wubs23
Artikelen: 0

Re: Kracht van de gedachte

Dat is waar.

Daar is iedereen het denk ik wel mee eens.

Maar dat is niet echt geesteskracht zoals hier bedoelt.

Dat is meer oppeppen.

Plus dat je dan alsnog moet handelen wil het lukken.

Hier bedoelen ze geesteskracht zonder handelen.
bobbyjong

is het experimenteel bewezen dat het universum NIET kan reageren op onze gedachte?
ik zou zeggen probeer het zelf eens: ik heb serieus gedacht dat ik een lepel kon buigen met mijn gedachten. Ik dacht dat het mogelijk was, ik was nieuwsgierig en onwetend. Tot nu toe is het mij niet gelukt, en ik geloof er niks meer van, maarja dat is een individueel waarde oordeel, mijn onkunde zegt dan ook niets over de mogelijkheid een lepel te kunnen buigen door middel van gedachten.
rogerakkerman

dan moet ik bij deze toegeven dat het universum-verhaal inderdaad geen theorie is maar een geloof.

Maar over gedachtekracht zijn we het eens toch?

Mensen die zich bepaalde kwalen aan praten. Hyperventilatie, hartkloppingen etc.
ypsilon

Mensen die zich bepaalde kwalen aan praten. Hyperventilatie, hartkloppingen etc.
Klopt. Ik ben het er trouwens mee eens dat de psyche behoorlijk krachtig is. Maar er zijn grenzen. Bovenstaande geldt niet voor alle ziekten. Hyperventilatie en hartkloppingen komen vaak voor bij een paniekaanval: iemand merkt dat zijn hart een tikje overslaat (op zich niets abnormaal), denkt dat hij een toeval gaat krijgen, wordt bang, verhoogt daardoor zijn hartslag, ziet de verhoogde hartslag als bewijs dat hij "iets" gaat krijgen, raakt in paniek, begint te hyperventileren, ... Een vicieuze cirkel dus. Maar ik kan mezelf geen kanker aanpraten, om maar iets te noemen (hoewel men vroeger dacht van wel).
PatsBoem

Het gesprek vluchtig gelezen.

Hoe je over jezelf denkt beïnvloedt zeker je gemoedstoestand. En als je bewust in het leven zit met liefde voor jezelf en als baas over jezelf dan kun je veel bereiken en genieten van het nu.

Toch is er genoeg waar je geen invloed op hebt. En kunnen omgaan met je machteloosheid, dat ook bij het leven hoort, betekent niet dat je dat moet veranderen in schuldgevoel over het onhandig omgaan met je kracht.

Als de secretsymphatisant deze tekst niet goed kan volgen dan wil die het waarschijnlijk ook niet genoeg en dat terwijl je moet weten dat je die kracht wel hebt om het te kunnen.

Grapje. Ik krijg het er benauwd van.

T.L.
Richardww

Maar dat van jezelf ziektes aanpraten is ook onzin vind ik dan. Bijvoorbeeld stres kan leiden tot andere dingen. Stres heb je aan jezelf te danken. Maar het is dan dat je bijvoorbeeld denkt dat je iets niet kunt, wat ook erg moeilijk gaat, waardoor je stres krijgt, waardoor je een ziekte krijgt. Als je denkt van ''ik wil die ziekte, ik wil die ziekte'', dan lukt het niet. Je kunt jezelf wel ziektes aanpraten met je gedachte als je het zo bekijkt, maar niet per se als je jezelf er op concentreert om juist een ziekte te krijgen.
bobbyjong

Zou de wet van Murphy (de schade is evenredig aan de waarde die eraan wordt gehecht) hier gewoon volstaan?
ypsilon

Stress heb je aan jezelf te danken.
Niet noodzakelijk.
Zou de wet van Murphy (de schade is evenredig aan de waarde die eraan wordt gehecht) hier gewoon volstaan?
Nope. De "wet" van Murphy is namelijk geen wet (zoals die van de thermodynamica dan, bijvoorbeeld). Bovendien zijn er nogal wat varianten van in omloop. Ten tweede beschrijft de wet niet hoe de schade kan ontstaan (en dus ook niet hoe je die zelf kan uitlokken).
wubs23

Ik denk dat we het allemaal onderhand wel eens zijn.

Gedachtekracht bestaat, maar slechts in beperkte mate.

Gedachten hebben kracht over jou.

Ziek worden, beter worden, iets wel of niet kunnen doen..

Echter, het is niet de oorzaak. Het helpt!

Een patient die bij een raam ligt met mooi uitzicht, geneest sneller dan een patient met uitzicht op een muur.

Positievere mensen hebben meer kans om te genezen van bepaalde ziekten dan negatieve mensen.

Maar hoe je denkt bepaald bijvoorbeeld niet of je kanker krijgt, of een ferrari.

Ook niet of je wint in de loterij, of dat je dement wordt.

Het kan sommige kansen wel verbeteren, maar niet wegnemen.

Dingen die je normaal alleen kunt verkrijgen door handelen, zou je ook nooit kunnen verkrijgen door alleen maar te denken.
Kiwiwoman

Rest nog een waarschuwing:

Pas op met wat je wenst! Je zou het wel eens kunnen krijgen! :D
MacHans

wubs23 schreef:Ik denk dat we het allemaal onderhand wel eens zijn.

Gedachtekracht bestaat, maar slechts in beperkte mate.

Gedachten hebben kracht over jou.

Ziek worden, beter worden, iets wel of niet kunnen doen..

Echter, het is niet de oorzaak. Het helpt!

Een patient die bij een raam ligt met mooi uitzicht, geneest sneller dan een patient met uitzicht op een muur.

Positievere mensen hebben meer kans om te genezen van bepaalde ziekten dan negatieve mensen.

Maar hoe je denkt bepaald bijvoorbeeld niet of je kanker krijgt, of een ferrari.

Ook niet of je wint in de loterij, of dat je dement wordt.

Het kan sommige kansen wel verbeteren, maar niet wegnemen.

Dingen die je normaal alleen kunt verkrijgen door handelen, zou je ook nooit kunnen verkrijgen door alleen maar te denken.
Precies! :D

Ik geloof ook wel dat het je kansen kan verbeteren, maar het maakt niet uit hoe hard ik geloof dat ik een val van 500 meter overleef.. :P Het is net zoiets als het placebo effect, mensen krijgen een nep-pil, en hebben vervolgens minder pijn, een lagere temperatuur enz. daarnaast is het placebo effect ook bewezen (ik weet niet precies in hoeverre, maar het heeft zeker effect).

Maar ik vind het onzin om te zeggen dat je ALLES kan bereiken met gedachtenkracht..
qrnlk
Lorentziaan

Uit verschillende studies blijkt inderdaad dat de houding van een patiënt invloed heeft op het genezingsproces. Dit mentaal gedrag is waarschijnlijk indirect en soms wellicht zelfs direct van invloed op de rest van het lichaam.

Vermoedelijk heeft de houding van de arts, andere medisch personeel, familie en vrienden ook invloed op de houding van de patiënt. Als ik een onderzoek naar gezonde families mag geloven dan werkt psychische gezondheid door in nagenoeg alles dat we doen. Iemand die psychisch en emotioneel gezond is weet bijvoorbeeld beter zijn eigen beperkingen en mogelijkheden, waardoor hij vaker realistische keuzes maakt, en daardoor over het algemeen succesvoller is en bereikt wat hij zich had voorgenomen. En dit versterkt en bevestigd wederom het gevoel dat men heeft.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs
Richardww

Nou, ik denk niet dat dat uitmaakt, wat je wenst enzo. Het gaat erom of je gedachtes positief of negatief zijn...
Sofia

Volgens mij gaat het niet zozeer om de kracht van de gedachte, alswel om de kracht van de overtuiging...!

En daar zit een verschil in: een gedachte is een bewuste denkwijze...een overtuiging is een bewuste én onbewuste denkwijze, een bewuste gedachte, die tot het onderbewustzijn is doorgedrongen en door het onderbewustzijn is geaccepteerd...

En dáár gaat het in wezen om: welke bewuste uitspraak/gedachte accepteer jij (je onderbewustzijn) als wáár...?

Van die onbewuste denkwijze ben je je misschien bewust, maar misschien ook niet...

Ik heb "The Secret" niet gelezen, maar kan me wel een beetje voorstellen, wat de boodschap is: Positief Denken!

"Positief denken" is echter niet genoeg, als het bij denken/hopen/wensen blijft! Als je een bepaald aspect van je leven wilt veranderen, zul je je overtuiging betreft dat aspect moeten veranderen...

Een overtuiging zit vaak "diep", omdat deze opgebouwd is aan de hand van je opvoeding en ervaringen...

Een overtuiging is ontstaan door bevestiging van je woorden, je denk- en handelswijzen...

Een overtuiging verwijder je niet 'even' door deze te ontkennen of te overstelpen met het tegenovergestelde...

Een niet gewenste overtuiging moet je met een bewust beleid/belijd overtuigen van de gewenste ervaringen...
Sofia

MacHans schreef:Precies! :D

Ik geloof ook wel dat het je kansen kan verbeteren, maar het maakt niet uit hoe hard ik geloof dat ik een val van 500 meter overleef.. :P Het is net zoiets als het placebo effect, mensen krijgen een nep-pil, en hebben vervolgens minder pijn, een lagere temperatuur enz. daarnaast is het placebo effect ook bewezen (ik weet niet precies in hoeverre, maar het heeft zeker effect).

Maar ik vind het onzin om te zeggen dat je ALLES kan bereiken met gedachtenkracht..
Waarom zou je überhaupt een val van 500 m¹ overwegen? Dat heeft niets meer met positiviteit te maken, maar eerder met een onrealistisch "positivischme" (wat waarschijnlijk vrij negatief afloopt...).

Het placebo-effect vind ik daarentegen wél heel positief. Vooral bij mensen met pijn "door eigen schuld", zoals bijvoorbeeld 'hoofdpijn als gevolg van de alcohol', of 'gewrichtspijn als gevolg van een overmoedige sportprestatie', schijnt het waanzinnig goed te werken...

Waarschijnlijk een gevolg van hun 'positief denken', omdat ze geen zin hebben, hun vrijetijdsbesteding, van invloed te laten zijn op hun functioneren...

Terug naar “Theorieontwikkeling”