Patman
Artikelen: 0

Re: Hiv-virus

Nvt schreef:bron: http://www.physics.smu.edu/pseudo/AIDS/200...43-Parenzee.pdf blz 12

Denk ik, gelieve te bevestigen.
een retrovirus is een RNA-virus.

De zaak Paranzee is vreemd, ik ben geen jurist maar de rechter lijkt te zeggen HIV bestaat omdat het tegendeel nooit bewezen is. Er is in ieder geval in deze recente zaak wederom geen bewijs geleverd door Gallo en nobelprijs biochemie winnaar Karry Mullis, uitvinder van de PCR-test, bevestigde in die zaak nogmaals zijn mening (HIV bestaat niet). Toch geen domme jonge die Karry Mullis en in tegenstelling tot Gallo (die veel geld verdiend aan HIV vanwege patenten) compleet onafhankelijk.

De vraag die echter eerst beantwoord moet worden is heel erg simpel en Steve stelde hem net ook weer: waarom kan je HIV niet vinden als je besmet bloed centrifugeert en de juiste dichtheidsgradient zuivert en onderzoekt? Als er een virus voor komt in dat bloed, moet je het gewoon op die manier kunnen vinden en fotograferen?

Daar moet toch normaal antwoord op gegeven kunnen worden? Zonder er omheen te draaien of met een omkering van bewijslast te komen?
Drs.P

steve schreef:waarom andere retrovirussen wel geisoleerd en gezuiverd kunnen worden via een bepaalde methode, en dat net dat HIV dat niet kan? <...>

De conservatieven zullen nu wel zeggen: het zijn de dissidenten die moeten aantonen waarom die HIV-isolatie-methode fout is, maar ik denk dat degene die een afwijkende methode gebruikt zich moet verantwoorden, de reden moet geven van het verschil in isolatiemethode. Waarin verschilt HIV van andere retro-virussen?
Je raakt nu het punt van de discussie, de stelling dat retrovirussen en geïsoleerd en gezuiverd worden via een bepaalde methode (de methode genoemd door de dissidenten), klopt niet. Althans het klopt niet dat dit de standaard/conventionele methode is.

De dissidenten hebben een afwijkende methode opgesteld, maar stellen dat dit de gangbare methode is, alleen alle onderbouwing ontbreekt.

Overigens is HIV via ultracentrifuge te isoleren, zie:

Biochemical and Structural Analysis of isolated mature core of Human Immunodeficiency virus type 1.

Welker R, et al. Journal of Virology 2000:74:1168-1177
Drs.P

@Patman

Het enige wat over Mullis gezegd wordt, is dat hij 10 jaar geleden een theorie, buiten zijn vakgebied, heeft opgesteld, die door geen enkel onderzoek ondersteunt wordt. Mullis zelf staat uitdrukkelijk is de uitspraak gemeld, heeft niet getuigd.

Daarnaast is de rechter uitdrukkelijk van mening dat o.a. Gallo het bestaan van HIV overtuigend heeft aangetoond.

M.a.w. in tegenstelling tot wat jij zegt, is volgens de rechter het bestaan van HIV wel bewezen en is mullis niet gehoord.

Of lees ik iets verkeerd?

PS

Ik ben serieus geïnteresseerd in een bron over de uitspraak van 2,5 miljoen, kun je mij die wijzen?
Patman

Drs.P schreef:M.a.w. in tegenstelling tot wat jij zegt, is volgens de rechter het bestaan van HIV wel bewezen en is mullis niet gehoord.

Of lees ik iets verkeerd?
Toch wel, Mullis is niet formeel gehoord, maar heeft wel in het proces zijn mening laten horen.

Maar waarom kan HIV niet op normale wijze worden geisoleerd? Waarom zou het na ultracentrifuge niet zichtbaar zijn in de betreffende dichtheidsgradient? Vind niemand dat raar?
Jeroen69

Als simpel geneeskunde-studentje is het natuurlijk niet echt mijn taak mij hier in te moeien, en al zeker niet om met argumenten te gooien over zaken waar ik enkel een basis in heb.
Voor jou als geneeskundestudent is het van het allergrootste belang om te proberen deze discussie te begrijpen; jij zal als dokter immers de resultaten moeten toepassen die de onderzoekswereld aandraagt. Voor hiv/aids betekent dat, dat op grond van een aantal testresultaten jij de richtlijn van de beroepsvereniging moet aanhouden. Van de onderliggende wetenschap hoef je daarvoor niets te begrijpen en de meeste internisten begrijpen daar waarschijnlijk ook weinig van. Als die wetenschap echter niet deugt, kunnen de patienten daar ernstig onder te lijden hebben--iets waarvoor jij als dokter natuurlijk wel verantwoordelijk bent. Mocht jij als dokter overigens besluiten dat je de richtlijnen van de beroepsvereniging beter niet kunt volgen, dan betekent dat naar alle waarschijnlijkheid dat jij je dokterstitel kwijtraakt. Kortom, als dokter ben je verantwoordelijk, maar heb je geen keuzevrijheid.

Nog iets over de gouden standaard mbt het in mijn vorige bericht. besproken onderzoek (N Engl J Med. 1988 Oct 13;319(15):961-4):

In de eerste testronde:
All [135,187] applicants were screened with an initial ELISA. All reactive ELISA tests were repeated in duplicate. Then an initial WB was performed and, if diagnostic or reactive, a second WB was performed on another fresh blood specimen. [...] A positive WB was diagnosed if and only if the first and second serum samples were diagnostic on WB.

http://www.virusmyth.net/aids/data/epwbtest.htm (Biotechnology (N Y). 1993 Jun;11(6):696-707)
"Diagnostic" betekent positief. In de tweede testronde werden de 15 aanvankelijk seropositief bevonden personen nogmaals getest:
Serum specimens from 15 applicants positive for HIV in this low-prevalence subpopulation were retrieved from a serum bank and retested by two Western blot methods, radioimmunoprecipitation, and an immunoassay constructed from a molecularly cloned and expressed viral envelope polypeptide.

http://tinyurl.com/23ayfe (N Engl J Med. 1988 Oct 13;319(15):961-4)
Deze ronde diende als "gouden standaard" om het aantal vals-positieven uit de eerste ronde te bepalen. Niet alleen zijn alle gebruikte tests in beide rondes echter vergelijkbare antistoffen-tests--itt tot bv PCR waarmee de aanwezigheid van genetisch materiaal vastgesteld kan worden--maar zowel in de eerste, als in de tweede ronde werden 2 Western blots gebruikt.

Een gouden standaard is een test die met zekerheid een conditie kan vaststellen. Herhaaldelijk testen met positief resultaat betekent waarschijnlijk een grotere kans op de geteste conditie, dan eenmalig positief testen, maar hoe vaak een test ook herhaald wordt, hij kan nooit promoveren tot gouden standaard. Een en dezelfde test, zoals de WB, kan natuurlijk ook niet zijn eigen gouden standaard zijn. De tests die wel in de tweede, maar niet in de eerste ronde gebruikt werden, worden door de auteurs ook niet als gouden standaard beschouwd; anders zou hun combinatie met de WB immers niet als "gouden standaard" gebruikt zijn. Hiermee geven de auteurs dus impliciet toe dat er voor hiv geen gouden standaard bestaat!.

Als er over wat ik schrijf onduidelijkheid bestaat, ben ik gaarne bereid dat nader te verklaren. Ik vind het opvallend dat mij, afgezien van triviale zaken, op dit forum nog niet om opheldering gevraagd is. Wellicht leeft de overtuiging dat een (deze?) discussie de vorm moet hebben van aanval en verdediging ipv een bespreking.

Tot slot wil ik 24-7 en Patman op het hart drukken niet meer te reageren op de reeds lang geleden beantwoorde kritiek en vragen (provocaties) van Drs.P&F. Als anderen denken dat P&F iets belangrijks zeggen, ben ik evt nog wel bereid om daar nogmaals op in te gaan.
Veertje

Voor jou als geneeskundestudent is het van het allergrootste belang om te proberen deze discussie te begrijpen; jij zal als dokter immers de resultaten moeten toepassen die de onderzoekswereld aandraagt.
Ja, maar dit is eigenlijk hetzelfde advies aan steve als aankomend arts als ik heb gegeven aan het adres van "dissidenten" die ook een bepaalde verantwoordelijkheid tov het algemen publiek hebben. Het lijkt me evident dat steve deze verantwoordelijkheid vanuit zijn kant begrijpt. Dat heeft hij ook te kennen gegeven:
Als simpel geneeskunde-studentje is het natuurlijk niet echt mijn taak mij hier in te moeien, en al zeker niet om met argumenten te gooien over zaken waar ik enkel een basis in heb. Uiteraard ben ik een conservatief, zoals de meeste mensen hopelijk, want zulke discussies kunnen best gevaarlijk uitdraaien me dunkt.
Juist vanwege het verantwoordelijkheidsgevoel stelt hij zich bescheiden op in deze discussie (die immers door iedereen die de Nederlandse taal beheerst gelezen kan worden).
Nog iets over de gouden standaard mbt het in mijn vorige bericht. besproken onderzoek (N Engl J Med. 1988 Oct 13;319(15):961-4):

In de eerste testronde:
All [135,187] applicants were screened with an initial ELISA. All reactive ELISA tests were repeated in duplicate. Then (edit Veertje: impliceert het woordje "then" hier niet de "tweede ronde"?)an initial WB was performed and, if diagnostic or reactive, a second WB was performed on another fresh blood specimen. [...] A positive WB was diagnosed if and only if the first and second serum samples were diagnostic on WB.

http://www.virusmyth.net/aids/data/epwbtest.htm (Biotechnology (N Y). 1993 Jun;11(6):696-707)
"Diagnostic" betekent positief. In de tweede testronde werden de 15 aanvankelijk seropositief bevonden personen nogmaals getest:
Serum specimens from 15 applicants positive for HIV in this low-prevalence subpopulation were retrieved from a serum bank and retested by two Western blot methods, radioimmunoprecipitation, and an immunoassay constructed from a molecularly cloned and expressed viral envelope polypeptide.

http://tinyurl.com/23ayfe (N Engl J Med. 1988 Oct 13;319(15):961-4)
Deze ronde diende als "gouden standaard" om het aantal vals-positieven uit de eerste ronde te bepalen. Niet alleen zijn alle gebruikte tests in beide rondes echter vergelijkbare antistoffen-tests--itt tot bv PCR waarmee de aanwezigheid van genetisch materiaal vastgesteld kan worden--maar zowel in de eerste, als in de tweede ronde werden 2 Western blots gebruikt.
Dit vind ik dus uitermate verwarrend. Zoals ik het namelijk lees is er in de eerste ronde tweemaal een ELISA test (initial ELISA uit quote 1) gedaan en in de tweede ronde zijn er twee Western Blot tests (retested by two Western blot methods uit quote 2) gedaan. Daarna zijn er aanvullend vier "antibody-tests" gedaan:
A positive WB was diagnosed if and only if the first and second serum samples were diagnostic on WB. All of the diagnostic WB samples were then assayed with four other antibody tests. A WB was considered "true positive if all four assays on all available serum samples from an applicant were reactive and diagnostic", but was considered "false positive if all four assays on all available serum samples from an applicant were non-reactive, non-diagnostic or both".

http://www.virusmyth.net/aids/data/epwbtest.htm
Hoe zit het nu?
Een gouden standaard is een test die met zekerheid een conditie kan vaststellen. Herhaaldelijk testen met positief resultaat betekent waarschijnlijk een grotere kans op de geteste conditie, dan eenmalig positief testen, maar hoe vaak een test ook herhaald wordt, hij kan nooit promoveren tot gouden standaard. Een en dezelfde test, zoals de WB, kan natuurlijk ook niet zijn eigen gouden standaard zijn. De tests die wel in de tweede, maar niet in de eerste ronde gebruikt werden, worden door de auteurs ook niet als gouden standaard beschouwd; anders zou hun combinatie met de WB immers niet als "gouden standaard" gebruikt zijn. Hiermee geven de auteurs dus impliciet toe dat er voor hiv geen gouden standaard bestaat!.
Hier ben je me even kwijt. Welke tests, die wel in de tweede maar niet in de eerste ronde werden gebruikt? Bedoel je daarmee de vier "antibody" tests? En waarom mag een combinatie van testen niet samen als "gouden standaard" gelden?
Als er over wat ik schrijf onduidelijkheid bestaat, ben ik gaarne bereid dat nader te verklaren.
Bij dezen.
Ik vind het opvallend dat mij, afgezien van triviale zaken, op dit forum nog niet om opheldering gevraagd is.
Misschien niet aan jou persoonlijk, maar opheldering is wel degelijk gevraagd in eerdere stadia van deze discussie.
Wellicht leeft de overtuiging dat een (deze?) discussie de vorm moet hebben van aanval en verdediging ipv een bespreking.
Hm, is dit een provocatie of niet? Bedoel je dit algemeen, naar iedere deelnemer van deze discussie? Ik heb bewust geen schuldvingertje gebruikt want ben van mening dat als een discussie ontspoort, beide partijen verantwoordelijk zijn. Ben jij een andere mening toegedaan?
Tot slot wil ik 24-7 en Patman op het hart drukken niet meer te reageren op de reeds lang geleden beantwoorde kritiek en vragen (provocaties) van Drs.P&F. Als anderen denken dat P&F iets belangrijks zeggen, ben ik evt nog wel bereid om daar nogmaals op in te gaan.
Ik begrijp dat je het op deze manier formuleert, want je kunt je achterban niet afvallen. Toch wil ik hier even een tegenwicht aan geven. Mijn gevoel m.b.t. het discussieverloop is anders dan jouw gevoel. Bijvoorbeeld de opmerking van Drs. P, dat er eigenlijk geen standaard is voor het isoleren van retrovirussen in het algemeen, vind ik een opmerking die gewoon aandacht verdient en niet afgedaan moet worden als provocatie. Ik wijs zelf niet met het vingertje maar propageer objectiviteit.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde
Drs.P

Hoi,

Ik zal op zowel Patman als Jeroen69 reageren.

@Patman

Je stelt dat :
Toch wel, Mullis is niet formeel gehoord, maar heeft wel in het proces zijn mening laten horen.
Toch ben ik dit niet met je eens. Tenminste niet dat Mullis een mening heeft geuit dat HIV niet bestaat. Er wordt besproken dat Ms. Papadopulos-Eleopulos zegt dat Mullis geen vertrouwen in PCR heeft.

Prof. McDonald vertelt dat hij dit heeft nagevraagd bij Mullis en dat Mullis hem heeft verteld dat hij (Mullis) vertrouwen heeft in PCR. In de paper van 10 jaar geleden gaat Mullis alleen in of HIV AIDS veroorzaakt, door met een alternatieve theorie te komen. Niet op het bestaan van HIV zelf.

Je stelling:
uitvinder van de PCR-test, bevestigde in die zaak nogmaals zijn mening (HIV bestaat niet)
Houd volgens mij geen stand? Of zie ik nog iets anders over het hoofd?

Daarnaast vraag je:
waarom kan je HIV niet vinden als je besmet bloed centrifugeert en de juiste dichtheidsgradient zuivert en onderzoekt?
Omdat het onmogelijk is dat soort onderzoek te doen met volledig bloed. Je zal eerst de lymfocyten uit het bloed moeten filteren (door bv. een ficoll-isopaque centrifuge stap). Het scheidend vermogen van een centrifuge met volledige bloed is te laag om virussen te isoleren. Volgens mij geldt dit zelfs voor alle virussen (maar ik ben geen Viroloog, dus ik kan me vergissen).

Over isolatie d.m.v. centrifuge wordt ook gesproken in de uitspraak van het Australische supreme court:
The test for virus isolation propounded by Dr Turner has no scientific basis.
Dr Turner vormt samen met Ms. Papadopulos-Eleopulos, de Perth group. Hier wordt gesproken, over datgene wat de conservatieven hier het "perth" protocol noemen.
Professor Gallo and Dr Dwyer both observed that if purification as defined by Dr Turner was necessary, it could never be said that any virus has ever been identified. That is unrealistic and unsound scientifically. Numerous viruses have been identified, yet not purified or isolated as would be required by Dr Turner.

The requirement that, in order to isolate a virus it must be separated from all other cellular debris prior to identification, does not accord with scientific practice.
Dit is nu exact het punt wat de conservatieve zeggen, de afgelopen pagina's. Echter de dissidenten, blijven volhouden dat dit niet zo is, zonder dit verder te onderbouwen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

@Jeroen69

Allereerst wil ik je toch vriendelijk verzoeken, niet continu op de man spelen. Dit is niet in lijn met de regels van dit forum en werkt niet constructief. Je mag het niet met mij, of andere eens zijn, maar gebruik daar alsjeblieft inhoudelijke argumenten voor.

Ten tweede, wil ik je er nog op wijzen (als vriendelijk advies) dat je als je wetenschappelijke artikelen refereert, waarbij je in gaat over hoe een (praktisch) onderzoek is uitgevoerd, het gebruikelijk is om het oorspronkelijk onderzoek te refereren. En niet naar een literatuurstudie (review).

Dit is simpelweg omdat je anders verwarrende referenties krijgt, zoals in jouw bericht. Hierbij je refereer voor de "eerste ronde" naar een artikel uit 1993 en voor de tweede ronde naar een artikel uit 1988.

Dit is chronologisch wat verwarrend. Nadat je de referenties opzoekt, blijkt het dat het je gaat om het onderzoek van 1988 en is het artikel van 1993 een literatuurstudie die naar het onderzoek van 1988 refereert.

Maar nu inhoudelijk:

Allereerst het gerefereerde onderzoek uit 1988, is niet door de conservatieven aangehaald, maar door dissidenten, om te bewijzen dat HIV onderzoeken niet accuraat zijn. (zie bericht 258 van 24-7, waarbij de referentie in bericht 261 ook door 24-7 wordt gegeven)

Als je dit onderzoekt leest, stelt die juist dat de gebruikte methode wel accuraat is.
We conclude that a screening program for HIV infection in a low-prevalence population can have an acceptably low false positive rate.
N Engl J Med. 1988 Oct 13;319(15):961-4.

In bericht 304 heb je het over de "gouden standaard". Hieruit blijkt dat je niet een compleet inzicht hebt in wat een gouden standaard is. Een gouden standaard is relatief. Dat wil zeggen, het wordt gevormd door de beste diagnostische test, die op dat moment beschikbaar is en waaraan nieuwe diagnostische methodes getoetst moeten worden. ( Gouden standaard wikipedia )

Wat ze in het onderzoek van 1988 doen, is in feite de gouden standaard controleren. Dit doen ze door 2 andere soort Western Blots (met andere soorten antilichamen) de eerste te laten controleren. Hieruit blijkt dat de HIV test zeer accuraat is en dat is in 1988.

Je stelt dat:
Niet alleen zijn alle gebruikte tests in beide rondes echter vergelijkbare antistoffen-tests--itt tot bv PCR <...> --maar zowel in de eerste, als in de tweede ronde werden 2 Western blots gebruikt.
Hiermee ga je voorbij aan het feit dat het in 1988 PCR nog niet een standaard methode was, omdat het zo nieuw was.

Daarnaast scheer je alle testen waarbij met antistoffen wordt gewerkt, over 1 kam. Ik vind dit wat kort door de bocht.
WBE

@ Drs.P

Kan je, wil je, aan een leek zoals ik, die ook deze discussie probeert te volgen, en geïnteresseerd is in wat de wetenschap weet en ons leert, even op deze twee brandende vragen antwoorden (het is me nog altijd niet duidelijk) ?

Vraag 1:

Alle tot nu toe bekende retro-virussen (intussen meen ik te weten wat daarmee bedoeld wordt) kunnen met “centrifuge” geïsoleerd worden : ja of nee ?

Vraag 2 :

Indien ja : werd het retro virus HIV zo al eens keer geïsoleerd ?

Ja of nee ?

Met dank.
Drs.P

WBE schreef:Vraag 1:

Alle tot nu toe bekende retro-virussen (intussen meen ik te weten wat daarmee bedoeld wordt) kunnen met “centrifuge” geïsoleerd worden : ja of nee ?
Nee
Vraag 2 :

Indien ja : werd het retro virus HIV zo al eens keer geïsoleerd ?

Ja of nee ?
Nee, niet volgens het perth protocol.

Ja, wel via een centrifuge stap. Hoewel je kunt stellen hier meer gaat om opzuiveren (purify) dan isoleren, maar het verwarrende is dat de meeste dissidenten deze termen door elkaar halen.
WBE

Hartelijk dank.
Patman

Drs.P schreef:Nee, niet volgens het perth protocol.

Ja, wel via een centrifuge stap. Hoewel je kunt stellen hier meer gaat om opzuiveren (purify) dan isoleren, maar het verwarrende is dat de meeste dissidenten deze termen door elkaar halen.
Tot nu toe hield jij je bewust van de domme als het om dit soort isolatie ging. Maar ik merk dat je nu begrijpt waar we om vragen. Dat is goed. Nu kan je er ook niet meer omheen draaien.

Ik wacht verder even af op Jeroen zijn antwoord op jouw verhaal.
Patman schreef:Tot nu toe hield jij je bewust van de domme als het om dit soort isolatie ging. Maar ik merk dat je nu begrijpt waar we om vragen. Dat is goed. Nu kan je er ook niet meer omheen draaien.

Ik wacht verder even af op Jeroen zijn antwoord op jouw verhaal

Ik merk wel op dat als het mogelijk is die deeltjes op EM-fotografie los van andere deeltje te kunnen zien, het mogelijk MOET zijn die deeltjes met UC te isoleren. Je verhaal is wat mij betreft dus nogal vreemd, maar nogmaals, ik wacht even af.
Drs.P

Tot nu toe hield jij je bewust van de domme als het om dit soort isolatie ging.

In bericht 289, zeg ik al dat als je een centrifuge stap juist uitvoert, je HIV zult aantreffen. Wat ik blijf aanvoeren is dat de wijze van isolatie in het "perth" protocol niet juist is en niet onderbouwt. Naar deze onderbouwing vraag ik nu al pagina's lang.
Jeroen69

Ja, maar dit is eigenlijk hetzelfde advies aan steve als aankomend arts als ik heb gegeven aan het adres van "dissidenten" die ook een bepaalde verantwoordelijkheid tov het algemen publiek hebben. Het lijkt me evident dat steve deze verantwoordelijkheid vanuit zijn kant begrijpt. Dat heeft hij ook te kennen gegeven:
Dat is net zo "evident" voor dissidenten als voor Steve; daar hebben we jouw advies echt niet voor nodig. Het ging om twee dingen in wat ik schreef:

1. Artsen hoeven niets van "hiv-wetenschap" te begrijpen om hun werk te doen. Ik denk dat bij artsen iha de irrationele overtuiging leeft dat hun kennis superieur is aan die van leken. Die opvatting zal nog versterkt worden wanneer het aandoeningen betreft waarmee ze ervaring hebben opgedaan. Voor bv het stellen van de juiste diagnose bij sommige aandoeningen is dat ongetwijfeld waar, maar het enige dat een arts hoeft te doen om iemand als seropositief te diagnosticeren is--afgezien van het interpreteteren van een "onbepaalde" (indeterminate) WB--het opsturen van een bloedmonster en het voorlezen van het teruggestuurde resultaat. Ook het voorschrijven van de medicatie zou bijna door een eenvoudig computerprogramma gedaan kunnen worden. Dat Steve zich bescheiden opstelt, zegt niets, want juist de meest verwaande personen stellen zich bescheiden op om zo hun vermeende superieuriteit te demonstreren. Overigens ga ik er vanuit dat zijn bescheidenheid oprecht is tot het tegendeel bewezen is--zonder daar al te veel belang aan te hechten. Wat wel van belang is, en zeker niet "evident," is dat hij zich realiseert hoe weinig hij--en artsen iha--eigenlijk weten.

2. Artsen zijn gebonden aan de voorschriften die opgelegd worden door de beroepsvereniging. Steve schreef:
Toch ben ik niet vastgeroest conservatief, ik geloof in de meest waarschijnlijke, meest aanvaarde theorie, uit noodzaak omdat ik er niet genoeg van ken natuurlijk. Als er echter een nieuwe theorie komt met betere argumenten, dan zal ik daarin gaan geloven.
Als Steve als arts wil functioneren doet het er niet toe wat hij gelooft; hij zal, ruwweg, gewoon moeten doen wat hem verteld wordt. Verder lijkt Steve deze kwestie meer als een interessant gedachtenexperiment op te vatten dan als een uiterst urgente zaak. Geneeskundestuden zullen sterk verschillen in de mate van idealisme waarmee ze aan hun studie beginnen, maar, op een hoge uitzondering na, zullen ze allemaal patienten willen helpen, en tevens zo'n 10 jaar lang hard moeten studeren. Als Steve tot de conclusie zou kunnen komen dat van hem verlangd wordt dat hij zijn patienten niet helpt, maar juist beschadigt, kan die conclusie het beste zo vroeg mogelijk getrokken worden. Hoe langer dat duurt, hoe harder de klap aan zal komen, en des te moeilijker de beslissing zal zijn om te stoppen. De riante vergoeding die artsen onvangen voor hun werk speelt in dat dilemma wellicht slechts een ondergeschikte rol.
Veertje schreef:Dit vind ik dus uitermate verwarrend. Zoals ik het namelijk lees is er in de eerste ronde tweemaal een ELISA test (initial ELISA uit quote 1) gedaan en in de tweede ronde zijn er twee Western Blot tests (retested by two Western blot methods uit quote 2) gedaan. Daarna zijn er aanvullend vier "antibody-tests" gedaan:
A positive WB was diagnosed if and only if the first and second serum samples were diagnostic on WB. All of the diagnostic WB samples were then assayed with four other antibody tests. A WB was considered "true positive if all four assays on all available serum samples from an applicant were reactive and diagnostic", but was considered "false positive if all four assays on all available serum samples from an applicant were non-reactive, non-diagnostic or both".

Een gouden standaard is een test die met zekerheid een conditie kan vaststellen.
De Nederlands Wikipedia is over de gouden standaard minder stellig dan de Engelse die stelt dat een gouden standaard "wordt beschouwd als definitief." "Zekerheid" is, zoals Drs.P vermeldt, iha te sterk uitgedrukt. Niettemin kan zonder zekerheid niet bepaald worden of een testresultaat daadwerkelijk correct is. Het aan- of afwezig zijn van hi-virionen in een proefpersoon zou de gouden standaard voor hiv-tests moeten zijn. Als die aan- of afwezigheid niet met zekerheid vastgesteld kan worden, betekent dat dat het virus niet geisoleerd kan worden.
Hier ben je me even kwijt. Welke tests, die wel in de tweede maar niet in de eerste ronde werden gebruikt? Bedoel je daarmee de vier "antibody" tests? En waarom mag een combinatie van testen niet samen als "gouden standaard" gelden?

Ik bedoel de vier "antibody" tests uit de tweede ronde (two Western blot methods, radioimmunoprecipitation, and an immunoassay constructed from a molecularly cloned and expressed viral envelope polypeptide (N Engl J Med. 1988 Oct 13;319(15):961-4)). Als je bv wilt weten hoe accuraat een zwangerschapstest is, kan dat alleen door de uitslagen te vergelijken met het aan- of afwezig zijn van een baby (foetus) in de baarmoeder van de proefpersonen. Datzelfde geldt natuurlijk voor een combinatie van zwangerschapstests. Als alle tests in de combinatie positief uitvallen, is de kans op zwangerschap groter dan wanneer slechts een test een positief resultaat oplevert, maar je hebt geen idee hoe groot. Ook heb je geen idee welke proefpersonen daadwerkelijk zwanger zijn en welke niet en dat is wat je wilt achterhalen.
Wellicht leeft de overtuiging dat een (deze?) discussie de vorm moet hebben van aanval en verdediging ipv een bespreking.
Hm, is dit een provocatie of niet? Bedoel je dit algemeen, naar iedere deelnemer van deze discussie? Ik heb bewust geen schuldvingertje gebruikt want ben van mening dat als een discussie ontspoort, beide partijen verantwoordelijk zijn. Ben jij een andere mening toegedaan?
In zijn algemeenheid is de enige manier waarop velen discussieren het verdedigen van meninigen, waarbij het al dan niet kunnen standhouden belangrijk is voor de eigenwaarde. Als er al vragen gesteld worden, gebeurt dat op een agressieve manier om de mening van de opponent niet belangrijker te laten lijken dan de eigen. Wat wat deze discussie betreft: velen, waaronder waarschijnlijk ook jij, zullen de stelling dat hiv niet bestaat en/of geen aids veroorzaakt beschouwen als een verwerpelijk standpunt dat hooguit getolereerd mag worden. Het moge duidelijk zijn dat een dergelijke houding de agressie bevordert en dus de vruchtbaarheid van de discussie geen goed doet. Overigens houd ik Drs.P, en in mindere mate Drs.F, als enigen verantwoordelijk voor het ontsporen van deze discussie.
Ik begrijp dat je het op deze manier formuleert, want je kunt je achterban niet afvallen. Toch wil ik hier even een tegenwicht aan geven. Mijn gevoel m.b.t. het discussieverloop is anders dan jouw gevoel. Bijvoorbeeld de opmerking van Drs. P, dat er eigenlijk geen standaard is voor het isoleren van retrovirussen in het algemeen, vind ik een opmerking die gewoon aandacht verdient en niet afgedaan moet worden als provocatie. Ik wijs zelf niet met het vingertje maar propageer objectiviteit.
Het gaat absoluut niet om het niet willen afvallen van "mijn achterban." Waar het om gaat is dat Drs.P volkomen negeert wat wij schrijven. Het werd mij duidelijk dat vooral 24-7 zich liet meeslepen door zijn emoties over dit volkomen gebrek aan communicatie--iets waar zowel 24-7 als de discussie onder te geleden hebben. Ik heb jou en andere conservatieven in
Jeroen69 schreef:
Veertje, Klintersaas, Assassinator, WendytTje, maartenvg, onderstesteen ea: zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om in te gaan op de vraag of ik hier een "inhoudelijke onderbouwing" oftewel "argument" geef voor waarom de "aangetoonde protocollen" en "de eerste isolatie van Gallo" "fout" zijn?
Veertje, heb je dit gelezen en zoja waarom heb je er niet op gereageerd?
Het feit dat jij hier niet op gereageerd hebt beschouw ik als een schoffering en om die reden kan ik jouw "propagatie van objectiviteit" dan ook niet serieus nemen. De enige die op mijn oorspronkelijke vraag--zonder die te begrijpen--gereageerd heeft, is Wendy, en die heb ik, ter verduidelijking, op bericht #207 gewezen, waarin ik voor ten minste de derde keer schrijf: "Over wat een 'standaard protocol' is valt te twisten, ..." Overigens heb ik daarna ook van Wendy niets meer gehoord.

Voor alle duidelijkheid: het gaat er niet om of deze reactie een definitief antwoord is op de opmerking van Drs.P, maar dat deze en vele andere stelselmatig door hem worden genegeerd.

De dissidenten hebben overigens geen gezamenlijke strategie; de enige strategische overwegingen die wij hebben zijn op dit forum terug te vinden. 24-7 en Patman schrijven gewoon wat ze willen en leveren daarmee een zinvolle bijdrage aan deze discussie. Als ik het niet met hen eens ben, geef ik dat aan, en ik hoop dat zij hetzelfde doen bij elkaar en bij mij.

Technische vraag: waarom verschijnen de citaten uit een bericht niet in het tekstvenster wanneer daar direct op gereageerd (met de "quote"-knop) wordt? Het handmatig samenstellen van vooral geneste citaten is een crime!
Drs.P

Hoi Jeroen,

Zoals ik de Engelse wikipedia lees, staat daar toch echt hetzelfde als wat ik eerder vermelde, op de Engelse wikipedia staat.
As new diagnostic methods become available, the gold standard test may change over time. For instance, for the diagnosis of aortic dissection, the gold standard test used to be the aortogram, which had a sensitivity as low as 83% and a specificity as low as 87%. Since the advancements of magnetic resonance imaging, the magnetic resonance angiogram (MRA) has become the new gold standard test for aortic dissection, with a sensitivity of 95% and a specificity of 92%. Before widespread acceptance of any new test, the former test retains its status as the gold standard.

Je stelt dat:
de Engelse (die) stelt dat een gouden standaard "wordt beschouwd als definitief."
Hier maak je echter een vertaalfout, "definitive" betekend in deze context niet "definitief", maar "bepalend".

Een gouden standaard, is niets meer of minder dan de beste test die op dat moment aanwezig is.

Je maakt een analogie met een zwangerschapstest. Een analogie maken is altijd moeilijk, dan wel niet onmogelijk, omdat je 2 niet gelijke dingen met elkaar gelijkstelt. Als ik probeer mee te gaan in je analogie, moet ik echter constateren dat je hierin niet consequent bent. Als ik jouw standaard wil aanhouden, zou ik om een zwangerschapstest te controleren, na de test de moeder onder het mes moeten plaatsen om te kijken of er daadwerkelijk een foetus aanwezig is. Wie heeft namelijk de "echo-test" gecontroleerd?

Natuurlijk is dat onzinnig, maar het geeft wel aan dat je analogie niet klopt.

Maar dit is allemaal weer afleidend van de kern van de discussie. Er wordt door dissidenten als belangrijkste argument gesteld dat HIV niet bestaat, of althans dat er geen bewijs is dat het bestaat, omdat het nooit geïsoleerd is. Wanneer je vervolgens artikelen toont waarin staat dat het wel geïsoleerd is, wordt er gesteld dat een isolatie aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om door dissidenten geaccepteerd te worden (deze voorwaarden, worden door de conservatieven hier het "perth" protocol genoemd).

Deze voorwaarden zijn naar mening van de conservatieven, niet zinnig en niet logisch. Hierom wordt gevraagd deze voorwaarden te onderbouwen.

Deze onderbouwing blijft nu al pagina's achterwege. De enige onderbouwing is een herhaling van de stelling.

Ik ben van mening dat dissidenten de vraag om hun eisen te onderbouwen, continue ontwijken en proberen af te leiden door er andere zaken bij te halen.

Verschillende malen wordt een stelling van dissidenten geplaatst, om vervolgens weerlegd te worden door de conservatieven. Vervolgens wordt dit door de dissidenten compleet genegeerd. Het meest recente voorbeeld:

Vraag aan Patman:
Je stelling:

uitvinder van de PCR-test, bevestigde in die zaak nogmaals zijn mening (HIV bestaat niet)

Houd volgens mij geen stand? Of zie ik nog iets anders over het hoofd?
(@Patman, niets persoonlijk, heb dit even als voorbeeld gebruikt omdat die het dichtstbijzijnd was. Vat het niet persoonlijk op, heb nl. het idee dat jij als (een van de weinige) dissidenten, wel voor een discussie vatbaar bent)
Jeroen69

Drs.P schreef:
For instance, for the diagnosis of aortic dissection, the gold standard test used to be the aortogram, which had a sensitivity as low as 83% and a specificity as low as 87%.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_standard_%28test%29
Hieruit volgt dat de gouden standaard (in dit geval een aortogram) niet gebruikt wordt om de accuratesse (sensitiviteit en specificiteit) van aortadissectie vast te stellen.
Patients in whom AD [aortic dissection] or IMH was detected in three segments of the thoracic aorta or those in whom there was a site of any entry tear, arch branch vessel involvement, pericardial effusion, or aortic arch anomaly were examined at helical CT [afbeeldingstechniek mbv röntgenstraling]. Sensitivity, specificity, and accuracy of helical CT, along with 95% CIs, were calculated by using surgical confirmation as the reference standard.

http://radiology.rsnajnls.org/cgi/content/full/228/2/430 (Radiology 2003;228:430-435)
Wat ik de gouden standaard noem heet hier "the reference standard," en dat is de standaard waarin we geinteresseerd zijn. Of de chirurgen goed gekeken hebben kan natuurlijk niet met absolute zekerheid worden vastgesteld, en ook de baby die op een echo te zien is, zou net zo goed een parasitaire buitenaardse hagedis kunnen zijn. Niets over het leven is zeker, zelfs niet dat het een kreng is en je vervolgens dood gaat:
Freitas anticipates that gene-therapies and nanotechnology will eventually make the human body effectively self-sustainable and capable of living indefinitely, short of severe trauma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Immortality#T...cal_immortality

Terug naar “Theorieontwikkeling”