Ik somde verschillende groepen moslims op waar ik geen probleem in zie (maar van wie ik het oprecht bewuste moslimzijn betwijfel) die ik in eerdere posts noemde. Met "om bepaalde redenen' bedoel ik mensen die de gevolgen willen vermijden van het zich niet moslim noemen. Het is niet als verwijt bedoeld. ik zie het zelfs als voordeel dat iemand als Albayrak zich moslima noemt. Misschien heb je gelijk als je stelt dat het aanmatigend is van mij dit te veronderstellen.
Wat mij meer interesseert is of je bij Joden en Christenen dezelfde maatstaven hanteert. Zijn ook zij niet
oprecht bewust Jood of Christen als ze bepaalde teksten niet letterlijk nemen?
Interessanter is of als het zo is dat in islamitische instellingen die door de overheid gesubsidieerd worden een versie van de islam wordt overgedragen die niet seculier is deze subsidie zou moeten worden ingetrokken? Volgens de door mij aangehaalde bronnen is de mainstream islam niet seculier (genuanceerd genoeg Johan?)
Rare term,
seculiere Islam. Volgens mij is een
staat al dan niet
seculier. Maar goed, de term wordt gebezigd en als je de term bedoelt zoals die omschreven wordt in de onderstaande slotverklaring van de bijeenkomst van
seculiere moslims in St.-Petersburg, USA, van maart 2007, dan is mijn antwoord: ja, net als bij de SGP, intrekken die hap.
Om op mijn beginpunt terug te komen: merk op dat de verklaring begint met: "Wij
gelovigen, twijfelaars en ongelovigen". Of die
gelovigen wel "
oprecht bewust" gelovig zijn is niet aan mij of jou om te beoordelen.
Wij zijn seculiere moslims en seculiere personen uit islamitische samenlevingen.
Wij zijn gelovigen, twijfelaars en ongelovigen, hier samengebracht door een grote strijd niet een strijd tussen het Westen en de islam, maar een strijd tussen vrijen en onvrijen.
Wij bekrachtigen de onschendbare vrijheid van het individuele geweten. Wij geloven in de gelijkheid van alle mensen.
Wij eisen de scheiding van religie en staat en de eerbiediging van de universele rechten van de mens.
Tradities van vrijheid, rationaliteit en verdraagzaamheid treffen wij aan in de rijke geschiedenis van pre-islamitische en islamitische samenlevingen. Deze waarden behoren niet exclusief tot het Westen of het Oosten. Zij behoren tot het gemeenschappelijke morele erfgoed van de mensheid.
Het kritiseren of veroordelen van islamitische praktijken, als deze de rede of de rechten van de mens schenden, zien wij niet als kolonialisme, racisme of islamo - fobie.
Wij roepen de regeringen van de wereld op: ¦ om de sharia-wetgeving, de fatwa- rechtbanken, de heerschappij van geestelijken en de door de staat gesanctioneerde religie in welke vorm dan ook te verwerpen; ¦ om zich te verzetten tegen alle straffen wegens godslastering en ketterij, overeenkomstig artikel 18 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens; ¦ om praktijken die de onderdrukking van vrouwen bevorderen, zoals vrouwenbesnijdenis, het doden uit eerwraak, gedwongen sluiering en gedwongen huwelijken uit te bannen; ¦ om homoseksuelen te beschermen tegen vervolging en geweld; ¦ om sectarisch onderwijs, dat onverdraagzaamheid en fanatisme tegenover niet-moslims predikt, te hervormen: ¦ om een open publieke sfeer te cultiveren, waarin alle zaken bediscussieerd kunnen worden, zonder dwang of intimidatie.
Wij eisen de bevrijding van de islam uit de totalitaire ambities van machtshongerige mannen en de rigide structuren van de orthodoxie waarin zij gevangen zit.
Wij roepen academici en denkers op zonder vrees een onderzoek te gaan doen naar de oorsprong en bronnen van de islam, en om de idealen van vrij wetenschappelijk en spiritueel onderzoek te verspreiden door de resultaten te vertalen en te publiceren in verschillende talen en te verspreiden via de massamedia.
Tegen de moslimgelovigen zeggen wij: voor de islam als een persoonlijk geloof is er een schitterende toekomst, maar niet voor de islam als politieke leer; tegen de christenen, joden, boeddhisten, hindoes, bahais en alle leden van niet-islamitische geloofsgemeenschappen: wij staan achter u als vrije en gelijke burgers; en tegen niet-gelovigen: wij verdedigen uw onvoorwaardelijke vrijheid om vragen te stellen en van mening te verschillen.
Allereerst zijn wij lid van de gemeente van het vrije geweten, mensen die voor zichzelf moeten kiezen, en pas dan zijn we lid van de Umma, het Lichaam van Christus of het Uitverkoren Volk.
Ayaan Hirsi Ali, Somalisch-Nederlands;
Magdi Allam, Egyptisch-Italiaans;
Mithal Al-Alusi, Irakees;
Wael Debsy, Egyptisch-Amerikaans;
Shaker Al-Nabulsi, Jordaans- Amerikaans;
Nonie Darwish, Egyptisch-Amerikaans;
Afshin Ellian, Iraans-Nederlands;
Tawfik Hamid, Egyptisch-Nieuw- Zeelands;
Shahriar Kabir, Bengalees;
Nibras Kazimi, Irakees;
Hasan Mahmud, Bengalees-Canadees;
Elham Manea, Jemenitisch-Zwitsers;
Salameh Nematt, Jordaans;
Catherine Perry, Marokkaans- Zwitsers-Amerikaans;
Walid Phares, Libanees-Amerikaans;
Wafa Sultan, Syrisch;
Amir Taheri, Iraans-Engels;
Ibn Warraq, Pakistaans-Frans;
Banafsheh Zand-Bonazzi, Iraans-Amerikaans-Italiaans;
Manda Zand-Ervin, Iraans-Amerikaans.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)