Ik denk dat het eens tijd wordt dat ik ook wat zeg hier.
@299enz: Ik kan je verzekeren dat gewone cannabis geen paranoia veroorzaakt. Hooguit bij beginnende gebruikers die teveel gebruiken. Net zoals bij alle andere nadelige effecten die je noemt: allen komen alleen voor bij overmatig gebruik. Natuurlijk zul je altijd mensen hebben die overmatig gebruik maken van cannabis, maar dat is geen reden om het te verbieden. Dan kun je dus net zo goed alcohol verbieden vanwege de alcoholisten, auto's verbieden vanwege de wegmisbruikers, treinen verbieden vanwege de zelfdoders, aanstekers verbieden vanwege pyromanen enz. enz.
Precies wat EvilBro zegt: jouw persoonlijke ervaring is geen norm. Het is een exces.
Dit topic lezende lijkt er consensus te bestaan over het feit dat alcohol slechter is voor de mens dan soft drugs. Wetenschappelijk gezien klopt dit ook, aangezien alcohol een hard drug is vanwege de fysieke verslaving die kan ontstaan en de lichamelijke effecten die het heeft.
Soft drugs is in vele mindere mate verslavend. Na langdurig gebruik kan een geestelijke afhankelijkheid naar de drugs ontstaan. Dit is echter vergelijkbaar met de tabakverslaving. Andere nadelige effecten zijn een verhoogd risico op een beroerte en op geheugenverlies. Dit heeft overmatig alcoholgebruik echter ook.
Zoals reeds aangegeven speelt naast overmatig gebruik vooral de leeftijd een rol bij de kans op het ontwikkelen van een psychose. Als kinderen voordat ze (in biologische zin) volwassen zijn regelmatig veel soft drugs gebruiken dan kunnen ze inderdaad een psychose ontwikkelen. Dit is zeker een groot risico en ook zeer zeker ongewenst. Een ander nadeel is dat ook vooral kinderen (wederom in biologische zin) een verhoogde kans hebben om als ze soft drugs gebruiken p latere leeftijd over te stappen naar hard drugs. In de wetenschap is er nog geen consensus over de exacte verhoogde kans, maar de de schattingen lopen uiteen van een 2 tot 5 keer verhoogde kans om hard drugs te gaan gebruiken dan iemand die op jonge leeftijd geen soft drugs gebruikt heeft.
Aangezien nog niet eenieder op 18-jarige leeftijd biologisch gezien volwassen is, lijkt het me onwenselijk om soft drugs voor iedereen vanaf 18 jaar te legaliseren, gezien de risico's die ik hierboven geschetst heb. Dat zou onverantwoord zijn. Ik pleit dan ook voor legalisering voor iedereen die aantoonbaar 21 jaar of ouder is. Dan is vrijwel iedereen volwassen en zijn de risico's bij normaal gebruik niet veel groter dan bij tabaksgebruik. Daar ook maar 5 gram per persoon verstrekt mag worden is het risico op overmatig gebruik ook zeer gering. Men zou echt dagelijks naar de coffeeshop moeten gaan om aan de verslaving te voldoen. Trek je dan weer de vergelijking met alcohol, dan is een verslaving daar veel waarschijnlijker en gemakkelijker te bevredigen. Je kan het in vrijwel elke wijk krijgen en welke cassiere stelt nu vragen als jij twee kratten bier haalt? Als je om de dag twee kratten bier haalt dan kun je iedere dag toch behoorlijk dronken worden.
Het algemene beeld van soft drugs wijkt enorm af van de werkelijkheid. Over het algemeen wordt niet verder gedacht dan wat
Mr. Mackey uit South Park zegt:
"Drugs are bad, m'kay. You shouldn't do drugs. If you do them, you're bad, because drugs are bad. It's a bad thing to do drugs, so don't be bad by doing drugs, m'kay, that'd be bad. M'kay."
Dit beeld is vooral veroorzaakt door hard drugs. Hard drugs zijn inderdaad slecht, veroorzaken ongeacht de dosering op lange termijn schade aan het lichaam en kunnen bij een overdosis dood tot gevolg hebben (evenals alcohol trouwens). men lijkt niet in staat om onderscheid te maken tussen soft en hard drugs. Het kromme is dat soft drugs voor wat betreft schadelijkheid vergelijkbaar is met tabak en en niet geaccepteerd wordt, terwijl alcohol voor wat betreft schadelijkheid vergelijkbaar is met hard drugs (en medisch gezien ook als hard drug gekwalificeerd wordt) en wel geaccepteerd wordt.
Samenvattend kan je op basis van bovenstaande dus stellen dat het kortzichtig is om tegen soft drugs te zijn maar alcohol te verstrekken aan minderjarigen. Legaliseer soft drugs dus voor iedereen boven de 21 jaar.