noortje
Artikelen: 0

Re: [Ethiek] Zwakker worden menselijk ras

--> syd, mijn excuses dan dat je het persoonlijk nam. kan het nu ophouden aub?

--> psymage: het probleem van overbevolking zal denk ik zichzelf oplossen. als veel mensen bij elkaar gaan wonen kunnen ziektes zich veel sneller verspreiden. de pest is daar reeds een voorbeeld van geweest in onze geschiedenis en toen was het nog niet eens een echte overbevolking.

Ook het feit dat er nu reeds zoveel hongersnood is, is een voorbode. Spîjtig genoeg zal dit slechts bepaalde regio's treffen, vaak zeer arme landen die mede dankzij de rijke wereld arm worden gehouden.
Dino

Als die overbevolking zich zelf oplost zal dat eerder zijn door bloederige oorlogen dan door een of andere ziekte. Trouwens het is zeer gevaarlijk om ervan uit te gaan dat iets zich wel zal oplossen. Dat is vrees ik soms een overschatting van de menselijke gave of onterecht vertrouwen op de weerbaarheid van moedertje natuur.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."
noortje

Ik denk wel dat het realistsch is: de aarde kan niet de mensenmassa blijven dragen en dat gaat stilletjes aan voelbaar worden. Als het dat nu al niet is.

Als er natuurlijk ooit eens een grote oorlog zal zijn, dan zal via de huidige technologie de bevolking snel uitgedund zijn. Maar dan toch liever op een natuurlijke wijze dan met wapens als ik zou mogen kiezen :shock: . als ze H-bommen bv zouden gooien zijn niet alleen de mensen eraan, maar is er enorm veel grond vernietigd + zullen er heel wat mutaties zijn in die gebieden.
Dino

das iets waar ik zeker op hoop, maar mijn voorkeur gaat uit naar iets te vinden voor dat er over bevolking is en soms zijn die middeltjes verassend simpel: Je gaat de wereldbevolking minder belasten als je 4 kinderen hebt op je 30 dan een kind op je 18.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."
Morgje

xp schreef:Als die overbevolking zich zelf oplost zal dat eerder zijn door bloederige oorlogen dan door een of andere ziekte.

xd

Ik stel mij hier dan de vraag bij of de neiging tot het organiseren van bloederige oorlogen op zich ook al niet iets in dat door de natuur werd ingegeven. Allé, het gedacht moet toch van ergens komen? Of het nu door de maatschappij werd ingegeven of door de genen, ergens vind ik dat beiden nog steeds tot de natuur te rekenen zijn...
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.
Syd

--> syd, mijn excuses dan dat je het persoonlijk nam. kan het nu ophouden aub?
Yup :shock:
Als die overbevolking zich zelf oplost zal dat eerder zijn door bloederige oorlogen dan door een of andere ziekte.
Dat ben ik niet met je eens. Na de tweede wereldoorlogen zijn de 'grootmachten' meer en meer met elkaar bevriend geraakt, de kans dat tussen die landen oorlog komt is dus te verwaarlozen (denk aan Duitsland en Frankrijk). De komende oorlogen zijn denk ik te vergelijken met de oorlog in Irak/Afganistan. Relatief weinig doden (in vergelijking met de wereldoorlogen en bijvoorbeeld Vietnam en Korea). Ik denk dat we juist eerder met een virus te maken krijgen.
Psymage

Dat ben ik niet met je eens. Na de tweede wereldoorlogen zijn de 'grootmachten' meer en meer met elkaar bevriend geraakt, de kans dat tussen die landen oorlog komt is dus te verwaarlozen (denk aan Duitsland en Frankrijk). De komende oorlogen zijn denk ik te vergelijken met de oorlog in Irak/Afganistan. Relatief weinig doden (in vergelijking met de wereldoorlogen en bijvoorbeeld Vietnam en Korea). Ik denk dat we juist eerder met een virus te maken krijgen.

-> ik denk dat tegenwoordig weinig dingen er nog voor zorgen dat mensen gedood worden, bloederige oorlogen zoals vroeger (denk maar aan vietnam) worden niet meer uigevochten en als er is eens een nieuw, gevaalijk virus uitbreekt dan hebben we de situatie direct onder controle (denk maar aan sars) , onze enige redding een een sekte oprichten die de taak van het uitdunne van de bevolking op zich neemt :shock:
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._
Syd

onze enige redding een een sekte oprichten die de taak van het uitdunne van de bevolking op zich neemt   :shock:
Wou je zelf het voortouw nemen? ;)

Maar ik denk dat er in de toekomst virussen zullen komen die resistent zijn tegen veel medicijnen (niet dat ik er veel vanaf weet ofzo).
Anonymous

Oorlogen hebben bijna geen invloed op de wereldbevolking.

Weet dat in de eerste wereld oorlog de meeste mensen gesneuveld zijn van alle oorlogen en dat de spaanse griep toch nog meer slachtoffers heeft gemaakt.
DVR

Waarom niet gewoon zoals in het in China ging: maximaal 1 kind per gezin.. Dit lijkt mij de ideale oplossing tegen overbevolking..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...
Wouter_Masselink

Waarom niet gewoon zoals in het in China ging: maximaal 1 kind per gezin.. Dit lijkt mij de ideale oplossing tegen overbevolking..
De oplossing die ze in China hadden bedacht was alles behalve zaligmakend. Kinderen raakten enorm verwend en er waren veel meer jongens dan meisjes, aangezien een jongen gewenst was en een meisje niet werd een meisje vaak verzopen o.i.d. :?: ;)

Nu is het niet zo dat iedereen in de hele wereld liever een jongetje dan een meisje krijgt, maar zaligmakend zal het niet zijn, helaas. :shock:
"Meep meep meep." Beaker
Hallo1979

ieder paar twee kinderen is al genoeg om het aantal mensen terug te dringen. zie homo's en onvruchtbare mensen en natuurlijk mensen die geen kinderen willen
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)
Syd

ieder paar twee kinderen is al genoeg om het aantal mensen terug te dringen. zie homo's en onvruchtbare mensen en natuurlijk mensen die geen kinderen willen

Volgens mij werkt dat beter als één kind, idd. Ik heb ook al berichten gehoord dat per vrouw nu minder als 2 kinderen geboren worden, dus in principe zijn die maatregelen in Nederland niet echt nodig. Waar de schoen echt wrint is Afrika enzo, waar mensen vaak veel kinderen nemen als ouderdomsvoorziening.
noortje

een ander probleem is als je die regel invoert: enorm veel kinderen zijn reeds gestorven, doordat de ouders ze ten vondeling legden.

Wil je aan kindbeperking doen, moet je de mentaliteit veranderen in de arme landen. daar is een kind nog steeds een bron vvheid op een oude dag
Hermen

Deze stelling is hard, en onmenselijk. Een van de zaken die de menselijke soort voorheeft op dieren is dat de zwakken kunnen overleven. Een nadeel is dat de zwakken even grote kans op voortplanting hebben als de sterken. Dit leidt onvermijdelijk tot de degeneratie van het menselijk ras. Als uiteindelijk de aarde te vol is en er daardoor een of andere catastrofe plaatsvindt, denk ik niet dat de menselijke genen nog voldoende aanpassingsvermogen herbergen om te overleven. Dit zal dus het einde van de mensheid zijn. Maar het is natuurlijk onmogelijk om zwakken het recht tot de paring en voortplanting te ontzeggen. Hierbij zouden WOII toestanden ontstaan, waarin zwakken verplicht gesteriliseerd moeten worden en interraciale huwelijken verboden worden.

Het valt dus niet te voorkomen dat het blanke ras en uiteindelijk de mensheid uitsterft.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”