Evolutietheorie verklaard juist waarom organismen zich keer op keer succesvol aanpassen op omstandigheden.Rijzerlo schreef:Het bewijs ligt op tafel. Keer op keer blijkt weer dat organismen zich hebben aangepast op bepaalde omstandigheden. Een voorbeeld is het verschil in huidskleur bij mensen, mensen in warme landen hebben meer pigment en zijn donkerder, dit om ze te beschermen tegen de felle zon. Dit zie je overal weer in de natuur.
kan dit allemaal toeval zijn? Ja, in principe zou dit allemaal toeval kunnen zijn. Maar het feit dat organismen zich keer op keer weer succesvol aanpassen op omstandigheden lijkt me reden genoeg om aan te nemen dat het niet allemaal toeval is.
Het is niet zo dat alle organismen van een soort zich met zijn allen aanpassen aan de omgeving, degene die toevallig eigenschappen hebben die in hun omgeving goed uitkomt om te overleven krijgen als gevolg daarvan meer nakomelingen en daarmee verspreiden ze hun genetische eigenschappen.
Ik bedoel, binnen een soort, bijvoorbeeld een soort vogel, zie je ook enorm veel verschillen. Bijvoorbeeld in de vorm van de snavel, de kleur veren, en bijvoorbeeld hoelang ze hun adem in kunnen houden. Alleen normaal gesproken zijn dat minder relevante eigenschappen, en hebben daarom weinig/geen invloed op de kans om voort te planten.
Maar als er iets in hun leefomgeving veranderd, bijvoorbeeld dat er weinig voedsel te vinden is op land, en ze zullen gaan moeten vissen. Zullen irrelevante eigenschappen plotseling veel relevanter worden. Bijvoorbeeld hoe lang ze hun adem in kunnen houden, en hoe goed ze vissen kunnen vangen met hun snavel, en dat ze er niet te opvallend uit zien voor vissen om te voorkomen dat die er vandoor gaan.
Ik vind het mij absoluut niet moeilijk voor te stellen dat die vogelsoort er na een paarduizend jaar een stuk anders uit gaat zien, en misschien wel niet meer in staat is zich met de oorspronkelijke soort voort te kunnen planten.
En het is trouwens geen feit dat organismen zich keer op keer weer succesvol aanpassen op omstandigheden, er sterven constant soorten uit, en er komen weer nieuwe soorten bij, gewoon toeval lijkt me.