Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
MacHans
Artikelen: 0

Re: Zijn wij alleen in het universum?

Rijzerlo schreef:Het bewijs ligt op tafel. Keer op keer blijkt weer dat organismen zich hebben aangepast op bepaalde omstandigheden. Een voorbeeld is het verschil in huidskleur bij mensen, mensen in warme landen hebben meer pigment en zijn donkerder, dit om ze te beschermen tegen de felle zon. Dit zie je overal weer in de natuur.

kan dit allemaal toeval zijn? Ja, in principe zou dit allemaal toeval kunnen zijn. Maar het feit dat organismen zich keer op keer weer succesvol aanpassen op omstandigheden lijkt me reden genoeg om aan te nemen dat het niet allemaal toeval is.
Evolutietheorie verklaard juist waarom organismen zich keer op keer succesvol aanpassen op omstandigheden.

Het is niet zo dat alle organismen van een soort zich met zijn allen aanpassen aan de omgeving, degene die toevallig eigenschappen hebben die in hun omgeving goed uitkomt om te overleven krijgen als gevolg daarvan meer nakomelingen en daarmee verspreiden ze hun genetische eigenschappen.

Ik bedoel, binnen een soort, bijvoorbeeld een soort vogel, zie je ook enorm veel verschillen. Bijvoorbeeld in de vorm van de snavel, de kleur veren, en bijvoorbeeld hoelang ze hun adem in kunnen houden. Alleen normaal gesproken zijn dat minder relevante eigenschappen, en hebben daarom weinig/geen invloed op de kans om voort te planten.

Maar als er iets in hun leefomgeving veranderd, bijvoorbeeld dat er weinig voedsel te vinden is op land, en ze zullen gaan moeten vissen. Zullen irrelevante eigenschappen plotseling veel relevanter worden. Bijvoorbeeld hoe lang ze hun adem in kunnen houden, en hoe goed ze vissen kunnen vangen met hun snavel, en dat ze er niet te opvallend uit zien voor vissen om te voorkomen dat die er vandoor gaan.

Ik vind het mij absoluut niet moeilijk voor te stellen dat die vogelsoort er na een paarduizend jaar een stuk anders uit gaat zien, en misschien wel niet meer in staat is zich met de oorspronkelijke soort voort te kunnen planten.

En het is trouwens geen feit dat organismen zich keer op keer weer succesvol aanpassen op omstandigheden, er sterven constant soorten uit, en er komen weer nieuwe soorten bij, gewoon toeval lijkt me.
el m

Maar we hadden het over het onstaan van planeten, die een basis kunnen gaan vormen voor leven.

Ik denk dat het ontstaan voor levensvatbare planeten niets te maken heeft met de evolutieleer.

Evolutie komt pas om de hoek kijken, zodra er eenmaal leven is.
Hoeveel kanten heeft een bal...
Rijzerlo

Is het wel ontstaan? komen er geen ééncellige organismen mee met meteorieten om zich zodoende te evolueren tot intelligentere levensvormen? kan het niet zo zijn, dat leven niet ontstaat, maar er altijd al geweest is, alleen heel klein?

En dat deze ééncellige organismen zich tot succesvollere orgamismen evolueren, is dat toeval, of komt dat omdat deze zich moeten aanpassen aan hun omgeving om te kunnen overleven? Als een konijnenpopulatie te groot wordt, wil het voorkomen, dat er binnen deze populatie een ernstige ziekte voorkomt. Om deze zodoende in te toomen.

quote:

Ik vind het mij absoluut niet moeilijk voor te stellen dat die vogelsoort er na een paarduizend jaar een stuk anders uit gaat zien, en misschien wel niet meer in staat is zich met de oorspronkelijke soort voort te kunnen planten.

Is dit dan omdat deze zich toevallig na generaties zo vormen? of omdat de natuur regelt dat ze lang hun adem in moeten kunnen houden om vissen te kunnen vangen.

Waar ik naartoe wil, om maar even terug te komen op het hele leven op andere planeten verhaal:

Het is niet moeilijk voor te stellen dat deze evoluties ook plaats hebben gevonden op andere planeten. Zolang er op andere planeten omstandigheden zijn om te overleven, is dit mogelijk. Er zijn echter erg veel mensen die denken dat het ééncellige organisme per ongeluk is geevolueerd in een succesvolle bacterie, en dat een vis per ongeluk poten en longen kreeg en dus aan land kroop. Het is allemaal te verklaren door de evolutie en de reden dat dat uitlegt waarom er leven is, is ook de reden dat dit zo makkelijk op andere planeten heeft kunnen gebeuren of misschien nog gaat gebeuren. Het neemt een hele hoop "toevalligheden" weg, de natuur regelt vaak zelf de oplossing
MacHans

kan het niet zo zijn, dat leven niet ontstaat, maar er altijd al geweest is, alleen heel klein?

Bedoel je dat er micro organismen ontstonden bij de oerknal? Dat lijkt mij niet mogelijk.
magnetism

Ik heb wel eens op national geographic gezien dat als je bepaalde molecullen bij elkaar doet en het de juiste temperatuur is dat er dan een soort van levend iets kan ontstaan (eencellig natuurlijk).

En over de vraag: zijn wij alleen in het universum?

Nee ik denk het niet.

Zijn wij de enige intelligente levensvormen in het universum?

Ik denk van wel, maar wie weet komen we over 1000 jaar op een vere ruimtereis wel intelligente wezens tegen.

In iedergeval weet ik wel zeker dat er op een andere planeet ergens in het universum eenvoudig leven is zoals bacterieen.
MacHans

Ik heb wel eens op national geographic gezien dat als je bepaalde molecullen bij elkaar doet en het de juiste temperatuur is dat er dan een soort van levend iets kan ontstaan (eencellig natuurlijk).
Dat lijkt mij sterk, ik denk dat je dit verward met het experiment (ben de naam even kwijt) waarbij er onder bepaalde onmstandigheden onder invloed van stroom aminozuren ontstaan. Maar eencellig leven?
In iedergeval weet ik wel zeker dat er op een andere planeet ergens in het universum eenvoudig leven is zoals bacterieen.
Hoe weet je dit zo zeker?
magnetism

Ik bedoelde eigenlijk:

In iedergeval denk ik dat er op een andere planeet ergens in het universum eenvoudig leven is zoals bacterieen.

Dit denk ik omdat bacterieen onder de meest extreme omstandigheden overleven bijv. op 4 km diepte waar geen zonlicht komt en waar het 200 graden is. En ze leven van een chemische reactie.

Als een bacterie meereist op een komeet of ruimteschip en die komt op een planeet waar de temperatuur tussen de -50/200 graden is en waar de juiste stoffen aanwezig zijn voor een chemische reactie. Dan is er een kans dat de bacterie het overleefd (natuurlijk is de kans dat dit allemaal gebeurd vrij klein) maar omdat er ook vrij veel planeten en manen zijn denk ik dat er op een andere planeet ook leven is.
The Man

Betreffende dit onderwerp:

Als, zoals algemeen aangenomen (maar niet bewezen), het heelal daadwerkelijk oneindig blijkt te zijn dan moet men nog maar eens goed gaan nadenken over het woordje 'oneindig' in deze. Wij kennen een 'eindig' elementair stelsel. Dit betekent dat er in het oneindige heelal oneindig veel combinaties te maken vallen met dit stelsel. Wat op zijn beurt weer betekent dat er oneindig veel exacte kopieen van bijv. ons zonnestelsel bestaan. (vergeet het woordje oneindig niet 8-) ) Dus ook oneindig veel exacte kopieen van jou! maar ook oneindig veel minder exacte kopieen als jij, bijv. met een andere huidskleur, drie ogen whatever. Dus als het heelal oneindig is bestaat er inderdaad leven op andere planeten. Daar we niet met zekerheid kunnen zeggen dat het heelal oneindig is is deze kwestie pure speculatie.

Gezien het feit dat wij op dit moment in staat zijn om meerdere melkwegstelsels/galaxy's waar te nemen en in deze stelsels miljarden sterren te vinden zijn met daar weer een x aantal met complete planetaire stelsel eromheen is de kans erg groot dat er dus leven ontwikkelt is op een planeet. Creationisme vergroot die kans enkel maar (ik doel niet op god/goden). Wij, als mensheid, voeren dagelijks creationisme uit. Dus waarom zou een evolutionair gezien, vergevorderd ras heelalbewoners dat niet doen op macroschaal.

Al met al ben ik ervan overtuigd dat er zowel minder intelligent als intelligenter leven te vinden is in het heelal. We spreken telkens over de grootte van de kans dat hier leven onstaat en waar dit evolutionair proces allemaal wel niet aan moet voldoen. We hebben ENKEL ons planeet als voorbeeld dus deze berekeningen gaan enkel op voor planeten met exact dezelfde 'waardes' als de aarde. Wij kunnen niet spreken danwel bereken voor andere planeten met misschien wel ander vormen van begeleidende sterren en grondstoffen. Waarom hieraan beginnen? :D
MacHans

Als, zoals algemeen aangenomen (maar niet bewezen), het heelal daadwerkelijk oneindig blijkt te zijn dan moet men nog maar eens goed gaan nadenken over het woordje 'oneindig' in deze. Wij kennen een 'eindig' elementair stelsel. Dit betekent dat er in het oneindige heelal oneindig veel combinaties te maken vallen met dit stelsel. Wat op zijn beurt weer betekent dat er oneindig veel exacte kopieen van bijv. ons zonnestelsel bestaan. (vergeet het woordje oneindig niet 8-) ) Dus ook oneindig veel exacte kopieen van jou! maar ook oneindig veel minder exacte kopieen als jij, bijv. met een andere huidskleur, drie ogen whatever. Dus als het heelal oneindig is bestaat er inderdaad leven op andere planeten. Daar we niet met zekerheid kunnen zeggen dat het heelal oneindig is is deze kwestie pure speculatie.
Volgensmij is het niet algemeen aangenomen dat het heelal oneindig groot is. Daarnaast zou dit betekenen dat het heelal dan ook gelijk oneindig oud is. Er vanuitgaande dat het heelal oneindig groot en oud is, krijg je problemen;

- Alle sterren zouden dan oneindig lang geleden opgebrand moeten zijn

- Er zijn dan oneindig veel sterren, dus oneindig veel licht, dus de hemel zou dan wit zijn

- En alles wat nu gebeurt zou per definitie oneindig lang geleden al moeten zijn gebeurt

Dat zijn een paar voorbeelden waarom ik niet geloof dat het heelal oneindig groot en oud is.
RobertJ

MacHans schreef:Volgensmij is het niet algemeen aangenomen dat het heelal oneindig groot is. Daarnaast zou dit betekenen dat het heelal dan ook gelijk oneindig oud is. Er vanuitgaande dat het heelal oneindig groot en oud is, krijg je problemen;

- Er zijn dan oneindig veel sterren, dus oneindig veel licht, dus de hemel zou dan wit zijn

- En alles wat nu gebeurt zou per definitie oneindig lang geleden al moeten zijn gebeurt

Dat zijn een paar voorbeelden waarom ik niet geloof dat het heelal oneindig groot en oud is.
Volume en leeftijd moeten niet met elkaar verward worden. Het heelal mag dan oneindig zijn, het is wel tijdig en de theorie is prima in overeenstemming met de data die gemeten wordt. 13.7 miljard jaar geleden was de temperatuur en dichtheid van het universum dusdanig dat de inhoud zoals we het vandaag de dag kennen niet kon bestaan.

Het duurde tot een goeie miljard jaar na de big bang (het moment waarop de dichtheid en temperatuur spectaculair afnam) voordat de eerste sterren ontstonden, vooral de zwaardere sterren uit die tijd zijn er niet meer, meer lichtere sterren zijn er nog steeds omdat zij zeer zuinig met hun brandstof omgaan, sterker nog, veel van die sterren zullen er nog steeds zijn als de zon al is opgebrand en nagloeit als een witte dwerg. Ook is het vormen van nieuwe sterren niet gestopt, het tempo waarin nieuwe sterren gevormd worden neemt wel af en waarschijnlijk lag de piek in stervorming zo'n 4 tot 5 miljard jaar na de big bang.

Als voor oneindig licht, kan jij een fietslampje zien op 10 km afstand?
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.
The Man

MacHans schreef:Volgensmij is het niet algemeen aangenomen dat het heelal oneindig groot is. Daarnaast zou dit betekenen dat het heelal dan ook gelijk oneindig oud is. Er vanuitgaande dat het heelal oneindig groot en oud is, krijg je problemen;

Euhm, ja het is wel algemeen aangenomen dat het heelal oneindig is. Net zo goed als dat aangenomen is dat alles is begonnen met een singulariteit.

Zoals RobertJ al schreef, volume en tijd hoeven niet met elkaar te maken hebben. Iets dat oneindig is kan gister ontstaat zijn (in theorie dan).

Ik las enkele 'foutjes' in mn vorige post. Ik doelde met elementair stelsel op ons periodiek systeem. Hiermee zijn natuurlijk niet oneindig veel combinaties te maken maar juist eindig. Derhalve zul je op een gegeven moment in een oneindig heelal op herhalingen stuiten. Op deze herhalingen doelde ik dus met een exacte kopie van de lezer. Misschien zelfs eentje die exact dezelfde tekst leest? Tevens zijn er sterren waarvan wij het bestaan niet eens weten omdat het licht van deze sterren ons nog niet bereikt heeft, wellicht nooit zal bereiken. Wat we tot zover kunnen waarnemen is 13,7/8 miljard (licht)jaar terug. Hieruit concluderen we dat het heelal 13,7 miljard jaar oud is.

Dus in de periode van circa 12,7 miljard jaar (zoals RobertJ al aangaf) is de vorming van sterren begonnen en tevens ook de vorming van planeten. In die 12,7 miljard jaar zijn wij op ons groenblauwe knikkertje de enige intelligente levensvorm dat voorkomt in het heelal? Eigenlijk best wel arrogant/stupide om te beweren......

Feit blijft dat voor beide standpunten (wel leven/geen leven) geen bewijs is aan te voeren dus in zoverre hebben beide evenveel gelijk. Echter de rationeel denkende mens moet wel beter weten...
RobertJ

De kans op leven is groter als nul.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.
The Man

Precies! En maakt dat de kans op geen leven kleiner dan nul? :D
MacHans

Hmmm, nee. Wel kleiner dan 100% :D
RedmerJ

Dat lijkt mij sterk, ik denk dat je dit verward met het experiment (ben de naam even kwijt) waarbij er onder bepaalde onmstandigheden onder invloed van stroom aminozuren ontstaan. Maar eencellig leven?
Hoi, het is tot vandaag niet mogelijk om leven te creëren uit levenloze materie.. Zoals MaxHans zei is er wel een experiment geweest (het bekende Miller experiment) waarbij ze uit simpele gassen die mogelijk aanwezig waren in de oeratmosfeer aminozuren en andere stoffen maakte. Aminozuren zijn zegmaar de bouwstoffen van leven maar het is nog geen leven.

Ik denk dat er een grote kans is dat er wel leven buiten de aarde is... ik denk dan wel dat dat micro-organismen/bacteriën of iets in die richting is.. Maar de mens is nu aan het bekijken of er leven op mars is... terwijl mars nogal dicht bij ons staat vergeleken met de miljarden andere mogelijke planeten.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”