Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Puntje
Artikelen: 0

Re: Discussie over lijst natuurkundeboeken

Inleiding op verschillende gebieden

Titel: Essential University Physics Volume 1 & 2

Schrijver: Richard Wolfson

Niveau: eerstejaars universiteit

Amazonlink: http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_0_2...versity+physics

Toelichting/Commentaar:

Dit boek geeft een goede basis op de belangrijkste gebieden van de natuurkunde:
  • Klassieke mechanica (gravitatie, circulaire bewegingen, statisch evenwicht, energiebehoud, etc.)
  • Trillingen, golven en vloeistoffen (Bernoulli, continuiteitsvergelijkingen, etc.)
  • Thermodynamica (wetten van de thermodynamica, etc.)
  • Elektromagnetisme (Stroomkringen, Kirchhoff, Maxwell vergelijkingen, EM straling, etc.)
  • Optica (spiegels, lenzen, etc.)
  • Moderne natuurkunde (kwantummechanica, relativiteit, deeltjesfysica, etc.)
Dit zijn de beste boeken om je bekend te maken in de natuurkunde vind ik. Er wordt echt bij het begin begonnen, je hebt in principe geen voorkennis nodig van natuurkunde of wiskunde. Wat wiskundige handigheid en VWO-voorkennis is wel vereist natuurlijk. Vanaf het begin wordt een vaste 'problem-solving strategy' aangehouden die wordt toegepast op alle natuurkundige vraagstukken. De boeken geven een uitgebreide inleiding op de belangrijkste onderwerpen en daarbij doe je kennis op die vereist is om je te verder te verdiepen in het vak. Formules worden afgeleid en geven significant meer inzicht in het vak. Veel vragen gaan er ook over om zelf formules te bedenken voor een bepaalde situatie. Alles wordt overduidelijk uitgelegd en is ook vrij luchtig geschreven.
Nick wildeni wete

Kan iemand mij misschien een boek aanbevelen? Ik heb een quasi verwaarloosbare basis, maar wel interesse. Ik zit in het vierde middelbaar, latijn-wiskunde, volgend jaar wetenschappen wiskunde (meer info, zie http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...mp;#entry671283 )

Ik wil graag geen boek over een specifiek deel van fysica, maar over fysica in het algemeen, omdat ik graag een basis wil opbouwen (zodat ik niet meer met problemen geconfronteerd ga worden dat ik een boek lees en van een hoofdstuk niets snap, en dat twee andere hoofdstukken op dat moeilijke hoofdstuk gebaseerd zijn), en omdat ik alles wat wil leren kennen voordat ik kan beslissen wat mij het meeste interesseerd.
Nick wildeni wete

2 vraagjes:

- Ik heb weinig of geen voorkennis, ik ben een vierde middelbaar latijn-wiskunde met een interesse voor logica en fysica:

zijn de boeken van Olsolo en Hctor, "fundamentele natuurkunde", de zesdelige reeks, iets voor mij? Zou ik het kunnen begrijpen, of is dat toch echt nog te vroeg?

- Zou ik, indien die boeken iets voor mij zouden zijn, die boeken misschien ergens kunnen vinden in een bibliotheek of zo? Zo spaar ik wat kosten uit, want ik bedoel, ik ben 15, en de zesdelige serie kost in totaal zo'n kleine 300 euro (nogal veel voor een 15-jarige). Of wil misschien iemand van de serie af, omdat hij/zij ze al gelezen heeft, en wil ze dus aan een prijsje verkopen? Ik wil liefst niet teveel geld uitgeven, ook omdat de interesse voor fysica (vermoed ik) toch echt wel nog lange tijd gaat blijven, en ik kan moeilijk op regelmatige basis zoveel geld uitgeven.
Puntje

Vakgebied: Optica

Titel: Optics

Schrijver: Eugene Hecht

Niveau: 1e/2e jaars universiteit

Amazonlink:

Toelichting/Commentaar:

Op menige optica-afdelingen op universiteiten spreekt men over de bijbel van de optica. Goed boek om met het onderwerp bekend te worden. Gaat over EM straling, polarisatie, Fresnel wetten, interferentie, Fourieroptica, diffractie, coherentie, etc.
GenGF

Titel: Electronics - A systems approach

Schrijver: Neil Storey

Niveau: Basiskennis elektrische natuurkunde aanbevolen, niet vereist. MTS/HTS denkniveau.

Taal: Engels (non-academisch geschreven)

Toelichting/Commentaar:

Een van de beste boeken om mee te beginnen in de elektronica. Duidelijk geschreven en logisch opgebouwd.

De eerste 3 hoofdstukken leggen de basis uit van spanning, stroom en weerstand (gelijkspanning). In hoofdstuk 4 komen er condensatoren bij, in 5 de spoel. In 6 de wisselspanning erbij, tot en met fase diagrammen en responsies in hoofdstuk 9.

Dan begint het eigenlijke boek pas (op bladzijde lvl 191, de rest was inleiding en kan overgeslagen worden indien men al bekend is met de onderwerpen. Hoofdstuk 10 t/m 12 gaat vooral over het globaal ontwerp van systemen. In 13 beginnen de versterkers, in 14 komen daar feedback systemen bij en in 15 de OpAmp.

Hoofdstuk 16 is een inleiding tot halfgeleiders en diodes (tevens noodzakelijk om 17 en 18 te begrijpen). 17 gaat over verschillende FETs en 18 over BJTs. 19 is meer vermogens electronica en 20 gaat over de binnenkant van de in 15 behandelde OpAmp. 21 over ruis en EMC, 22 gaat dieper in op feedback, oscillatie en stabiliteit (vervolg van 14).

Daarna komt nog een heel stuk digitale systemen (waaronder Karnaugh diagrammen en boleaanse algebra), sequentiele logica en AnaloogDigitaal DigitaalAnaloog dataconversie. Het boek eindigt met enkele tabellen, basis OpAmp schema's en zelfs een kleine samenvatting wiskunde (complexe nummers).

Het is echt een geweldig boek wat van heel veel onderdelen uit de elektronica de basis behandelt, zonder er een zooitje ongeregeld van te maken. Ieder hoofdstuk heeft theorie en praktijk opdrachten om de stof direct te toetsen en toe te passen. Antwoorden staan achterin.

Boek is met 804 bladzijdes niet de lichtste.

Terug naar “Natuurkunde”