Okee, "I haven't gone completely insane"Jan van de Velde schreef:Het gaat precies om dat onderstreepte deel. Dat is helemaal correct. Maar het zijn en blijven dus krachtmeters. Neem die badkamerweegschaal van je mee naar de maan (of zelfs maar naar de noordpool) en hij geeft nog steeds de correcte kracht aan, maar van die omrekeningsschaal klopt geen bal meer.
Hang je er een heliumballon aan, dan wordt niet de massa van de heliumballon aangegeven, maar de kracht die de heliumballon op de schaal uitoefent. En die is gewoon negatief. Dat die omrekeningsschaal dan ineens een negatieve massa aangeeft betekent nog niet dat je met een bijzonder soort antimaterie vandoen hebt. Dat betekent alleen dat die omrekeningsschaal alleen maar gebruikt mag worden in bijzondere omstandigheden. (zoals je zelf al schreef)
Ik redeneerde als volgt:
je vergelijkt twee 'voorwerpen' (een kilo lod een een kilo veren) IN HETZELFDE MEDIUM, OP DEZELFDE PLAATS. Dan ondervinden ze beide dezelfde waarde voor g. Dus is het gewicht gelijk.
Maar gewicht is natuurlijk niet altijd gelijk aan Fz. De archimedeskracht heft een deel op.
Nu ik het nog een keer lees, besef ik dat het er goed staat.
Excuses voor mijn "lange Leitung"