Beste Dannythenanny,
Het is niet mijn bedoeling geweest om het over te laten komen alsof er lukraak een familie is gekozen die voorkomt in de stamboom van Willem van Oranje. Ik wist dat de voorouders van Bea belangrijke functies hebben bekleed (in als ik mij niet vergis Friesland).
Echter de Oranjes zijn pas weer aan de macht gekomen na een mindere periode in de Republiek.
Te beginnen in 1795.
1795: De Franse generaal Pichegru schoot Verenigde Nederlanden te hulp in hun strijd tegen Willem V. De stadhouder verliet het land zonder bloedvergiet. Regenten werden uit hun posten in het openbaar bestuur verdreven en vervangen door provisionele representanten van het volk.
Bron:
Link
De Bataafse Republiek werd na de Bataafse Revolutie uitgeroepen op 19 januari 1795, één dag nadat stadhouder Willem V naar Engeland was gevlucht.
Bron:
Link
1795 - 1801 Bataafse Republiek
1801 - 1806 Bataafs Gemenebest
1806 - 1810 Koninkrijk Holland - Lodewijk Napoleon Bonaparte op de troon. (Broer van..)
1810 - 1813 Eerste Franse Keizerrijk
In Londen was hij per brief uitgenodigd als "Soeverein vorst" de regering op zich te nemen. De brief was afkomstig van de Haagse notabelen Gijsbert Karel van Hogendorp, Adam François van der Duijn van Maasdam en Leopold van Limburg Stirum. Maar feitelijk was dit slechts het excuus voor deze staatsgreep die door de Engelse geheime dienst, aangestuurd door de Britse minister van buitenlandse zaken, Castlereagh, werd uitgevoerd.
Bron:
Link
Op 30 november (1813) landde Willem, de zoon van de laatste stadhouder, in Scheveningen, waarna hij tot soeverein vorst werd uitgeroepen.
Bron:
Link
Als je de chronologische lijn volgt, begrijp je wellicht waarom voor het werkwoord kiezen heb gekozen. Willem I werd uitgenodigd/gekozen als ''Soeverein vorst''. En pas na een rumoerige tijd in de Nederland.
---------
Betreffende de discussie Monarchie versus Republiek, wordt ik persoonlijk een beetje gek van de opmerking dat Nederland zonder Monarchie geen uitstraling meer heeft internationaal en alsof niemand ons meer kent. Daar op wil ik antwoorden met:
A) Dat is geen gegronde reden om het Koningshuis te behouden, het gaat hier ten slotte om wat de bevolking van Nederland wilt! Het gaat om de invulling van onze staat en daarom vind ik dat dat de opmerking met het argument 'we hebben dan geen uitstraling meer' er niet toe doet.
B) Als wij geen Koningshuis meer hebben betekent dat niet dat van de een op de andere wij niet meer in de VN, NAVO, Benelux, en noem maar op, deelnemen en dat al onze internationale handelsbetrekkingen ophouden.