Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.578
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: [microcrusus] rekenen met breuken

Laten we dat maar voor ergens anders houden, dit is elementair rekenwerk met breuken :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
LichtinG
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 11:33

Re: [microcrusus] rekenen met breuken

Ik heb de microcursus breuken gevolgd en de cursus steekt goed in elkaar.

Wat ik alléén miste in deze microcursus breuken, is, hoe de breuk vereenvoudigd moet worden.

Misschien dat U mij hiermee kunt helpen.

Alvast bedankt bij deze
Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 14:54

Re: [microcrusus] rekenen met breuken

Je bedoelt iets als:
\(\frac{20}{50}=\frac{10}{25}=\frac{2}{5}\)


De truuc daarbij is om te kijken of er gehele getallen zijn waardoor de noemer en de teller deelbaar zijn. De getallen 20 en 50 zijn allebei duidelijk deelbaar door 2 (ze zijn allebei even), dan hou je de getallen 10 en 25 over, die zijn beide deelbaar door 5. Wat je uiteindelijk over houdt hier zijn twee priemgetallen en die zijn niet meer verder te vereenvoudigen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Gebruikersavatar
Raga
Lorentziaan
Artikelen: 0
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 30 jan 2008, 14:31

Re: [microcrusus] rekenen met breuken

Dit staat beschreven in hoofdstuk 6.

(Misschien overheen gelezen?)
Raga
Gebruikersavatar
Phys
Artikelen: 0
Berichten: 7.556
Lid geworden op: za 23 sep 2006, 19:43

Re: [microcrusus] rekenen met breuken

Wat je uiteindelijk over houdt hier zijn twee priemgetallen en die zijn niet meer verder te vereenvoudigen.
Waarschijnlijk bedoel je iets anders dan wat je schrijft, want dit klopt niet.
\(\frac{1}{8}\)
is immers niet te vereenvoudigen, terwijl 8 geen priemgetal is.

Waar het op neer komt, is kijken naar de gcd: de grootste gemene deler van de teller en de noemer.
\(\frac{a}{b}=\frac{a'\cdot\mbox{gcd(a,b)}}{b'\cdot\mbox{gcd}(a,b)}=\frac{a'}{b'}\)
Voorbeeld: a=42, b=56. Dan is gcd(a,b)=14, dus
\(\frac{42}{56}=\frac{3\cdot 14}{4\cdot 14}=\frac{3}{4}\)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Gebruikersavatar
StrangeQuark
Artikelen: 0
Berichten: 4.161
Lid geworden op: do 19 mei 2005, 14:54

Re: [microcrusus] rekenen met breuken

Je hebt absoluut gelijk, dat is ook niet wat ik bedoelde. Ik dacht toen ik het opschreef aan een kwart en hoe dat niet alleen priemgetallen waren, en dat ik dat nog duidelijk erbij moest schrijven. Waar het mij om ging was dat er geen gemeenschappelijke delers waren omdat het priemgetallen zijn, maar ik had het slecht verwoord. Bedankt.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
Gebruikersavatar
Phys
Artikelen: 0
Berichten: 7.556
Lid geworden op: za 23 sep 2006, 19:43

Re: [microcrusus] rekenen met breuken

Oke, ik wilde er alleen even voor zorgen dat daarover geen verwarring onstaat :D Ik zie nu ook dat ik het woordje "hier" heb gemist, waardoor je zin wel degelijk klopt ("in dit geval"). Misschien kan het stukje over gcd nog opgenomen worden in de cursus. Aan de andere kant wordt het, zoals Raga al zei, al behandeld in H6 (zonder de term gcd te gebruiken, maar inhoudelijk is het hetzelfde).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 51.338
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: [microcrusus] rekenen met breuken

Het bepalen van een grootste gemene deler is voor velen ook gokwerk. We hebben het er wel eens over gehad om er een paragraafje over ontbinden in factoren in op te nemen zodat het goeie antwoord er vanzelf uit komt rollen:

dit soort werk:

.....30

:2= 15

:3= 5

:5= 1

30 is dus 2 x 3 x 5

...420

:2= 210

:2= 105

:3= 35

:5= 7

:7= 1

420 is dus 2 x 2 x 3 x 5 x 7
\(\frac{30}{420} = \frac{2 \times 3 \times 5}{2 \times 2 \times 3 \times 5 \times 7} = \frac{1}{2\times 7 }= \frac{1}{14 } \)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
einsein
Artikelen: 0
Berichten: 27
Lid geworden op: do 01 jul 2010, 20:51

Re: [microcrusus] rekenen met breuken

Heel leuk ik zit nog maar net op de middelbare maar ik snapte het helemaal(jamer dat ik heel goed in rekenen ben)
Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.578
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: [microcrusus] rekenen met breuken

Prima! ;)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
zonnenstelsel
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 18:04

Re: [microcrusus] rekenen met breuken

Na een snelle blik op de minicursus breuken ben ik daar enthousiast over; stap voor stap veel verschillende bewerkingen.

Graag echter zou ik de term "schrappen" bij het keurig uitgelegde onderdeel van breuken vereenvoudigen willen vervangen door de term wegdelen, dat is namelijk wat er gebeurd.

Ook bij het "schrappen" van zowel twee nullen in de teller als in de noemer vind ik het zuiverder om te spreken van zowel teller als noemer delen door 100.

Ik denk dat het prima materiaal is voor leerlingen die zich moeten gaan voorbereiden op de verplichte rekentoets.
Gebruikersavatar
Safe
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 10.058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 12:37

Re: [microcrusus] rekenen met breuken

Helemaal mee eens ...
Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.578
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: [microcrusus] rekenen met breuken

zonnenstelsel schreef:Na een snelle blik op de minicursus breuken ben ik daar enthousiast over; stap voor stap veel verschillende bewerkingen.

Graag echter zou ik de term "schrappen" bij het keurig uitgelegde onderdeel van breuken vereenvoudigen willen vervangen door de term wegdelen, dat is namelijk wat er gebeurd.

Ook bij het "schrappen" van zowel twee nullen in de teller als in de noemer vind ik het zuiverder om te spreken van zowel teller als noemer delen door 100.

Ik denk dat het prima materiaal is voor leerlingen die zich moeten gaan voorbereiden op de verplichte rekentoets.
Bedankt voor je reactie en suggestie; ik zal hiermee rekening houden wanneer ik de cursus wat herwerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Terug naar “Huiswerk en Practica”