Klopt!JelmerMVL schreef:Primase zorgt dus voor een primer, zodat DNA-polymerase weet waar hij moet beginnen met het repliceren van het DNA.
De eerste zin klopt niet helemaal, de primer is het stukje RNA. Primer komt van het Engelse werkwoord 'to prime' wat wil zeggen klaarmaken of voorbereiden. De primer (het RNA stukje dus) wordt gesynthetiseerd complementair aan een stuk ontwonden DNA door een eiwit dat we primase noemen.JelmerMVL schreef:De primer kan dan tegenover het DNA een klein stukje RNA maken. Maar dan vind ik het nog steeds merkwaardig dat er RNA wordt aangemaakt. We zijn immers 'bezig' met het repliceren van DNA. Het is toch niet zo dat achter dat RNA (van de primer) DNA wordt gemaakt? Dan zou DNA en RNA achter elkaar in één keten terechtkomen. Dat zal niet gebeuren, denk ik?
Wat het vervolg betreft heb je wel gelijk. Op de lagging strand wordt DNA gekopieerd via DNA-polymerase 3 tot aan de voorgaande RNA-primer. Op die positie kan het polymerase niet meer verder aangezien er een klein stukje RNA in de weg zit. De nieuw gevormde streng bestaat dus uit grote stukken dubbelstrengig DNA en lokale stukjes die (tijdelijk) een combinatie van DNA en RNA bevatten. Die stukjes noemen we een DNA/RNA duplex.
De combinatie van DNA en RNA wordt herkend door het enzym RNase H. Dit enzym is in staat om het RNA te verwijderen waardoor je opnieuw een enkelstrengig stukje DNA krijgt. Eenmaal het RNA verwijderd is kan DNA-polymerase 1 gemakkelijk de gaatjes opvullen. Merk op dat er ditmaal geen probleem is met de start van replicatie, het polymerase kan immers de voorgaande, reeds gekopieerde, basen "zien".
Tot slot worden de uiteinden het nieuwgevormde stukje DNA gelinkt aan het reeds dubbelstrengige gedeelte d.m.v. het enzym DNA ligase.
Hier vond ik nog een filmpje die het hele proces wat beter visueel kan tonen. In het filmpje gaan ze ook wat kort door de bocht door te zeggen dat de RNA primer wordt verwijderd door RNA-polymerase 1, maar dat is dus niet helemaal correct. Spoel door naar 1m42s of klik deze link.