Jammer dat mijn kritische kijk zo kinderachtig wordt ontvangen.
Je hoeft niet meteen kwaad te worden. Gefundeerde kritiek moet mogelijk zijn, toch?
Ik wil begripsverwarring hier vermijden. Je gebruikt de termen "persoonlijkheidsproblemen" en "persoonlijkheidsstoornis" hier door mekaar. Voor
persoonlijkheidsproblemen vind ik de definitie die je net aanhaalde werkbaar in deze discussie.
Persoonlijkheidsstoornissen zijn een cluster van psychische stoornissen geclassificeerd in de DSM.
Hoeveel mensen hebben niet te kampen met een persoonlijkheidsstoornis? Dit recht is niet voorbehouden aan hoogbegaafden, terwijl de richting van dit topic daar steeds meer naar lijkt te verwijzen. De problemen die hoogbegaafden hebben zijn niet te reduceren tot enkel een persoonlijkheidsstoornis.
Zeker niet, maar ik had ook niet de indruk dat dit topic die richting uitging.
Nee, ik bedoel dat iemand die zich op 20 jarige leeftijd laat onderzoeken en normaal wordt bevonden daarna problemen kan krijgen met zijn zelfbeeld en van daaruit een persoonlijkheidsprobleem kan ontwikkellen. Als er dan niet op tijd een correcte diagnose en behandeling wordt gesteld kan dat inderdaad leiden tot een stoornis die de persoonlijke autonomie aantast.
Ik begrijp je geloof ik nog steeds niet helemaal. Je hebt het hier dus die op twintigjarige leeftijd een verkeerde diagnose meekrijgt, en eerder niet onderzocht was?
theoriegeladen schreef:Ik denk dat mijn kritiek wetenschappelijk genoeg is. Het is mi niet verkeerd een bepaalde stellinginname weer te geven.
Ik kan er niet onderuit dat ik geen psycholoog ben. Maar gezond verstand heb ik.
Met alle respect, maar het gezond verstand slaat de bal nogal eens mis. Psychologie is een wetenschap, dus kan je niet zomaar met iedere theorie die jij om welke reden dan ook plausibel vindt komen aandraven. Als ik me in een natuurkundige discussie wil mengen zal ik me ook moeten inlezen. Ik zie niet in waarom psychologie hier een uitzondering op zou vormen.
Deze uitspraak kan voor van alles en iedereen gelden. Dat is precies wat ik bedoel met mijn uitspraak/vraag dat hoogbegaafden hun persoonlijke problemen niet meer zelf kunnen oplossen. Iedereen heeft een persoonlijkheid en iedereen ondervind daarmee problemen.
Ik ben het deels met je eens. Inderdaad is dit zeer goed mogelijk, ook voor normaalbegaafde personen: er moet een fit zijn tussen het individu en de omgeving. Als je echter op een bepaald kenmerk zeer veel afwijkt van het gemiddelde, is de kans op een fit kleiner, dat is logisch nietwaar? Bovendien zijn er wel degelijk aanwijzingen dat hoogbegaafdheid vaak samen voorkomt met bepaalde leerstoornissen. Hierop inspelen zoveel als mogelijk, vermijdt problemen op latere leeftijd. Daar is toch niets mis mee?
Ook in de normaalbegaafde populatie komen problemen voor waar men zonder hulp geen oplossing voor kan vinden. Hoe meer dergelijke problemen voorkomen kunnen worden, hoe beter, lijkt mij. Dat is echter een andere discussie.
Hetzelfde (redeneren op basis van intuïtie) geldt voor jou lijkt me.
Ik heb reeds aangegeven dat ik niet zo enorm veel weet over dit onderwerp. Maar ik ben wel degelijk op zoek gegaan naar informatie over hoogbegaafheid. Verder weet ik wél een en ander over IQ, persoonlijkheid, ontwikkelingspsychologische modellen zoals goodness-of-fit, en andere zaken die hier ter sprake gekomen zijn. Hier en daar moet ik inderdaad ook speculeren, maar wel op basis van aanvaarde wetenschappelijke kennis.