Dus jij denkt dat W een vector is... lever daar eens bewijs voor (Of is wiskunde opeens ook een conventie nu deze het niet eens is met je misvattingen?).
Wiskunde en toepassingen ervan in natuurkunde zijn twee dingen.
Maar 1 joule = 1 nm volgens ook de zelfde wiskunde en logica is het dan onlogisch dat kracht ( de Newtons in NM) wel een richting heeft maar in Joules (NM) opeens niet. Wat mij betreft zit er dan minstens een richtingsaspect aan en bij Newtonse fysica is dat aspect te herkennen in de Newtons bij NM's.
Er is nog een reden waarom je in problemen komt als je dat niet onderscheidt. Vertraging en versnelling zijn niet principieel verschillend. Als ik een speelgoedtreintje op een tafel heen en weer zou bewegen zou dat treintje dus continu meer kinetische energie krijgen als die energie niet steeds een andere richting heeft (of ik er geen richtingsaspect aan zou toekennen). Zowel de kracht waarmee je de trein versnelt als vertraagd zou de kinetsiche energie doen toenemen.
Dus als je een baksteen op tafel legt denk jij dat er iets is dat continu energie levert?
En dan zou ik een ietsist zijn ? Wel eens gehoord van E-MC^2 dus M=EC^2, genoeg energie (van een bepaald type ; opgeslagen in de materie) lijkt me om op een tafel te blijven liggen (en niet op te stijgen) of als de tafel niet genoeg energie heeft er bijv zelfs doorheen te zakken. Gebeurt dat niet heeft de tafel genoeg energie om de steen te dragen, tegenover de energie van de steen te plaatsen. Komt die energie van de baksteen of de tafel ? Ze hebben er in ieder geval deel aan.
Het alternatief is dat er altijd iets moet zijn wat eraan vooraf gaat. Het soort logica dat kracht dus energie veroorzaakt en er dus aan vooraf gaat weerspiegelt bepaalde religieuze ideeen die ik niet aanhang nee.
Verklaar bijv met Newton eens waarom alleen het achterste kogeltje in beweging komt en niet alle vier kogeltjes als er geen sprake is van richting (flow) van de energie ?
[sarcasme]Oh nee, je hebt het geheim van moderne natuurkunde ontdekt, nu is alles verloren.[/sarcasme]
De ironie (of sarcasme) van de vraag om "een verklaring" ontging je kennelijk. Ik heb niet zo,n behoefte aan "verklaringen".
Ik weet alleen dat als je energie geen richtingsaspect toekent dat die dan "nergens komt"