Oke het is nu zelf voor mij
overduidelijk dat v=v'.
Maar stel het juichen toch nog maar ff uit tot straks want het blijkt dat ik de bron van mijn waanzin heb gevonden.
Ik citeer:
Voordat we nog een voorbeeld van een gedachtenexperiment
van Einstein bespreken, noem ik een erg fraai resultaat dat kan worden verkregen door
een gedachtenexperiment dat David Mermin heeft verzonnen. Dit laat zien dat uit het
lichtpostulaat volgt dat, bijvoorbeeld een kogel die met een snelheid v binnen een trein
wordt afgevuurd in de richting van de beweging van de trein (welke met een snelheid u
aan het perron voorbij rijdt) ten opzichte van dat perron niet een snelheid u + v heeft,
maar een snelheid
(u + v) / (1 + uv/c²)
Bron:
http://www.lorentz.leidenuniv.nl/vanbaal/S...vwo/gastles.pdf
Adobe reader vereist!
Persoonlijk vind ik dat toch maar een raar voorbeeld. Snelheden optellen
. Daar geef ik niet om (bij wijze van spreken natuurlich
, maar wat ik graag nog gezien zou hebben is het volgende:
Ik zou graag eens een voorbeeld gezien hebben waar jij je alleen beweegt, en waar je dus geen snelheid moet optellen omdat je enkel je eigen snelheid, laat ons zeggen v', als gegeven hebt.
Nu vraag ik me af hoe moet je dit toepassen op bovenstaand formule?
Wat als je geen snelheid v en een snelheid u hebt, maar bijvoorbeeld alleen een snelheid v'.
Volstaat het dan gewoon om die v', willekeurig in te delen onder een snelheid v en een snelheid u?
Zodanig dat v+u=v', als dit kan, kan je u en v toepassen op bovenstaande formule.
Maar ik heb het gevoel dat ik het er mij niet zo gemakkelijk kan vanaf maken. Yetz oder Ni?
Kan je nog volgen trouwens, want ik ben hier waarschijnlijk zwaar aan het lullen geslaan.