made in flanders
Artikelen: 0

Re: [Folding] Foldathon

Ik wil ook gerust meedoen, maar ik zal dan enkel de eerste dagen mee kunnen vouwen, op 6 juli vertrek ik naar spanje, en dan gaan hier alle computers en laptops uit.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!
Ruben01

Ik wil ook gerust meedoen, maar ik zal dan enkel de eerste dagen mee kunnen vouwen, op 6 juli vertrek ik naar spanje, en dan gaan hier alle computers en laptops uit.
6 juli zijn 6 dagen. 8-)

Dat is misschien wel een probleem, er zullen waarschijnlijk wel al een aantal mensen op vakantie zijn. Wanneer we het gaan uitstellen naar een latere datum gaan er steeds meer mensen weg zijn :D .

Als made in flanders meedoet zijn we al met zes !!
Ik ga alvast maar eens navragen bij het beheer wat we publiciteitsmatig kunnen doen.
Jan, weet je ondertussen al iets meer van het beheer ?
Jan van de Velde
Moderator

Inmiddels is in elk geval duidelijk dat we met een nieuwsbrief (forumbreed behalve voor die mensen die die optie hebben uitgeschakeld) niet op tijd zijn voor de eerste week van juli. Ook hebben we dan maar weinig tijd meer voor de andere voorbereidingen. Ik denk eraan voor te stellen dit hele idee in de koelkast te zetten tot augustus, en dán voorbereidingen te treffen voor een Foldathon in september.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Ruben01

Inmiddels is in elk geval duidelijk dat we met een nieuwsbrief (forumbreed behalve voor die mensen die die optie hebben uitgeschakeld) niet op tijd zijn voor de eerste week van juli. Ook hebben we dan maar weinig tijd meer voor de andere voorbereidingen. Ik denk eraan voor te stellen dit hele idee in de koelkast te zetten tot augustus, en dán voorbereidingen te treffen voor een Foldathon in september.......

Ja, daar had ik ook al aan gedacht.

1e week van juli is eigenlijk iets te snel, wanneer we in augustus optijd beginnen met de voorbereiding dan moet het mogelijk zijn een foldathon in september te houden. Waarschijnlijk kunnen en willen er dan veel meer personen meedoen
Miels
Beheer
Artikelen: 6

Ik heb het draadje nog eens doorgelezen, maar ik snap nog niet echt hoe je "mee" kunt doen. Ik vouw sowieso al, dus wat zou ik anders moeten/kunnen doen om "mee te doen"? En zoals er al eerder werd aangekaart: is het dan de bedoeling om F@H een tijdje uit te zetten, om op het goede moment af te gaan leveren? Lijkt me knap lastig, en bovendien zonde van de verloren rekentijd!

Als we hier iets mee willen doen denk ik dat we toch ook met een manager moeten gaan werken, dus een progje dat een paar units kan binnenhalen, zorgt dat ze allemaal worden doorgerekend, en dan in 1x alle resultaten upload. Zie ook deze post van mij eerder in dit topic.

Als we voor dit scenario gaan moeten we eerst een leuke datum vinden om de resultaten in te leveren, zodat we dan terug kunnen gaan rekenen wanneer we met sparen moeten/kunnen beginnen (ivm deadlines). Daar vervolgens nog een paar weken bij om er bekendheid aan te geven, en de planning is rond.

De datum die als eerste bij me naar boven komt is de verjaardag van Wetenschapsforum: 14 januari. Maar die ligt misschien wat te ver weg. Zijn er nog andere leuke data? De verjaardag van Lorentz gaat ook niet werken: 18 juli :D Ook leuk: dag van de uitreiking van de nobelprijs: 10 december?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
Ger

De ontdekker van eiwitten en de naamgever van proteïnen is Jöns Jacob Berzelius. Die is geboren op 20 augustus 1779, aldus Wikipedia. Is dat een leuke datum?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Jan van de Velde
Moderator

Ik heb het draadje nog eens doorgelezen, maar ik snap nog niet echt hoe je "mee" kunt doen. Ik vouw sowieso al, dus wat zou ik anders moeten/kunnen doen om "mee te doen"?
Nee, de bedoeling is om zoveel mogelijk mensen over te halen om een aantal dagen 24/24 te vouwen (mijn eigen computers draaien normaal gesproken lang niet 24/24) en zo even een piek te creëren.
En zoals er al eerder werd aangekaart: is het dan de bedoeling om F@H een tijdje uit te zetten, om op het goede moment af te gaan leveren? Lijkt me knap lastig, en bovendien zonde van de verloren rekentijd!
Nee, niet gaan mikken. Dat is zeker lastig, en inderdaad zonde van de rekentijd. Dat is zeker mijnbezwaar tegen de Foldathon van één dag zoals die op het Folding-Forum werd voorgesteld. (en overigens niet veel enthousiame losmaakt)

Mijn (gemiddelde) computer vouwt in 4 etmalen wel een gemiddeld eiwit van rond de 200 punten bij elkaar. Zo krijgen we in en vlak na die week een produktiepiek. Eens zien wat we kunnen. En in die week een beetje team-spirit kweken.
Als we hier iets mee willen doen denk ik dat we toch ook met een manager moeten gaan werken, dus een progje dat een paar units kan binnenhalen, zorgt dat ze allemaal worden doorgerekend, en dan in 1x alle resultaten upload. Zie ook [snapback]316671' target='_self'>deze post van mij</a> eerder in dit topic

Als we voor dit scenario gaan moeten we eerst een leuke datum vinden om de resultaten in te leveren, zodat we dan terug kunnen gaan rekenen wanneer we met sparen moeten/kunnen beginnen (ivm deadlines). Daar vervolgens nog een paar weken bij om er bekendheid aan te geven, en de planning is rond.

De datum die als eerste bij me naar boven komt is de verjaardag van Wetenschapsforum: 14 januari. Maar die ligt misschien wat te ver weg. Zijn er nog andere leuke data? De verjaardag van Lorentz gaat ook niet werken: 18 juli :D Ook leuk: dag van de uitreiking van de nobelprijs: 10 december?
Dat lijkt me dus niet de bedoeling. Dan wordt het gewoon een lange dip, gevolgd door een felle piek. Een kunstje. Niks om een beetje trots op te zijn, althans zo voel ik het niet.
De ontdekker van eiwitten en de naamgever van proteïnen is <a href="http://nl.wikipedia.org/wiki/Jöns_Jacob_Berzelius" target="_blank">Jöns Jacob Berzelius[/url]. Die is geboren op 20 augustus 1779, aldus Wikipedia. Is dat een leuke datum?
De Berzelius-WSF-Foldathon, in de week van 20 augustus........ hmmmmmm :D :D
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Marcog

Mijn pctje zegt dat die ook meedoet ^.^

folding 4 life.

^^

ik ga nu het programma op nog 2 andere pc's aansluiten hier in huis :D
Miels
Beheer
Artikelen: 6

Jan van de Velde schreef:Nee, niet gaan mikken. Dat is zeker lastig, en inderdaad zonde van de rekentijd. Dat is zeker mijnbezwaar tegen de Foldathon van één dag zoals die op het Folding-Forum werd voorgesteld. (en overigens niet veel enthousiame losmaakt)

Mijn (gemiddelde) computer vouwt in 4 etmalen wel een gemiddeld eiwit van rond de 200 punten bij elkaar. Zo krijgen we in en vlak na die week een produktiepiek. Eens zien wat we kunnen. En in die week een beetje team-spirit kweken.

Dat lijkt me dus niet de bedoeling. Dan wordt het gewoon een lange dip, gevolgd door een felle piek. Een kunstje. Niks om een beetje trots op te zijn, althans zo voel ik het niet.
Als ik mijn PC een dag aan laat staan en op 100% laat werken is hij ook klaar met een eiwit van ruim 200 punten. Dus ik zou al "meedoen" door 1 dag mijn pc niet uit te zetten. Niet echt een significant verschil. Bovendien kan je ook EN opsparen EN een paar dagen je pc niet uit zetten. Dan heb je weliswaar een dipje (alleen als gevolg van de mensen die de moeite nemen die tool te installeren) maar zo heeft het in iedergeval ook bij snellere machines zin om 'm een paar dagen achtereen aan te laten staan. Ik zie het eigenlijk wel zitten... Want volgens mij blijf je anders zitten met het probleem van de goede datum uitmikken. En bovendien kan je zo het wedstrijdelement over een jaar (of een andere termijn) weer herhalen, waarbij mensen beter hun best kunnen gaan proberen te doen om het vorige record te overtreffen. De discussie die dat oplevert is weer goed voor de teamspirit.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
Jan van de Velde
Moderator

Mét of zonder opsparen, elke machine die een paar dagen 24/24 draait zal meer presteren dan een machine die 8/24 draait. Ik noemde die bijvoorbeeld 5 dagen alleen om ook de niet zo hippe machines de kans te geven in die bijvoorbeeld 5 dagen ook daadwerkelijk 1 of twee WU's in te leveren.
shimmy

Ik voel het meest voor het idde van Jan. Ik vouw normaal gesproken misschien 6 uur per dag maar wil best een paar dagen per jaar mijn computer 24 uur laten draaien. Verder levert het op langere termijn misschien wat extra vouwers als er alleen al door dit idee een nieuwsbrief wordt rond gestuurd en zoveel mogelijk mensen de zelfde handtekening onder hun posts plaatsen.
eendavid

Zoveel meer zullen we toch niet draaien dan?
Ruben01

Ik voel het meest voor het idde van Jan. Ik vouw normaal gesproken misschien 6 uur per dag maar wil best een paar dagen per jaar mijn computer 24 uur laten draaien. Verder levert het op langere termijn misschien wat extra vouwers als er alleen al door dit idee een nieuwsbrief wordt rond gestuurd en zoveel mogelijk mensen de zelfde handtekening onder hun posts plaatsen.

Ik heb even afgewacht voor een reactie te plaatsen en bij de reactie van shimmy hierboven kan ik mij zeer goed aansluiten.

Het idee van Jan voor een "wedstrijd" van een week te organiseren is zeer goed plus de extra vouwer die we bij dit "evenement" hopelijk bijkrijgen zijn altijd welkom.
Jan van de Velde
Moderator

De ontdekker van eiwitten en de naamgever van proteïnen is Jöns Jacob Berzelius. Die is geboren op 20 augustus 1779, aldus Wikipedia. Is dat een leuke datum?
http://www.madsci.org/posts/archives/feb98...88800.Sh.r.html
..//..

By 1838, a Dutch chemist called Gerardus Mulder presented his finding that proteins had high quantities of nitrogen and trace amounts of sulfur as well as the usual carbon, hydrogen and oxygen found in sugars. This roused considerable interest. Among those intrigued by Mulder's work was a Swedish biochemist Jöns Jakob Berzelius, who suggested that Mulder give the albuminoids another, more special name:

Because albuminoids appear to be a principal substance of animal nutrition, I propose to you the word protein, which I derive from the Greek proteios, meaning "of primary importance."

..//..
http://www.cambridge.org/us/books/kiple/proteins.htm
IV.C.2. - Proteins

The word "protein" was coined by Jöns Jakob Berzelius in 1838. For the previous 150 years, however, there had been the concept of an "animal substance," slight variants of which were thought to make up muscles, skin, and blood. In each form the substance was initially believed to be gluey. But it turned into hard, hornlike material when heated and became foul-smelling when kept under moist, warm conditions, giving off an alkaline vapor. This contrasted with the properties of starch and sugar and most whole plants that went to acid during damp, warm storage.

..//..

In 1728, the Italian scholar Jacopo Beccari announced that he had discovered the presence of a material with all the characteristics of "animal substance" in white wheat flour.

..//..

Later in the eighteenth century, with the development of the new chemistry, the main elements were identified, and ammonia, the "volatile alkali," was shown to be a compound of nitrogen and hydrogen. Gluten was also found to contain nitrogen, in common with animal tissues, whereas starches, fat, and sugars did not.

..//..

First, François Magendie reported in 1816 that dogs failed to survive for more than a few weeks on foods like fats and sugars that contained no nitrogen. Then, in the 1830s, Jean Boussingault showed that the nitrogen present in the hay and potatoes eaten by a cow was enough to balance the quantities present in the milk it secreted together with its regular daily nitrogen losses.

..//..

By this time, further work on the composition of plants had shown that although they all contained nitrogenous compounds, most of them, unlike wheat gluten, were soluble in water, yet could be precipitated by heat or acid. In 1838, Gerritt Mulder, a Dutch physician who had taught himself chemical analysis, published a claim that all the important "animal substances" he had analyzed had the same basic formula, corresponding to 40 atoms of carbon, 62 of hydrogen, 10 of nitrogen and 12 of oxygen, which can be expressed more simply as C40H62N10O12. They differed in their properties only because they had different numbers of atoms of sulfur and/or phosphorus adhering to them. He sent his paper to the Swedish chemical authority, Jacob Berzelius, who replied that this was a most important discovery of the "fundamental or primary substance of animal nutrition" and that this substance deserved to be called "protein" after the Greek god Proteus.

The leading German organic chemist, Justus Liebig, confirmed Mulder’s finding and went on to argue that, ..//..

http://www.reference.com/browse/wiki/Protein
..//..The word protein comes from the Greek πρώτα ("prota"), meaning "of primary importance" and these molecules were first described and named by Jöns Jakob Berzelius in 1838. ..//..
http://proteincrystallography.org/protein/
Protein history

The word PROTEIN comes from Greek language (prota) which means "of primary importance". This name was introduced by J?ns Jakob Berzelius in 1838 for large organic compounds with almost equivalent empirical formulas. This name was used because the studied organic compounds were primitive but seems to be very important for animal nutrition. ..//..
http://www.tbm.tudelft.nl/webstaf/gertjanl/mulder.html

http://www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/...ata/bwn2/mulder

http://www.answers.com/topic/1838?cat=technology
On July 10, Jöns Jacob Berzelius proposes in a letter to Gerardus Johannes Mulder [b. Netherlands, 1802, d. 1880] the name protein ("in the front position") to describe the main ingredient in egg albumin. Mulder accepts the name and in an article published on July 30 applies it to the class of organic compounds that includes albumin. Mulder also describes his systematic studies of albumin and related compounds, pointing out that all proteins contain carbon, hydrogen, nitrogen, and oxygen. See also 1875 Biology.
Als ik dit zo lees is het eerder onze landgenoot Gerardus Mulder die de eer toekomt, en Berzelius die de naam verzon.

Ofwel, eigenlijk zouden we het op zijn minst de Mulder-Berzelius Foldathon moeten gaan noemen, de een als ontdekker van de chemische samenstelling, de ander als naamgever.

Spijtig dat die 10e juli, waarop kennelijk de naam "proteïne" officieel als geboren mag worden beschouwd, middenin de vakanties valt. Dat lijkt me nog wel de mooiste datum on te "vieren".
Ruben01

Als ik dit zo lees is het eerder onze landgenoot Gerardus Mulder die de eer toekomt, en Berzelius die de naam verzon.

Ofwel, eigenlijk zouden we het op zijn minst de Mulder-Berzelius Foldathon moeten gaan noemen, de een als ontdekker van de chemische samenstelling, de ander als naamgever.

Spijtig dat die 10e juli, waarop kennelijk de naam "proteïne" officieel als geboren mag worden beschouwd, middenin de vakanties valt. Dat lijkt me nog wel de mooiste datum on te "vieren".

Die dag is misschien wel de mooiste maar ik vrees dat er in de vakantie niet zoveel gevouwen gaat worden.

Ikzelf kan 10 juli wel maar als je bijvoordeeld een week wil vouwen (bvb van 10 - 17 juli) dan moet ik afhaken want de 12 juli vertrek ik op vakantie

Terug naar “IT en informatica”