Stel je de vraag hoe snel ik de informatie dan overbreng. Ik beweer niet dat men op aarde minder dan d/c tijd nodig heeft om door te hebben dat ik begin te draaien (zoals je weet zal de verstoring op het elektromagnetische veld zich aan de lichtsnelheid voortplanten). Wat er sneller beweegt is de lichtspot op de muur. Bemerk dat het causaal signaal zich voortplant volgens de richting van de straal, niet volgens de richting van de muur.
Is dit niet zoiets als wanneer ik in gedachten (let wel een gedachten experiment!) een hele grote schijf neem, met een diameter ter grootte van de diameter van de aarde en als ik die maar snel genoeg laat draaien dat de baansnelheid dan ook hoger kan (theoreties) dan de lichtsnelheid?
Bijv. als ik die schijf nu 1 omwenteling laat maken in 24 uur, en ik zou op de rand van de schijf staan dan heb ik een baansnelheid t.o.v een stilstaande waarnemer van 40.000km in 24 uur, ofwel 40000/24=1667km/u.
Als ik de schijf nu sneller laat draaien zeg maar dat ie 1 omwenteling per seconde maakt, dan ga ik op de rand van die schijf dus t.o.v. een stilstaande waarnemer 40.000km/s, dat is ruim 13,3% van de lichtsnelheid.
Laat ik hem nog sneller draaien, zeg maar 7,5 omwentelingen per seconde, dan ga ik op de rand dus 7,5x40.000=300.000km/s, dat is dus even snel als het licht.
Maar wat als ik hem nu met 15 omwentelingen per seconde laat draaien?
Gaat dan de rand waar ik sta dan 15x40.000km/s=600.000km/s, ofwel 2 keer de lichtsnelheid?
Of zie ik dit nu helemaal fout?
Zou dan eerder de diameter krimpen?