Ik hoop dat je beseft dat de Nederlandse wetgever met dit soort polderpolitiek het hele systeem van de ambtenarij (onvoorwaardelijke loyauteit, bevelen van de hiërarchische meerdere opvolgen, neutraliteit) op de helling aan het zetten is.
In alle eerlijkheid, ik maak me daar geen zorgen om. Het zit bij de Nederlanders 'in het bloed' om te polderen. Dat begint al met ouders die met hun kindjes overleggen.
Waarom mag het ene (het homohuwelijk) wél geweigerd worden, maar iets anders niet?
Juridisch gezien een interessante vraag. Ik ben geen jurist maar deze gedachte komt nu bij mij op.
Wie/wat voltrekt het huwelijk? De ambtenaar of het stadhuis? Als het stadhuis het huwelijk voltrekt dan is er ook juridisch geen probleem wanneer de gemeente de taken verdeeld. Als de ambtenaar het zelf doet dan nog is er toch geen probleem zolang het verzoek om de huwelijksvoltrekking altijd aan het stadhuis wordt gericht en het stadhuis vervolgens de ambtenaar uitzoekt?
Elk stadhuis moet er voor zorgen dat ze homohuwelijken kunnen voltrekken en dat is het voornaamste. Verder prijs ik me gelukkig dat mijn moederland als eerste de moed had om dit in te voeren en hiermee de weg heeft vrijgemaakt voor andere overheden die het wel wilden maar het niet durfden. Ook dit komt voort uit de poldercultuur (2snijdend mes).
Nogmaals, ik vind het niet fraai dat er ambtenaren zijn die het voltrekken van homohuwelijken weigeren maar ik kan er ook niet wakker van liggen zolang de homohuwelijken maar door iemand voltrokken worden.
quoot van qrnlk
Een "christelijk-fundamentalistische lobby" die democratisch aan de macht is gekomen. Tijdens de vorige verkiezing werd de CDA de grootste partij en werd de CU best wel een stukje groter. Laten we niet vergeten dat deze "kneuterigheid" ook onderdeel van de wet is...
Kleine nuance, de CU heeft democratisch gezien eigenlijk niets te zoeken in de regering. Noch de grootte noch de groei legitimeert regeringsdeelname. Ze mogen meeregeren omdat met name het CDA het niet in de SP zag zitten.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.