Goede verwoording qrnlk ik denk dat dit precies verwoord wat in de huidige wetenschap slechts met tegenzin of niet waargenomen wordt.
Groeten
R
Moderator: Rhiannon
De opvatting dat fantasie nooit gevaarlijk is en dat men dus alleen bang is voor opvattingen die misschien waar zijn, is nogal misleidend. Een duidelijk voorbeeld: stel je voor dat iemand tegen mij roept "de duivel is zwart, en negers ook, dus moeten ze dood", dan is dat een redenering waarvan ik in het geheel niet onzeker ben over de onwaarheid ervan. Toch zou ik het tamelijk jammer vinden als dat idee politieke weerklank zou vinden. En dan zouden ideeën die ik werkelijk onzin vind, dus toch 'reactie genereren' van mijn kant. Mensen hebben in de geschiedenis de grootste onzin geloofd, en heel veel van die onzin is schadelijk. Dát is een reden om er bang voor te zijn; niet dat het 'daadwerkelijk waar zou kunnen zijn'.qrnlk schreef:De ideeën die men werkelijk onzin vind genereren in de praktijk geen enkele reactie; Het zijn vooral de ideeën waar men onbewust een beetje onzeker over is waar men het heftigste op reageert; Ideeën die, tegen alles wat ons heilig is in, daadwerkelijk waar zouden kunnen zijn.
Fantasie is niet gevaarlijk immers.
Je vraagt dat aan relict... Maar ik heb ook wel een antwoord:Waarom denk je dat wetenschap wordt uitgevoerd met emotie?
Geen probleem.Maar uit jouw antwoord meen ik af te leiden dat je dat geen onoverkomelijk probleem vind. En nog: ik kan me maar moeilijk voorstellen dat bij het ontdekken van een chemische reactie (ik noem maar wat), je de tranen in je ogen krijgt of begint te schaterlachen omdat je die atomen en moleculen zo ontroerend of grappig vindt.
Compiled Negative Results tegenwoordig schrijft men een paper over een geslaagd experiment, maar niet over de mislukte experimenten, deze informatie wordt meestal vergeten.
Het gaat niet eens om verdraaien maar de neiging die er bestaat onderzoek af te schrijven "al er toch niks uitkomt". Terwijl dat soort uitkomsten ook resultaten zijn.Relict schreef:Is eigenlijk wel een goed idee. International journey of falsified facts.
Op welk gebied worden dan de feiten volgens jou het meeste verdraaid?Ik tip zelf op geneeskunde.
Groet
R