Anonymous
Artikelen: 0

Re: Evolutie en/of intelligent ontwerp

Evolutie is geen wetenschap?

(Macro-)Evolutie 1. is geen wetenschap, want ze is per definitie niet te bewijzen. Structurele biologische verandering doet zich pas voor in een periode van tienduizend tot een miljoen jaar. Dat is door geen enkel experiment te toetsen. Met andere woorden: de evolutie-theorie is niet te falsificeren.2. Het is de levensfilosofie van de meeste wetenschappers, die je gratis bij hun wetenschap krijgt.

Als je het niet eens bent met deze stelling,

check deze link http://www.degeneratie.nl/formulieren/evol...wetenschap.html

en leef je uit!
Windsurfer

Laatst zag ik in Buitenhof de discussie aan tafel, waarbij de opmerking viel dat er mensen zijn die het Intelligent Design aanhangen, maar afhaken bij het veronderstellen dat er ook een ontwerper bij betrokken is.

nu is mijn vraag : is Intelligent Design zonder Designer, mogelijk?
Archeopteryx

ID zonder ontwerper is een contradictio in terminus.

Dat men daar voorzichtig mee omgaat laat de totale ridiculiteit van ID duidelijk zien.
Ger

ID zonder ontwerper kan nooit.

Als iets een ontwerp is dan moet er een ontwerper aan te pas zijn gekomen. Als iets een intelligent ontwerp is, moet de ontwerper intelligent zijn.

ID zonder ontwerper is dus als een automobiel die niet kan bewegen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
p__

maar afhaken bij het veronderstellen dat er ook een ontwerper bij betrokken is.

Wat bedoel je met 'afhaken'?

Is dat niet gewoon dat ze niet willen speculeren wie of wat de ontwerper is?
Kris Hauchecorne

Je kan niet over ID spreken zonder op zijn minst iets te zeggen over de ontwerper in kwestie. Uiteindelijk wordt de theorie verondersteld te verklaren hoe leven ontstaan is. Als je niets zegt over waar die ontwerper toe instaat is kan je ook niet weten waar de ontwerper gestopt is en waar de natuurwetten hebben overgenomen. Je kan dan zelfs niet weten of hij inderdaad leven kàn scheppen en of hij in staat is om eventueel daarna nog in te grijpen.

Het wordt dan onmogelijk om iets te zeggen over het ontstaan van het leven dat verondersteld wordt verklaard te worden. Wat is dan nog het doel van deze theorie? Ik denk dat dat doel elders ligt.

Uiteindelijk weet iedereen dat ID-ers gewoon god bedoelen als ze over hun schepper praten.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.
p__

Je kan niet over ID spreken zonder op zijn minst iets te zeggen over de ontwerper in kwestie.
Bij ID kan de schepper van het aardse leven bijv. een buitenaardse beschaving, een god, een tijdreizend mens, een spaghetti monster, etc. zijn.
Het wordt dan onmogelijk om iets te zeggen over het ontstaan van het leven dat verondersteld wordt verklaard te worden. Wat is dan nog het doel van deze theorie? Ik denk dat dat doel elders ligt.
Het doel van ID is niet het ontstaan van al het leven te verklaren, maar slechts van het leven op aarde. De theorie zegt dus niets over de ultieme oorsprong van het leven.
Uiteindelijk weet iedereen dat ID-ers gewoon god bedoelen als ze over hun schepper praten.
Voor de meeste ID'ers zal dat inderdaad een god zijn, maar de theorie zelf doet hier geen uitspraak over.
lngr

de theorie
Welke theorie?

The theory of intelligent design (ID) holds that certain features of the universe and of living things are best explained by an intelligent cause rather than an undirected process such as natural selection. ID is thus a scientific disagreement with the core claim of evolutionary theory that the apparent design of living systems is an illusion.

In a broader sense, Intelligent Design is simply the science of design detection -- how to recognize patterns arranged by an intelligent cause for a purpose. Design detection is used in a number of scientific fields, including anthropology, forensic sciences that seek to explain the cause of events such as a death or fire, cryptanalysis and the search for extraterrestrial intelligence (SETI). An inference that certain biological information may be the product of an intelligent cause can be tested or evaluated in the same manner as scientists daily test for design in other sciences.

bron: http://www.intelligentdesignnetwork.org/

Wat is de theorie? Kunnen we iets testen? Heeft ID empirische waarde?
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!

Homer Simpson
OneStepForward

Geen idee of ID zonder ontwerper kan.

Ik zou nee zeggen, maar wie weet wat voor vage antwoorden er bestaan waaruit het blijkt wel te kunnen.

Aan de andere kant, je zult altijd een ontwerper lijkt me hebben.

Maar goed........

Dit topic zal vast wel weer het Pavlov effect veroorzaken omdat "ID" er in voor komt.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Windsurfer

Wat bedoel je met 'afhaken'?  

Is dat niet gewoon dat ze niet willen speculeren wie of wat de ontwerper is?
dat men wel uitgaat van het feit dat er sprake is van een ontwerp, maar niet per sé een ontwerper daarvoor nodig denkt te hebben...

maar zoals jij het zegt P, het is mogelijk dat men dat zo bedoelde in die discussie. dat roept bij mij in ieder geval veel vragen op.
Kris Hauchecorne

Bedoel je nu, p, dat er elders wel leven zonder designer kan ontstaan zijn? Waarom dan op aarde niet?

Zoals Ingr al zei: ID is geen theorie, ze verklaart eigenlijk niets. ID beweert alleen dat "er meer is" en vervolgens weigeren ze te zeggen wat dat dan wel is, nog eenvoudiger, zonder zelfs maar een paar eigenschappen van de "meer" te vermelden.

Ik ben wel blij dat je Von Daniken er bij haalt: ben ik een groot fan van in dit soort discussies. Het leven geschapen door buitenaardsen die geschapen zijn door andere buitenaardsen die geschapen zijn door nog andere buitenaardsen die spontaan geëvolueerd zijn (aangezien ID alleen over de Aarde gaat zijn haar onbestaande argumenten elders blijkbaar niet geldig, zodat daar abiogenese mogelijk wordt).
Rogier

Hoe je het ook wendt of keert, op de één of andere manier is er toch een vorm van intelligentie (geweest) die zomaar uit zichzelf is ontstaan of altijd bestaan heeft. Zonder dat daar een uitgedacht design of andere intelligentie achter zat.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
peterdevis

Er zijn veel doldwaze theorien in deze wereld maar dit verbreekt toch alle records!

Een intelligent ontwerp zonder ontwerper!

Verder sluit ik me aan bij rogier.

Dat het leven nu onstaan is op Pangea, Mars of Andromeda doet niet echt ter zake in deze discussie.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Kris Hauchecorne

Zij er ID-ers die in god geloven maar die toch denken dat de ontwerper uit de ID-theorie niet god is?
Kyran

Nee volgens mij niet mogelijk, we kunnen niet ontsnappen aan de wet van de toereikende grond: ze alleen vatten.

Zelfs darwinisten geloven in een Eerste Beweger, hoewel ze deze niet exact kunnen vormgeven.

Men houdt zich bezig met de 'verf', de theïsten met de kunstenaar.

Terug naar “Filosofie”