Phys
Artikelen: 0

Re: Juryrechtspraak, een logisch onderdeel van een democratie?

Inderdaad, erg nuttig maar te lang om direct nu door te nemen. Een aantal maanden geleden was er ook iemand bij Pauw en Witteman die pleitte voor juryrechtspraak. Ik kon hem echter op geen zinnigere argumenten betrappen dan 'je hebt geen studie rechten nodig om te weten wat rechtvaardigheid is' e.d. Ik zal het artikel eens lezen binnenkort :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
bobbyjong

Ik ben een platonist en ik ben van mening dat rechtvaardigheid ''dom'' en achterhaald is en het dient het ego van de mens. Wraak is naar mijn mening een zieke gedachte dat van het lichaam verwijdert dient te worden. Door de rechtstaat denken mensen dat we deze wraakgevoelens kwijt zijn, niets is minder waar. Ik denk dat kanker een gezwel is wat ontstaat door deze wraakgevoelens die zich opproppen in het lichaam, maar dit is puur een rationele gedachte . De rechtstaat ontneemt ons het wraakgevoel, maar het wraakgevoel mag niet geuit worden door de mens. We doen dus niet alsof we geen wraakzuchtige mensen zijn, maar we moeten accepteren dat we wraakgevoelens hebben, ipv net te doen alsof we geen wraak kennen maar tegelijkertijd wel rechtvaardigheid nastreven.
E.Desart

Ik denk dat kanker een gezwel is wat ontstaat door deze wraakgevoelens die zich opproppen in het lichaam, maar dit is puur een rationele gedachte .
Is dit een nieuwe uitleg voor het begrip rationeel?
Eric
Phys

Ik zie trouwens dat er een vergelijkbaar topic bestaat.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
bobbyjong

Is dit een nieuwe uitleg voor het begrip rationeel?
Ik citeer uit mijn filosofisch woordenboek: rationalisme Afgeleid van van het Latijnse ratio=rede is rationalisme die stroming in de --> kennisleer die stelt dat de rede, het verstand, een vermogen heeft om substitionele waarheden over de wereld te vatten zonder daarbij gebruik van --> ervaring

Vrije vertaling: rationeel denken is denken op een manier zonder daar goede redenen voor te hebben, maar slechts op de rede vertrouwd.
bobbyjong

Excuus ik maak zelf een slordige fout: Vrije vertaling: rationeel denken is denken op een manier zonder daar goede argumenten voor te hebben, maar slechts op de rede vertrouwd. dus wel op basis van REDEnen
Ger

Ik zie trouwens dat er een vergelijkbaar topic bestaat.
Bedankt, heb het even samengevoegd.

Overigens geen puf meer om nu inhoudelijk op de zaken in te gaan, hoop dat ik morgen tijd heb om het stuk van Ferry door te nemen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Rechtswetenschappen”