Ik geloof dat we een 'redelijk' consensus hebben bereikt....
HeavenOnEarth schreef:Het biologische ik zouden we het bio-ik kunnen noemen.
Het mentale concept dat ik heb van ik heet voor nu even de ik-represenatie.
Het neurologische processen die verantwoordelijk zijn voor het mentale ik kunnen we de neuro-ik noemen.
Dit is waar ik op doel, we zouden het zo
kunnen noemen, volledig bewust van het feit dat de gelegde contouren (definities) -die overigens wel degelijk een bepaalde verhouding vertonen met deze processen in de werkelijkheid- niet contouren zijn die in de werkelijkheid om deze processen liggen (het werkelijke geheel is afwezig).
Bovenstaande punten lijken mij waarheden als koeien. Maar waar de oorzaak van ons verschil van inzicht wellicht vandaan komt is het volgende. Bovenstaande begrippen zijn analytisch handig, handig om er zo over te praten.
In de empirische realiteit zijn de ik-representatie en de neuro-ik niet volledig te scheiden. Je kan pas zeggen dat de ik-representatie verschilt van de werkelijkheid wanneer de neuro-ik hem heeft veroorzaakt. Er wordt geen herinnering herinnerd, het brein construeert een herinnering. Je denkt geen gedachte, het brein veroorzaakt een gedachte. Je plant geen plan, het brein produceert een plan.
En dat is nu precies wat ik wil zeggen met de stelling die ik in mijn hoofdbericht heb geplaatst.
'Ik' wordt gedacht; dus er is...
Het denken -wat geen bewustzijnseigenschap is- hierin mag je vertalen als het produceren van een gedachte door processen in ons brein (wat ik overigens al in een eerder
bericht had verduidelijkt), slechts een kwestie van taalgebruik. (we vissen op vis, het visgerei en de bijbehorende handelingen lijken in de verste verte niet op de vangst)
Het 'ik' komt tot stand in het brein (/wordt gedacht) dat deelneemt aan een zelforganiserende principe.
Dit zelforganiserende principe is echter niet wezenlijk verschillend dan bijvoorbeeld de cellen die in samenwerkingsverband deelnemen aan dit principe; Ook zij zijn elk afzonderlijk een zelforganiserend principe. (selfish genes)
Hun organisatie sluit een samenwerkingsverband in dat een dergelijk principe op een ander niveau vormt.
Willen wij begrijpen hoe een mierennest werkt dan heeft het geen enkele zin om van het nest een 'geheel' te maken en zo het gedrag te verklaren.
Het is immers niet het nest dat bladluizen melkt en ook zal dit niet begrepen worden door het geheel 'nest'. ("ik denk" is een even onzinnige bewering als "het mierennest melkt een bladluis"; "de vergissing van Descartes").
Een verblindende holistische gedachte (die zoals ik al eerder betoogde slechts handig is in het verklaren van bovenliggende organiserende principes)...
Dennett schreef:In the same spirit we are also realists about the British Empire--it really and truly existed, in the physical space and time of this planet--but, again, we think that certain sorts of questions about the British Empire have no answers, simply because the British Empire was nothing over and above the various institutions, bureaucracies and individuals that composed it. The question "Exactly when did the British Empire become informed of the truce in the War of 1812?" cannot be answered. The most that can be said is "Sometime between December 24, 1814 and mid-January, 1815." The signing of the truce was one official, intentional act of the Empire, but the later participation by the British forces in the Battle of New Orleans was another, and it was an act performed under the assumption that no truce had been signed. Even if we can give precise times for the various moments at which various officials of the Empire became informed, no one of these moments can be singled out--except arbitrarily--as the time the Empire itself was informed. Similarly, since You are nothing over and above the various subagencies and processes in your nervous system that compose you, the following sort of question is always a trap: "exactly when did I (as opposed to various parts of my brain) become informed (aware, conscious) of some event?" Conscious experience, in our view, is a succession of states constituted by various processes occurring in the brain, and not something over and above these processes that is caused by them.
The idea is still very compelling, however, that "realism" about consciousness guarantees that certain questions have answers (even if they are currently unknowable), and I have recently been fielding a variety of objections on that theme. Michael Lockwood, a commentator who is happy to declare himself to be a Cartesian materialist, nicely summed up the intuition that I am calling in question. "Consciousness," he said, with an air of enunciating something almost definitional in its status, "is the leading edge of perceptual memory." (Lockwood, 1993)
"' Edge'? " I retorted. "What makes you think there is an edge?" Consider what must be the case if there is no such edge. The only difference between the Orwellian and Stalinesque treatment of any phenomenon is whether or not the editing or adjustment or tampering occurs before or after a presumed moment of onset of consciousness for the contents in question. The distinction can survive only if the debut into consciousness for some content is at least as accurately timable as the events of micro-taking (the binding, revising, interpreting, etc.) whose order relative to the onset of consciousness defines the two positions. If the onset of consciousness is not so sharply marked, the difference between pre-presentation Stalinesque revision and post-presentation Orwellian revision disappears, and is restorable only by arbitrary fiat.
http://pp.kpnet.fi/seirioa/cdenn/realconc.htm
Het zelf wordt niet ge-ikt
Dan volg ik deze opmerking niet meer...
Het idee 'zelf' wordt gevormd vanuit een heleboel en op verschillende niveau's (te noemen) 'zelven' die onwetend van elkaar samenwerken.
Op lager niveau wordt er dus een zelf 'ge-ikt' over een samenwerkingsverband die dermate met de werkelijkheid verweven ligt dat er er niet werkelijke grens/contour ligt op/om dit fenomeen.
Het geheel is een illussie, dat overigens ten dienste staat van het principe waardoor deze illussie bestaat.
'ik' word gedacht, dus er is...
Ik hoop mij met deze post wat duidelijker uitgedrukt te hebben.
Tja hoe kan de wetenschap dan nog met 'waarachtige' inzichten komen?
Hoewel ik ook duidelijk relativistische neigingen vertoon is dit een uitspraak die ik niet kan delen.
Wij kunnen niet anders dan de werkelijkheid opdelen in hokjes als wij de werkelijkheid willen kennen, dit verwijderd ons in zekere zin met de werkelijkheid (de hokjes bestaan immers niet), maar wetenschap werkt daarin net als een digitale fotocamera; hoe fijner de hokjes, hoe gedetaileerder de foto.
Hoe meer megapixels, hoe zuiverder het beeld.
Geen hokjes is ook geen model van de werkelijkheid.