Als ik het goed begrijp komen krachten daar dan helemaal niet meer aan te pas? En vandaar dat ik nergens de Gerber-kracht vond...?
En hoe vinden we daar dan de precessie uit?
De Euler-Langrange methode is fraai en kan heel handig zijn. In dit geval vraag ik me af of het uiteindelijke resultaat makkelijker (numeriek) te integreren is dan wat je krijgt als je de potentiaal steeds numeriek differentieert om de kracht te vinden en vandaar uit verder werkt. Ik heb overigens geen van beide geprobeerdwnvl1 schreef: ↑vr 24 jan 2025, 21:12 Je hebt nu de bewegingsvergelijkingen
\[
\ddot{r} - r \dot{\theta}^2 = -\frac{GM}{r^2 \left( 1 - \frac{r}{c} \dot{r} \right)} + \frac{GM \dot{r}}{r \left( 1 - \frac{r}{c} \dot{r} \right)^2} \cdot \frac{1}{c}
\]
\[
r^2 \dot{\theta} = \text{constante}.
\]
Je kiest een startwaarde voor \(\theta\), \(\dot{\theta}\), \(r\) en \(\dot{r}\).
Daarna moet je met een software het beginwaardeprobleem oplossen. Dan de oplossing bekijken en daaruit de precessie proberen af te leiden.
Op zich is de gradiënt van de potentiaal de kracht, maar deze hangt in dit geval af van \(\dot{r}\).
Ik denk dat het niet veel verschil maakt.Xilvo schreef: ↑vr 24 jan 2025, 21:29 De Euler-Langrange methode is fraai en kan heel handig zijn. In dit geval vraag ik me af of het uiteindelijke resultaat makkelijker (numeriek) te integreren is dan wat je krijgt als je de potentiaal steeds numeriek differentieert om de kracht te vinden en vandaar uit verder werkt.
Klopt dit voor Gerbers kracht?:
Ik heb de vraag op physicsforums gezet. Ibix heeft geantwoord.
Dan krijg jeProfessor Puntje schreef: ↑vr 24 jan 2025, 22:56 Je zou dan vermoeden dat dat voor v << c naar de eerder gevonden uitdrukking neigt...
Ik ben er nog even verder mee aan het rekenen, maar er klopt iets niet. De term \( \frac{r}{c} \dot{r} \) zou dimensieloos moeten zijn...