jaja
Artikelen: 0

Re: [magnetisme] Ompoling aarde

Quote:

Hier ben ik het niet mee eens. Neem maar eens een TV uit Nederland mee naar Australie (of visa versa), dan zal je zien dat deze TV het niet meer goed doet. Dit omdat het omgedraaide magneetveld zorgt voor een andere afbuiging van de electronenstraal.  

Zou dat niet eerder kunnen worden veroorzaakt omdat Australie een ander TV systeem gebruikt (NTSC)?
Nee, bewegende lading in een magnetisch veld ondervindt een kracht (Lorentzkracht), die deze doet afbuigen.

De elektronenbundel in een T.V. ondervindt dit dus ook t.g.v. het aardmagnetisch veld. De T.V. moet daarvoor een beetje worden bijgesteld, en dit is in Australie anders dan in Nederland.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!
jaja

Heel kort uitgelegd: Magnetisme is geen lading die ergens uitkomt en ergens anders weer ingaat. Het is een veld waarin (in het geval van een dipool = aarde) de veldlijnen van zuid naar noord gaan.
Nee, veldlijnen gaan van noord naar zuid (Hoe kom je aan dat plaatje?).

Omdat de magnetische noordpool op de geografische zuidpool ligt, gaan de veldlijnen van het aardmagnetisch veld van antartica naar de noorpool (Magn. Zuid)

Omdat een magnetisch veld onstaat door ronddraaiende elektronen (net als in een spoel) zou je kunnen denken dat het aardmagnetisch veld ontstaat door convectiestromen in de (ijzeren?) kern van de aarde.

Maar de wetenschap is daar nog niet uit. Ook de reden van het ompolen om de zoveel-duizend jaar is nog een raadsel.
Bart

Nee, veldlijnen gaan van noord naar zuid (Hoe kom je aan dat plaatje?).

Ehh, Ik heb geen flauw idee hoe ik aan dat plaatje ben gekomen, maar veldlijnen lopen inderdaad van noord naar zuid.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
K. Jansen

Off topic

Als je wilt weten hoe je aan dat plaatje bent gekomen, moet je er met de rechtermuisknop op drukken en dan bij eigenschappen kijken:

http://liftoff.msfc.nasa.gov/academy/space.../bar_magnet.gif
Anonymous

Red BoriZ schreef:Door de enorme hitte en het inwendig (convectiestromen) werkt de aarde als een grote dynamo. Aan de ene kant komt die lading eruit (nu de Zuidpool) en gaat er aan de andere kant weer in (nu de Noordpool). Daarom wijst een kompas naar het Noorden.

...
Ik heb nog nooit zoveel onzin gelezen in een post. Misschien dat je een boek moet gaan lezen over electromagnetisme ?
Bart, graag de mensen in hun waarde laten, zo'n onzin is dit nou ook weer niet. Ik ben ook van mening dat convectiestromen, onder de aardkorst verantwoordelijk zijn voor het aardmagenetische veld. Ok, er komt dan wel geen lading uit onze Zuidpool.

Of mischien is de zee wel een veroorzaker van het magnetische veld. Zout water is immer een goede electrische geleider.

mischien zou het wel zo kunnen zijn: als de stroming van de zee veranderd, dat dan ook het magnetische veld van de aarde veranderd.
Anonymous

Ik ben een boek aan het lezen 'Het einde van de Mayakalender 2012'..

Daaruit blijkt dat er in 2012 een ompoling plaats kan vinden, en dat komt weer door een of andere samenstand.

Ik denk dat ompoling een hele erge bedreiging kan vormen voor het leven op aarde, als deze ompoling al plaatsvind dan kan het toch echt niet zo zijn dat je er niks van merkt?
Vortex29

Ik denk dat ompoling een hele erge bedreiging kan vormen voor het leven op aarde. Als deze ompoling al plaatsvindt, dan kan het toch echt niet zo zijn dat je er niks van merkt?
Wat merken we daar volgens jou van dan?
Anonymous

Met gevoelige apparatuur is het toch wel te meten?! Is er al een afwijking? (graden op het kompas?)
Vortex29

Neem maar eens een TV uit Nederland mee naar Australie (of visa versa), dan zal je zien dat deze TV het niet meer goed doet. Dit omdat het omgedraaide magneetveld zorgt voor een andere afbuiging van de electronenstraal.
Meen je dat nou? Dus als ik mijn televisie op z'n kop zet, doet hij het ook niet goed meer?
jaja

Meen je dat nou? Dus als ik mijn televisie op z'n kop zet, doet hij het ook niet goed meer?
yep
Elmo

Inderdaad: een TV ondersteboven heeft een iets ander beeld dan een gewonen TV. Pas wel op als je het experiment wil gaan uitvoeren: het plastic aan de bovenkant van een TV is meestal niet sterk genoeg om het gewicht van de TV te dragen...
Never underestimate the predictability of stupidity...
wHiTeHaT

Ja.. dat van die tv is waar .. dat weet ik zeker.

Maar om direct weer een hele wereld catastrofe in het leven te roepen, vind ik toch wel een beetje té.

Toch vind ik 't een beetje scary.

Ik hoop dat 't inderdaad in 1 seconde gedaan is.. zo'n pool kering.

Verder denk ik dat 't met de aardbevingen ook wel mee zal vallen.Het magma.. (weet niet of ik het goed vertel), waarop onze platen drijven is immers vloeibaar, en de sterkste kracht zit in het midden als ik me niet vergis.en iets wat vloeibaar is past zich meestal aan naar de vorm waarin(in dit geval op) 't zit.Wat ik verder ook begrepen had is dat wanneer iets "extreem" verhit is, dit niet meer magnetisch is?

Dus het magnetisme heeft geen effect op 't magma en zal gewoon zo blijven vloeien als het vloeit.

Natuurlijk kan ik het ook totaal mis hebben.Maar deze wetenschap heb ik grotendeels hieruit 't forum meegepikt.

Ik zou wel heel graag willen weten hoe zo'n verschuiving in zijn werk gaat.

Gaat dit zo:

Z >>--------------------|-----------------------> N

Draait Noord nu in 180 graden naar zuid of word dit vanuit de kern in een bepaalde "duur" omgedraait, wat dan het verlies van onze bescherming verklaart.

Gebeurd dit zoals optie 1, dus in 180 graden , dan verplaats onze bescherming toch mee met het geheel, of heb ik het weer es bij het verkeerde eind?
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX
Pooh

ik zag in eerdere reacties al vrij aardige ideeen over de oorsprong van het aardmagnetisch veld. De meest aangehangen hypothese heden ten dage is de "geo dynamo". Convectie stromen of cellen in de vloeibare kern opgewekt door de warmte, worden hiervoor verantwoordelijk geacht. De vloeibare kern bestaat mogelijk geionizeerd vloeibaar ijzer. Elke convectie cel genereert een (krachtig) magnetisch veld maar omdat de aan elkaar grenzende cellen tegen elkaar in roteren, heffen ze elkaars magnetisch veld grotendeels op. Het magnetisch veld wat uiteindelijk overblijft is de resultante van al die velden.

Omdat dit allemaal chaotische processen zijn, zijn er regelmatig grote verstoringen in het magnetisch veld. Deze zijn zichtbaar als de "paleo magnetische excursies" in de boorkernen van oceaan sediment. De frequentie is zo'n beetje elke 100,000 jaar of korter. Ze duren zo rond de 6-10.000 jaar. De laatste was zo'n 40.000 jaar geleden, de "Lachamps", excusie hoewel er een case is voor al dan niet een gelijksoortig event, de Mono Lake excusie, 26.000 jaar geleden Na zo'n excursie hersteld het veld weer maar voor hetzelfde geld verkeerd om. T'is maar net hoe die resultante vectorsom van postieve en negative velden uitpakt. De laatste omkering van het magnetisch veld was 778.000 jaar geleden toen gingen we over van het Matuyama chron naar het huidige Brunhes chron (allemaal google woorden). Er is een tijd sprake geweest van een valse omkering 10,000 jaar geleden, de "Goteborg flip" maar die is ontzenuwd, daar weten ze in Utrecht alles van, het wereld-hoofdkwartier van aard magnetisch onderzoek.

Tot nu toe zijn er geen klimaat- of uitstervingsgebeurtenissen te koppelen aan dergelijke magnetische verstoringen. Het is daarom niet eens zo waarschijnlijk dat dieren op machnetisch veld navigeren. Veel te onstabiel.
Anonymous

Nee hoor, geen paniek! De ompoling houdt alleen in dat het magnetische noorden en zuiden zullen omdraaien. Dat heeft verder geen enkel effect op apparaten (behalve dan het kompas)

Volgens mij neemt het magnetisch veld tijdens een ompoling drastisch af. Dus de bescherming tegen zonnewind en dergelijke is dan ook een stuk minder. Dit heeft al eens een groot deel van canada plat gelegd (met een goed magentisch veld dus), kun je nagaan wat er dan gebeurd. Nog niet te spreken over de straling waaraan je bloot komt te staan. Maar ompolingen gebeuren om de vele miljoenen jaren, dus zo nauwkeurig als 2200 kunnen ze het helemaal niet voorspellen.

als het ompolen van de aarde nu plaats zou vinden zouden er per jaar 100 miljoenen mensen sterven aan huid kanker. tegen woordig brengt de zon ook al behoorlijke straling met zich. en omdat de temperatuur van de aarde afneemt neemt het aardmagnetisch veld ook af en de straling dus toe en zullen we net als mars eindigen.
Anonymous

-De aarde draait rond z'n as.

-Tussen de metalen aardkern en de aardmantel zit een vloeibare, visceuze magma-laag.

=> Nu ging ik uit van de veronderstelling dat er een soort vertragend slip-effect tussen binnen- en buitenkant optreedt, dat ons aardmagnetisch veld genereert, zoals in een dynamo (zoals de 'ring van Tesla').

Kan dit kloppen? Waarom wel of niet?

En als dit kan, hoe zou de richting van dit veld dan kunnen wijzigen?[/img]

Terug naar “Aardwetenschappen”