Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Paul Siemons
Artikelen: 0

Re: Is het toelaten van softdrugs zinvol?

Jona444 schreef:Kijk ferry, als je een vergelijking maakt dan moet ze wel correct zijn. Autorijden is voor mensen noodzakelijk. Zijn jointjes dat? Autorijden is niet ongezond voor mensen als ze maar voorzichtig rijden. Joints zijn altijd ongezond, van de eerste trok tot de laatste.

Is het toelaten van softdrugs dan een oplossing?
Een van de meest zinnige antwoorden tot hiertoe vind ik!!

Mvg,

Paul Siemons
EvilBro

Een van de meest zinnige antwoorden tot hiertoe vind ik!!
Jammer alleen dat het antwoord niet klopt (zie bijvoorbeeld dit)...

Wat mij opvalt in deze 'discussie' is dat de tegenstanders de zaak erg simpel afdoen (een vorm van Wilders-isme als je het mij vraagt). Dit zou toch belletjes moeten doen rinkelen. Het toestaan van softdrugs heeft zowel voordelen als nadelen. Dat ontkennen is zinloos. Er zal een beargumenteerde afweging gemaakt moeten worden tussen die voor- en nadelen.

@299792.458:

Je bent duidelijk persoonlijk betrokken bij dit onderwerp. Dat zou een voordeel kunnen zijn, maar mijn inziens is dat nu een nadeel. Je benadert het onderwerp namelijk volledig vanuit je persoonlijke ervaring zonder je ook maar een moment af te vragen of deze ervaring de norm of de uitzondering is.
Ger

Ik denk dat het eens tijd wordt dat ik ook wat zeg hier.

@299enz: Ik kan je verzekeren dat gewone cannabis geen paranoia veroorzaakt. Hooguit bij beginnende gebruikers die teveel gebruiken. Net zoals bij alle andere nadelige effecten die je noemt: allen komen alleen voor bij overmatig gebruik. Natuurlijk zul je altijd mensen hebben die overmatig gebruik maken van cannabis, maar dat is geen reden om het te verbieden. Dan kun je dus net zo goed alcohol verbieden vanwege de alcoholisten, auto's verbieden vanwege de wegmisbruikers, treinen verbieden vanwege de zelfdoders, aanstekers verbieden vanwege pyromanen enz. enz.

Precies wat EvilBro zegt: jouw persoonlijke ervaring is geen norm. Het is een exces.

Dit topic lezende lijkt er consensus te bestaan over het feit dat alcohol slechter is voor de mens dan soft drugs. Wetenschappelijk gezien klopt dit ook, aangezien alcohol een hard drug is vanwege de fysieke verslaving die kan ontstaan en de lichamelijke effecten die het heeft.

Soft drugs is in vele mindere mate verslavend. Na langdurig gebruik kan een geestelijke afhankelijkheid naar de drugs ontstaan. Dit is echter vergelijkbaar met de tabakverslaving. Andere nadelige effecten zijn een verhoogd risico op een beroerte en op geheugenverlies. Dit heeft overmatig alcoholgebruik echter ook.

Zoals reeds aangegeven speelt naast overmatig gebruik vooral de leeftijd een rol bij de kans op het ontwikkelen van een psychose. Als kinderen voordat ze (in biologische zin) volwassen zijn regelmatig veel soft drugs gebruiken dan kunnen ze inderdaad een psychose ontwikkelen. Dit is zeker een groot risico en ook zeer zeker ongewenst. Een ander nadeel is dat ook vooral kinderen (wederom in biologische zin) een verhoogde kans hebben om als ze soft drugs gebruiken p latere leeftijd over te stappen naar hard drugs. In de wetenschap is er nog geen consensus over de exacte verhoogde kans, maar de de schattingen lopen uiteen van een 2 tot 5 keer verhoogde kans om hard drugs te gaan gebruiken dan iemand die op jonge leeftijd geen soft drugs gebruikt heeft.

Aangezien nog niet eenieder op 18-jarige leeftijd biologisch gezien volwassen is, lijkt het me onwenselijk om soft drugs voor iedereen vanaf 18 jaar te legaliseren, gezien de risico's die ik hierboven geschetst heb. Dat zou onverantwoord zijn. Ik pleit dan ook voor legalisering voor iedereen die aantoonbaar 21 jaar of ouder is. Dan is vrijwel iedereen volwassen en zijn de risico's bij normaal gebruik niet veel groter dan bij tabaksgebruik. Daar ook maar 5 gram per persoon verstrekt mag worden is het risico op overmatig gebruik ook zeer gering. Men zou echt dagelijks naar de coffeeshop moeten gaan om aan de verslaving te voldoen. Trek je dan weer de vergelijking met alcohol, dan is een verslaving daar veel waarschijnlijker en gemakkelijker te bevredigen. Je kan het in vrijwel elke wijk krijgen en welke cassiere stelt nu vragen als jij twee kratten bier haalt? Als je om de dag twee kratten bier haalt dan kun je iedere dag toch behoorlijk dronken worden.

Het algemene beeld van soft drugs wijkt enorm af van de werkelijkheid. Over het algemeen wordt niet verder gedacht dan wat Mr. Mackey uit South Park zegt: "Drugs are bad, m'kay. You shouldn't do drugs. If you do them, you're bad, because drugs are bad. It's a bad thing to do drugs, so don't be bad by doing drugs, m'kay, that'd be bad. M'kay."

Dit beeld is vooral veroorzaakt door hard drugs. Hard drugs zijn inderdaad slecht, veroorzaken ongeacht de dosering op lange termijn schade aan het lichaam en kunnen bij een overdosis dood tot gevolg hebben (evenals alcohol trouwens). men lijkt niet in staat om onderscheid te maken tussen soft en hard drugs. Het kromme is dat soft drugs voor wat betreft schadelijkheid vergelijkbaar is met tabak en en niet geaccepteerd wordt, terwijl alcohol voor wat betreft schadelijkheid vergelijkbaar is met hard drugs (en medisch gezien ook als hard drug gekwalificeerd wordt) en wel geaccepteerd wordt.

Samenvattend kan je op basis van bovenstaande dus stellen dat het kortzichtig is om tegen soft drugs te zijn maar alcohol te verstrekken aan minderjarigen. Legaliseer soft drugs dus voor iedereen boven de 21 jaar.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
EvilBro

Samenvattend kan je op basis van bovenstaande dus stellen dat het kortzichtig is om tegen soft drugs te zijn maar alcohol te verstrekken aan minderjarigen. Legaliseer soft drugs dus voor iedereen boven de 21 jaar.
Ik denk dat het logisch niet correct is om het al dan niet toestaan van softdrugs te koppelen aan de status van alcohol. Het woordje 'dus' in de tweede zin is dan ook misplaatst mijn inziens.
Ger

Kan ik inkomen. Maar dan nog ben ik voor legalisatie vanaf 21 jaar. :D
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
299792.458

Mijn persoonlijke mening is dat legalisatie klinkt als een uitnodiging. Of erger nog dat soft drugs uiteindelijk een soort van cultuur verschijnsel wordt net als olcohol. En het lijkt me dat wanneer je dit verbied minder snel mensen zullen zijn die zoals GER aanduid
qrnlk
Lorentziaan

Mijn persoonlijke mening is dat legalisatie klinkt als een uitnodiging. Of erger nog dat soft drugs uiteindelijk een soort van cultuur verschijnsel wordt net als olcohol. En het lijkt me dat wanneer je dit verbied minder snel mensen zullen zijn die zoals GER aanduid
De prijs die je echter betaald voor het criminaliseren is een toename van criminaliteit, en als we de cijfers mogen geloven meer verslaafden.

Voor zo ver ik het weet (mijn gegevens zijn mogelijk verouderd) zijn de twee natieen met het laagste percentage verslaafden in hun bevolking Nederland en Singapore.

Nederland heeft een gedogen beleid voor softdrugs dat effectief betekend dat het gebruiken van drugs geaccepteerd wordt als a fact of life: Er is voorlichting en de veel mensen proberen het eens maar het is niet bijzonder populair. Tevens omdat het niet volledig gecriminaliseerd is zijn de prijzen redelijk en hoef je er niet voor op de zwarte markt.

Singapore heeft een verplichte doodstraf voor het vervoer, handel en bezit van drugs. Het idee is dat men verslaafden als de kanker die ze volgens de leiding zijn volledig moet uitgesneden. Ze geen enkele kans geven. Zero Tolerance zonder redelijkheid, billijkheid, wederkerigheid of terughoudendheid.

Voor zo ver bekend zijn dit de enige twee realistische opties die we hebben die effectief zijn als het doel is om het aantal verslaafden te verminderen. Alle andere manieren van aanpak maken het probleem erger, veroorzaken meer verslaafden, maakt de prijzen onredelijk en dit veroorzaakt een toename in overlast door kleine en grote criminaliteit (om de verslaving te bekostigen). Dit is bijvoorbeeld wat de USA heeft gedaan.

Er zijn dus drie opties:

Nederland: Minder verslaafden, geen toename, beheersbaar probleem.

Singapore: Minder verslaafden, geen toename, beheersbaar probleem.

USA: Meer verslaafden, toename, onbeheersbaar probleem.

Wat is wijsheid?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
ypsilon

Het algemene beeld van soft drugs wijkt enorm af van de werkelijkheid. Over het algemeen wordt niet verder gedacht dan wat Mijn persoonlijke mening is dat legalisatie klinkt als een uitnodiging. Of erger nog dat soft drugs uiteindelijk een soort van cultuur verschijnsel wordt net als olcohol. En het lijkt me dat wanneer je dit verbied minder snel mensen zullen zijn die zoals GER aanduid
Neen. Net het feit dat het eigenlijk verboden is maar men er in de praktijk geen duidelijk beleid rond heeft, zorgt ervoor dat excessen zich kunnen voordoen. Maak het legaal op bepaalde plaatsen, voor bepaalde leeftijdscategoriën en in speciale gevallen (medicinaal gebruik), en reguleer. Op die manier is het dus geenszins een uitnodiging. Je zorgt ervoor dat mensen op een bewuste (en dus correctere) manier om kunnen gaan met softdrugs.
Paul Siemons

Ik wil het hier nog eens herhalen: ik kan er met mijn simpele verstand niet bij dat ik hier intelligente mensen bezig hoor met het verheerlijken van roken.

Mvg,

Paul Siemons
qrnlk
Lorentziaan

Ik wil het hier nog eens herhalen: ik kan er met mijn simpele verstand niet bij dat ik hier intelligente mensen bezig hoor met het verheerlijken van roken.
Roken, een smerige gewoonte, is volgens mij een duidelijk bewijs van onvolwassenheid.

Persoonlijk vind ik roken asociaal en zeer storend; net zo asociaal en storend als bijvoorbeeld verlegenheid, lafheid, luiheid, arrogantie, egoïsme, etc. Elk van deze gedragingen minstens even moeilijk af te leren (maar dat natuurlijk is geen reden om er mee door te blijven gaan).

Het is echter volgens mij niet de taak van een overheid om gedrag die ik afkeur te verbieden.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
EvilBro

ik kan er met mijn simpele verstand niet bij dat ik hier intelligente mensen bezig hoor met het verheerlijken van roken.
Er is hier niemand bezig met het verheerlijken van roken. Het feit dat jij denkt dat dit wel zo is, is misschien een teken dat jij het een en ander nog eens moet lezen...

Het blijft mij trouwens opvallen dat er een totaal gebrek aan onderbouwde argumenten is bij de 'fervente' tegenstanders.
Paul Siemons

EvilBro schreef:Er is hier niemand bezig met het verheerlijken van roken. Het feit dat jij denkt dat dit wel zo is, is misschien een teken dat jij het een en ander nog eens moet lezen...

Het blijft mij trouwens opvallen dat er een totaal gebrek aan onderbouwde argumenten is bij de 'fervente' tegenstanders.
Leg mij eens uit wat ik volgens jou zou moeten lezen?

Ik ben een fervent tegenstander van roken .

Mvg,

Paul Siemons
qrnlk
Lorentziaan

De berichten die andere geschreven hebben in reactie op die van jouw.
Ik ben een fervent tegenstander van roken.
Prima. Maar begrijp je het verschil tussen

(1) Anderen overreden om te besluiten niet te gaan roken met eerlijke argumenten en feiten.

(2) Anderen met (dreiging van) geweld dwingen om zich te onderwerpen aan jouw voorkeuren.

Bovendien... hoe ver wil je gaan met verbieden? Wat voor straf moet er staan op gebruik, bezit en verhandel? Rationeel zijn er maar twee opties die het probleem verminderen: Legaliseren en de doodstraf. Alle andere aanpakken leiden tot een toename van het probleem. Aangezien je zo wel geen legalisatie als ook geen toename van het probleem wilt blijft er maar 1 optie over. Je moet wel heel fervent tegenstander zijn om voor de doodstraf te pleiten.

Nu neem ik aan dat je in de illusie leeft dat je het kunt oplossen met een kleine gevangenis straf, verplicht afkicken, geldboetes, etc. Hetzelfde lauw beleid dat de USA bijvoorbeeld heeft. Maar de ervaring leert dat deze aanpak het probleem alleen maar erger maakt.

EvilBro

Zoals qrnlk al zei: de berichten die andere mensen geschreven hebben in deze thread. Zolang je denkt dat ze 'roken verheerlijken' heb je ze niet goed gelezen/begrepen aangezien geen van de posts tot nu toe dat ook maar enigzins doet.
Ik ben een fervent tegenstander van roken.
Prima, maar als je geen onderbouwing hebt voor dat standpunt dan ben je alleen maar lucht aan het verplaatsen. Bovendien is dat geen reden om dan dus maar de mening van andere mensen te verdraaien.
Ger

Over roken hebben we al een ander topic. Graag daar verder discussieren (mits het iets toevoegt aan de discussie) zodat we het hier weer kunnen hebben over het al dan niet legaliseren van drugs.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ

Terug naar “Politicologie en Economie”