w_oute_r
Artikelen: 0

Re: Instant hot ice

Ik geloof dat het oplost in zijn eigen kristalwater, bij die temperatuur.
Jan van de Velde
Moderator

http://www.cci.ethz.ch/experiments/krist_acetat/en/stat.html
The solubility of sodium acetate rises rapidly with temperature and, at 100°C, about 650g of CH3COONa will dissolve in 250ml of water. When the solution is slowly cooled without disturbance, the salt does not, however, re-precipitate and what is known as a supersaturated solution forms. Crystallization can, however, be induced by a the presence of a crystallization nucleus (crystal, glass rod, dust).
geinig filmpje:

http://genchem.chem.wisc.edu/demonstration..._from_super.htm

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/s2666.htm
Appearance:

Colorless crystals.

Odor:

Slight acetic acid odor.

Solubility:

76 gm/100mls water @ 0C

Density:

1.45

pH:

8.9

% Volatiles by volume @ 21C (70F):

0

Boiling Point:

Not applicable.

Melting Point:

Loses water @ 120C (248F); decomposes @ 324C (615.2F)

Vapor Density (Air=1):

No information found.

Vapor Pressure (mm Hg):

No information found.

Evaporation Rate (BuAc=1):

No information found.
vergelijkbaar experiment met natriumthiosulfaat pentahydraat

http://www.sciencecompany.com/sci-exper/crystal_exp6.htm

http://dwb.unl.edu/chemistry/DoChem/DoChem057.html
Solubility is temperature dependent. Note the temperature at which a solution is prepared. Any substantial temperature change could result in an unspectacular demonstration. Try to maintain the same temperature for all of the solutions. The supersaturated solution must be prepared with enough time to cool to room temperature before using. Prepare the solution the night prior to use.

An unsaturated solution is made by dissolving 3.5 grams of sodium acetate trihydrate in 50 mL of distilled water.

A saturated solution requires 62.5 grams of sodium acetate trihydrate in 50 mL of distilled water.

A supersaturated solution can be made from 125 g sodium acetate trihydrate in 50 mL of distilled water. Heat until all of the solid is dissolved. Wash down the sides of the container with a small amount of water from a wash bottle. Allow the solution to cool slowly to room temperature.

If sodium acetate trihydrate is unavailable, the anhydrous powder may be used. The mass of solute in 50 mL of distilled water would be 2.1 grams for the unsaturated solution; 37.6 grams for the saturated solution; and 73.1 grams for the supersaturated solution.

Al met al, met je 100 g NaAc lijkt het me zinloos om een pan vuil te maken. In een 250 mL erlenmeyertje moet dit ook kunnen. Die zou je dan in een pan met water au bain marie kunnen opwarmen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Tom.

Heey o.0

Dit is wel leuk. Misschien als ik m'n docent heel lief aankijk...

Eerder werd gezegd dat NaAt het zout van azijn is. Kun je dan niet gewoon azijn indampen?

Maar een ding is me nog niet helemaal duideijk.

Je hebt dus die gekristalliseerde oplossing. Dit kun je weer vloeibaar maken door het te verhitten? De vloeibare oplossing weer terug in je glas, weer in de koelkast, vervolgens weer opnieuw te gebruiken?
Tom.

Te laat met bewerken... pi.gif

Ik bedoel eigenlijk CH3COONa, heheh... :D

At = astaat. :D
Jan van de Velde
Moderator

Dit is wel leuk. Misschien als ik m'n docent heel lief aankijk...
Die dingetjes zijn gewoon te koop hoor. Zorg in elk geval dat er geen krasjes inzitten.
Eerder werd gezegd dat NaAc het zout van azijn is. Kun je dan niet gewoon azijn indampen?
Dat is niet zo. Zuivere azijn is HAc.

Wat je wel kunt doen - recept staat meen ik in die wiki-link - is je NaAc zelf maken met bakpoeder en azijn (of beter een azijnzuuroplossing, met natuurazijn zal het mogelijk niet zo best lukken)
Maar een ding is me nog niet helemaal duideijk.

Je hebt dus die gekristalliseerde oplossing. Dit kun je weer vloeibaar maken door het te verhitten? De vloeibare oplossing weer terug in je glas, weer in de koelkast, vervolgens weer opnieuw te gebruiken?
yep. Duidelijker kan ik het niet zeggen. pi.gif

edit: van die wiki-quote had ik geen hotlink gegeven:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_acetate
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Marko

een zout met een smeltpunt van 58°C ? pi.gif

Ionische vloeistoffen zijn eigenlijk ook zouten...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
WalterB

Ik ga het straks halen en betalen en ik ben al benieuwd wat ik meekrijg. Ik denk alleen wel dat ik nog steeds op probleempjes zal stuiten, de hoeveelheid water met het zout is mij onduidelijk en ook waneer ik het moet laten stoppen met koken, tot het kookt en gaat borrelen? En ik moet eerst water doen, dan het spul er in gooien en stoppen tot het niet meer in het water oplost...?
Benm

Je wilt een verzadigde oplossing maken. De handigste manier om dat te doen is water verwarmen, en daaraan zout toevoegen net zo lang tot het niet meer oplost en dus op de bodem blijft liggen. Vervolgens giet je de vloeistof af om deze te gebruiken, en laat de vaste stof op de bodem achter.
Victory through technology
WalterB

1) Ze hadden het niet besteld :@ maar hebben het weer opnieuw besteld =.=

2) In het filmpje doen ze het anders, en als de stof op de bodem blijft liggen, het moet er toch inzitten? Daarom roeren ze in het filmpje ook of niet?
WendyTje

2) In het filmpje doen ze het anders, en als de stof op de bodem blijft liggen, het moet er toch inzitten? Daarom roeren ze in het filmpje ook of niet?
Tuurlijk moet je ook roeren om het op te lossen, maar er is gewoon maar een maximale hoeveelheid zout die in zoveel water kan oplossen. Als je dat punt hebt bereikt (verzadiging) dan kun je roeren en verwarmen wat je wilt, maar lost het niet meer op en zal het dus op de bodem blijven liggen/ dwarrellen/ neerslaan als je stopt met roeren.

Dus in t begin steeds beetjes zout erbij, roeren, en als t opgelost is weer beetje erbij, roeren, etc etc.. tot het niet meer op wil lossen, dan ben je er. Hoeveel van dat zout er precies oplost in bijvoorbeeld 100 ml water weet ik ook niet, dat zul je zelf moeten ondervinden, dat hangt van het zout af.

Ik zal als ik jou was met een kleine hoeveelheid water beginnen, en als blijkt dat je nog erg veel zout overhebt terwijl je al bij verzadiging zit, kan je altijd wat water toevoegen, en nog een hoeveelheid zout. Dat is een stuk veiliger dan meteen een halve liter water gaan gebruiken, want dikke kans dat je dan veeel te weinig zout hebt om het te verzadigen en dan werkt het hele truukje niet meer.
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
WalterB

Oke bedankt voor de tip en de uitleg! (nu weet ik ook wat verzadigen is :D )

Nu snap ik alleen nog niet wanneer ik moet stoppen met het verwaren, tot het kookt? Maar als het niet warmer dan 52 graden kan kan het toch nooit gaan koken? (kookpunt is toch 100 graden?)
Tom.

Zuivere azijn is HAc.
Ja, een zuur is met waterstof. :D Sinds gisteren weer naar school, vandaag mijn eerste les scheikunde van dit jaar. En raad 'ns: het ging over zuren! :D De formule van azijnzuur en het zuurrest-ion staat op het meegekregen te-leren-lijstje. :D
Wat je wel kunt doen - recept staat meen ik in die wiki-link - is je NaAc zelf maken met bakpoeder en azijn (of beter een azijnzuuroplossing, met natuurazijn zal het mogelijk niet zo best lukken)
Zelf maken is natuurlijk altijd leuker. :D Wist al dat schoonmaakazijn een beter resultaat op zal leveren. Bij natuurazijn zijn nog hulpstoffen toegevoegd. Maar natriumacetaat is goed oplosbaar. Dus schoonmaakazijn + bakpoeder bij elkaar in aq, dan indampen? Dan zit er dus een hoop troep bij, ik heb geen demi of gedestilleerd water. :?
Keith

Mensen, doe niet zo moeilijk :D

Wil je dit verschijnsel van plots bevriezen?

--> neem een flesje bier (niet opendoen)

--> stop het in de vriezer

--> door de druk die op het bier staat zal het niet bevriezen

--> open HEEL voorzichtjes het flesje als het een paar uur in de vriezer zat (liefst geen verontreinigingen)

--> stop er plots een rietje in (of giet het leeg)

--> BRRRRRRRRRRRR KLINK !!!! INSTANT BEER ICE

Toch altijd voorzichtig zijn hoor hiermee... Vooral niemand van dit goedje laten drinken, het ziet er namelijk gewoon uit als een fris pilsje, maar zelfs het kleinste stootje is al genoeg...
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"
Tom.

Ow, wacht.

Voor die sculpturen heb ik juist een OPLOSSING van NaAc nodig, dûh! :D 'T werkt allemaal nog wat in vakantiemodus denk ik. :D

Maar is dat bakpoeder wel zuiver genoeg, aangezien met een klein vuiltje de boel al kristalliseert?
Jan van de Velde
Moderator

Als je het niet probeert zul je het nooit weten.... :D

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”