317070 schreef:1) Vooreerst denk ik dat zulke praktijken moeilijk/niet te verbieden zijn.
2) Wie heeft er dus baat bij een dergelijke reglementering?
3) Als er iemand 10miljoen wil betalen voor een radijs bij iemand anders, dan vind ik niet dat je zoiets moet verbieden. Daar heeft niemand baat bij... zelfs een jaloerse derde partij niet.
1) Mogelijk, ik denk dat het een kwestie van mentaliteit is. En zoals bij alles, als iets teveel de één kant op gaat groeien er tegenkrachten (een eeuwige golf voor alles en nog wat).
2) Maatschappelijke acceptatie en rechtvaardigheid. Leg maar eens uit dat lonen bevroren worden voor x jaren, hetzelfde werk met minder personeel dient te gebeuren, dus extra inzet gevraagd wordt terwijl gelijktijdig lonen van de topmensen met 10% of meer (op welke manier ook) stijgen, zelfs in periodes dat hun acties helemaal niet leiden of geleden hebben naar verbetering, soms integendeel.
Verder is alle geld dat een bedrijf of organisatie op welke manier ook uitbetaald, geld dat via hun kostenstructuur doorgerekend word naar iemand. En die iemand zijn hoofdzakelijk de verspreide "Nemo's".
Hoe goed iemand ook is aan de top, en echt hard werkt, NIEMAND betekent ook maar iets zonder die grote massa. Letterlijk niemand in zo'n gezagspositie.
Die topman IS belangrijk, evenzeer
iedereen die er voor zorgt dat dat bedrijf werkt.
Inzake inzet: De spuiter in het gehandicaptencentrum is EVEN intens bezig met die auto, dan die topdirecteur die beslissingsmodellen bestudeert.
En ik heb er niet het minste probleem mee dat er verschillen in vergoedingen bestaan (zoals voorheen gezegd), noch zou ik de inzet, persoonlijke kwaliteiten, zware studie, wat ook, niet zien of wensen te vergoeden, noch hebben de meeste mensen hier problemen mee.
Waarom zou gelijke waardering en behandeling op het één terrein belangrijk zijn en op het ander niet? Terecht merkte jij (elders) op dat niet iedereen gelijk maar wel gelijkwaardig zou zijn. Dit laat ruimte voor individuele aanpassing binnen te verantwoorden redelijkheid.
Laat moderators hier maar eens iets in het forum doen dat nog maar riekt naar ongelijke of beter uitgedrukt ongelijkwaardige behandeling. Volgens jouw redenering: "waarom zouden anderen hier jaloers moeten op zijn?" Uiteindelijk zolang ze zelf niet benadeeld worden, toch geen vuiltje aan de lucht?
Heeft dit met jaloezie te maken? Of gevoel voor rechtvaardigheid?
Hier zitten krakken tussen (bij de moderators en anderen), een hoop met heel wat menselijk inzicht en een aantal met een "hart" om U tegen te zeggen. Maar zonder de grote massa hier is er geen forum en kunnen ze tegen zichzelf praten.
Een paar moderators noemden het ooit van zichzelf (op een grappige fijne manier) een verslaving.
Die directeur heeft zijn mensen EVEN hard nodig dan zijn mensen of de organisatie hem. Mensen die vóór hun baas en organisatie werken (natuurlijke hiërarchie en respect) met een gevoel van trots op hun deeltje, en gevoel van waardering voor hun deeltje werken echt anders dan mensen die hun job doen omdat ze nu eenmaal een inkomen nodig hebben.
Eigenlijk trachten we kinderen op te voeden duidelijk makend dat ze allen evenwaardig zijn, elk met hun eigen talenten. Je schreef je artikel over Oosterse culturen waar het als kinderachtig beschouwd werd beter te willen zijn dan een ander (wat niet wil zeggen niet anders zijn).
De maatschappij vertelt, even karikaturaal en overdreven nu, vergeet dit maar, de nr 1 is vreselijk belangrijk, de nr2 ook nog wel, de nr3 mag nog mee, en de rest is de grijze massa.
3) Heeft er niets of amper iets mee te maken ....