers die op het vlies liggen en er een deuk in maken. Een zwart gat is dan een oneindig zware knikker die een oneindig diep gat maakt, waar elke knikker die zich er te dichtbij bevindt in verdwijnt.

Maar wat is er dan aan de andere kant van het vlies?

Het is mogelijk dat het vlies, dat dus het heelal voorstelt, wordt dubbelgevouwen.

Als op twee tegenoverliggende punten een zwart gat voorkomt,

zouden die gaten met elkaar in verbinding moeten staan. Er is dus een tunnel tussen twee plaatsen in de ruimte, een wormgat.

Het rubber vlies van de ruimtetijd is niet onbuigbaar,

eerder in tegendeel: het kan worden dubbelgevouwen zonder dat wij, bewoners van het heelal, er iets van zouden merken. Maar dan kan het natuurlijk gebeuren dat zowel aan de "bovenkant" als aan de "onderkant" een zwart gat zit. Dit zijn lokaal twee putten in het rubbervlies, maar niets zegt dat ze niet aan de "onderkant" van de put aan elkaar vastzitten. Op die manier zou je dus een brug kunnen maken van het ene deel van de ruimtetijd naar het andere - we hebben een wormgat.

Een object dat in een zwart gat, dat deel uitmaakt van een wormgat, valt, zal dus niet door het zwarte gat verzwolgen worden. Het zal het wormgat aan de andere kant weer verlaten en daar plotseling in de ruimte te voorschijn komen. Dat zou betekenen dat er ook objecten zijn die alleen maar materie uitstoten. Deze objecten worden "witte gaten" genoemd, om aan te geven dat ze het tegendeel van de zwarte gaten zijn. Voor het bestaan van zwarte gaten zijn echter al duidelijke aanwijzingen gevonden, maar een waarneming die in de richting van het bestaan van een wit gat wijst, is tot nu toe niet gedaan.

http://www.math.leidenuniv.nl/~tidema/Wormgaten.txt hier vind je alles op terug.
Wordt het ruimteschip dat niet uitelkaar getrokken door de zwaartekracht op beide uiteinden van het schip?
Ja, in een zwart gat wordt je tot slierten atomen uit elkaar getrokken

Greets

Als je op meerdere berichten wilt antwoorden, kun je dat het beste in één bericht doen, dat houdt het wat netter. Ik heb alles even samengevoegd. :shock:

Syd
Anonymous

nee, sommige wetenschappers zeggen dat als het gat ronddraait je er wel doorheen kan
Mart1jn

ik vin het allemaal maar bout, die wormgaten.

ik heb een boek gelezen, je word indd tot een stel slierten van de dikte van een atoom gerukt, maar als je er in verdwijnt dan word je gewoon bij de rest van de massa van het zwarte gat gevoegd.
Amstelerdam

De ster trekt samen en de atomen worden zo ver inelkaar geperst dat je aleen nog maar neutronen hebt. Bij een ster van 1.4 tot 3.2 zonsmassa's blijft de ster 'hangen' in de fase van een neutronen ster die alleen uit neutronen bestaat. Deze zend gammastraing uit op de polen en als de gammastraling de aarde raakt met een bepaalde interval sprekt men van een pulsar.

( ffe met tachyonsnelheid langs het zwarte gat :shock: )

De interval van pulsars zijn toch altijd hetzelfde?
Hallo1979

De interval van een pulsar is precieser dan een atoomklok, maar hij vertraagt wel. Die vertraging is misschien beter om aan te geven hoe precies het is als klok 1 s op 10^9 seconde nauwkeurig (atoomklok 1 op 10^7)
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
arjesara

hallo1979: weet jij toevallig hoe het staat met de ontwikkeling van de klok gebaseerd op Beryllium en Bose-Einstein condensaat?
Hallo1979

Ik heb eerlijk gezegd nog niet gehoord van zo'n klok. kun je uitleggen hoe die werkt?
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
arjesara

Helaas principe ken ik niet, weet wel dat het zou moeten werken op basis van de spinverandering van BE-condensaat. Ik weet ook dat in Delft en Leiden men probeert zo'n klok te maken en dat ze een nauwkeurigheid zou moeten hebben in de orde van 1s afwijking per 10^12j
woodstock

hallo1979 schreef:ja klopt ze willen vloeistof heel snel laten lopen tot boven de geluidssnelheid, omdat dan geluid niet meer terugkan. Hetzelfde als licht in een zwart gat!!!

Een Leidse professor wed dat het binnen tien jaar is gerealiseerd
Ik vroeg mij af, zou dit "apparaat" dan ook te gebruiken zijn als "stiltemaker" Hoe harder/groter het "aparaat" hoe stiller het wordt?

(Handig met luidruchtige buren :shock: )
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
woodstock

Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
doemdenker

Dat de onsnappingssnelheid van een zwart gat de lichtsnelheid is wil toch niet zeggen dat je een zwart gat niet kan verlaten? De Aardse ontsnappingssnelheid is ±11,2 km/s. Heb je per see deze snelheid nodig om de Aarde te verlaten?

Terug naar “Ruimtefysica”