Klopt jammer genoeg wel. Blijkbaar iets waar de Orde van geneesheren mee verantwoordelijk voor is (heb ik me toch laten vertellen). In de praktijk blijkt het gelukkig dode letter te zijn, maar het wordt sowieso tijd dat er toch wat gesleuteld wordt aan die wetgeving. En zeker ook aan de wetgeving rond psychotherapie, aangezien in België iedereen zich zomaar psychotherapeut mag noemen. Ook hier zou het vooral weer samengaan met discussies over of een huisarts dan nog mensen met een mentale stoornis zou mogen begeleiden als de wet psychotherapie enkel zou voorbehouden voor psychotherapeuten. Ik denk dat een huisarts wel een aantal van die personen kan helpen begeleiden en, bij lichtere problemen, zal dit mogelijks voldoende zijn. Maar de opleiding van een (huis)arts is heel wat anders dan een opleiding tot psycholoog/ psychotherapeut en ze hebben dan ook elk hun eigen deskundigheden, de ene op medisch-biologisch gebied, de ander op psychologisch-neurobiologisch gebied. En ietwat ernstiger problemen worden dan ook best aangepakt door een psycholoog/ therapeut en niet door een huisarts.Nu je er mogelijke wettelijke problemen bij betrekt: in België zou een regeling waarbij psychologen medicatie mogen voorschrijven nog een pak minder eenvoudig te regelen zijn dan in Nederland. Onder strikte interpretatie van KB 78 zijn psychologen onwettige uitvoerders van de geneeskunde (zelfs zonder medicatie te schrijven).
Los van het feit dat ik de meerwaarde zeker zie van medicatie, vind ik het eigenlijk wel een goede zaak dat psychologen sceptischer staan tegenover medicatie. En de vraag die je jou stelt, vind ik een heel terechte vraag. Het zou ook zonde zijn mocht een psycholoog dan z'n 'zwaartepunt' verschuiven naar het voorschrijven van medicatie ipv. zoals het nu is, het bieden van psychotherapie. Het zou alvast veel makkelijker geld in het laatje brengen, al ga ik ervan uit dat dit voor de meesten (die hun job ook correct willen uitvoeren) zeker niet de doorslag zou geven.Veel psychologen staan overigens wel wat skeptischer tegenover medicatie dan psychiaters... Ik vraag me af wat voor (if any) gevolgen dat zou hebben voor het in de praktijk brengen van dit idee.
Wel, ik denk dat ik met argusogen (en wat achterdocht) de evolutie daarover in Nederland zal volgen. En als blijkt dat het systeem uiteindelijk toch z'n vruchten zou afwerpen, zoals je het hier beschrijft, dan zal ik m'n mening daar zeker over aanpassen......je hoort enkel positieve resultaten. De klinisch psychologen zullen hiermee hun medicijnexpertise vooral gebruiken om de medicatie terug te dringen. De meerderheid van de deskundigen (uitgezonderd de psychiaters) steunen het voorschrijfrecht.
Dido