thaPieter
Artikelen: 0

Re: [Folding] temperatuur processor

Als je het programma Core Temp gebruikt, dan is het handig om de waarde bij Tj. Max in het oog te houden.

Deze waarde kan je ook vinden bij de info-pagina's over je processor op de website van de fabrikant.

Tj. Max is de maximaal toegelaten temperatuur voor een processor zijn interne core. Als je Tj. max bereikt, dan zal de processor het THERMTRIP# signaal doorgeven, wat de pc (in de meeste gevallen) zal afsluiten om schade te voorkomen. Daar zou je toch 5-10° vandaan moeten blijven om alles zonder grote problemen te laten werken.

Laptop gebruikers opgepast: vergeet niet dat, omdat de onderdelen allemaal zo dicht bij elkaar zitten, je andere hardware ook snel in temperatuur zal stijgen! Het kan dus goed zijn dat je processor gerust 90°C aankan, maar de harde schijf misschien niet... Je mag er (gelukkig) wel van uitgaan dat laptops anno 2011 bij grote merken voldoende thermische beveiliging zitten hebben om niet spontaan kapot te branden. Maar zoals bij de meeste zaken geld ook hier: ''overdrijven is nooit goed''.
If a signature is longer than four lines, the content before it is probably even more boring than the signature...
skleinhess

Nog noit boven de 30 graden gekomen, ook tijdens zware applicaties. ;)

Afbeelding
Jan van de Velde
Moderator

Nog nooit boven de 30 graden gekomen, ook tijdens zware applicaties. ;)
Meet je dan toch wel goed, want dat is wel héél uitzonderlijk koel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
skleinhess

Ik laat de temperaturen uitlezen door een programma dat ik bij mijn processor heb ontvangen. Computer is een zelfbouw systeem, alhoewel wel bij een computer speciaal zaak goed na laten kijken. Volgens hun zijn deze metingen ook correct.

Maar de koeler is dan ook een ontzettend groot ding van 16 CM hoog en 13 CM breed.
Yoste

Dat ziet er wel netjes uit, alleen nogal groot uitgevallen. ;)

Ben benieuwd wat je temps zouden zijn als je folding tot het maximum zou drijven.
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?showtopic=59270
skleinhess

Na alweer bijna ander half uur te hebben zitten vouwen is mijn processor 36 graden met 63% Fan speed.

De GPU zit echter op 79 graden met 31% Fan speed.

Nog best netjes al zeg ik het zelf.

Het begint al wel wat meer op een vliegtuig die opstijgt te lijken. Maar dat doet er niet toe.
Yoste

36 graden op je cpu na anderhalf uur full load folding is wel zeer sterk. De mijne gaat normaliter naar 60-65° met een basic set waterkoeling. Indien nodig kun je altijd de fan speed van je GPU verhogen hé, de mijne draaien steeds rond de 80% momenteel, hetgeen ze beiden steeds onder de 75° houdt. Over dat vliegtuig gesproken, de mijne hoor je draaien van in de gang 3 verdiepen lager. ;)
Help mee eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en andere te bestrijden in de vrije tijd van je CPU...

skleinhess

Kan me niet voorstellen dat de boel verkeerd uitgelezen word. Toen ik mijn PC na he vouwen opnieuw opstarte en in de BIOS keek, was de cpu nog maar 33. Denk dat een foutieve reading uitgesloten kan worden. De lucht die er vanaf komt is ook zeer koel.

En over jou waterkoeling met een Intel processor.

Uit eigen ervaring werd bij mij een Intel processor gemiddeld 10-15 graden warmer...

Maar ik zal de boel eens een keer open halen, kijken of er misschien toch iets verkeerds zit.
skleinhess

Yep Yoste,

Je had gelijk.

Door de overclock (vermoed ik) was er een klein bugje.

krijg nu al andere readings van 67 graden.

Raar eigenlijk. :chinrub:

EDIT :

Screenshot

Afbeelding
Dinkydau

Je kijkt dan wel naar de Tj. max, en dat is niet de temperatuur van je processor maar de maximale temperatuur die je processor kan hebben. Wordt die temperatuur bereikt dan zal de computer automatisch afsluiten om schade te voorkomen.

Maar de temperatuur daaronder van 15°C lijkt mij niet echt een realistische temperatuur, dus misschien begrijp ik wel iets niet.
Het begrip God is synoniem aan het begrip realiteit.
skleinhess

Hmm raar dan,

Zal eens even kijken naar andere programma's.
skleinhess

Denk dat de sensor kapot is, of niet goed uitleest.

Afbeelding
Dinkydau

Daar lijkt het inderdaad wel op. Precies dezelfde temperatuur voor alle processors kan ook bijna niet.
Het begrip God is synoniem aan het begrip realiteit.
Yoste

skleinhess schreef:Kan me niet voorstellen dat de boel verkeerd uitgelezen word. Toen ik mijn PC na he vouwen opnieuw opstarte en in de BIOS keek, was de cpu nog maar 33. Denk dat een foutieve reading uitgesloten kan worden. De lucht die er vanaf komt is ook zeer koel.

En over jou waterkoeling met een Intel processor.

Uit eigen ervaring werd bij mij een Intel processor gemiddeld 10-15 graden warmer...

Maar ik zal de boel eens een keer open halen, kijken of er misschien toch iets verkeerds zit.
Allemaal goed en wel, maar het moment waarop je bios de temperatuur van je cpu leest, wordt de cpu amper op de proef gesteld. Mijn cpu draait idle (zonder dat ik er zware programma's op draai) ook rond de 40°, dus daar kan ik best inkomen. Wat ik me afvraag is of ie onder full load ook zulke temperaturen kan halen. Hoe kwam je aan die 36° na anderhalf uur folding?
skleinhess schreef:Yep Yoste,

Je had gelijk.

Door de overclock (vermoed ik) was er een klein bugje.

krijg nu al andere readings van 67 graden.

...
Die Tj Max mag je niet aanzien als huidige temperatuur, die eronder normaliter wel. Maar 15° lijkt me dan weer onmogelijk, of staat jouw pc'tje in een diepvriesruimte?

Ik vermoed dat er inderdaad iets mis loopt bij het uitlezen van de temps.

skleinhess

Die 36 graden had ik van Everest. Staat er nu ook. Maar denk dat dat allemaal een bug is.

Haal morgen als ik de tijd ervoor heb de kast eens open en druk de CPU opnieuw in zijn slotje. Geen idee wat er aan de hand is. Ik zal wel eens kijken. Heb in iedergeval geen warnings gehad dat er iets fout was en de pc doet ook niet raar. De Antec koeler houd hem wel onder zijn max temp. Als ik de heatsink aanraak is die helemaal niet warm.

Moederbord word echter wel goed uitgelezen op een mooie 43 graden.

Terug naar “IT en informatica”