Marko
Artikelen: 0

Re: Einde olietijdperk, begin van de ellende?

Uit je reacties concludeerde ik dat peak-oil voor jou nog lang niet in zicht is.
Nee hoor, ik ga alleen niet mee in de tijdsduur waarin de de piek genaderd en gepasseerd wordt en met alle rampscenario's die eraan vastgeknoopt worden. Het is heel simpel: De olieproductie was ooit 0, en zal noodzakelijkerwijs ooit weer (bijna) 0 zijn, en daartussen zit dus, alweer noodzakelijkerwijs, een maximum. Dat geldt voor een individuele bron, voor een land, en ook op wereldschaal. Tot zover niets bijzonders. Wat wel bijzonder is, is dat mensen concluderen dat de verloop van die pieken op alle schalen hetzelfde zou moeten zijn, terwijl voor productie van een inviduele bron in een periode dat er volop olie is en waarin de prijs wordt bepaald door de wereldmarkt hele andere zaken van toepassing zijn dan voor de productie op wereldschaal.
2005 is niet waar. Vorige maand was de produktie iets hoger dan de hoogste produktie uit 2005. Nu zitten we op een plateau. Die kan nog vele jaren (5-10) duren, zeker als de economische recessie lang duurt.
Nochthans was er in 2005 een piek. Als de recessie blijft aanhouden zal de productie niet op dat niveau blijven. En volgens je eigen argumenten is het maar de vraag of na die recessie de productie nog aantrekt tot het oude niveau. Dan kan er maar 1 conclusie zijn: De piek lag tussen 2005 en 2008.
Naief om zo te denken.
Als het alternatief is om overal complotten in te zien, dan ben ik liever naief.
En de afhankelijke deskundigen moeten eens proberen het bedrijfsleven en de aandeelhouders slechte cijfers voor te schotelen.
Als je met slecht "foutief" bedoelt, dan ben ik het van harte met je eens. Maar je suggereert in feite dat deze manier van handelen, ook wel fraude genoemd, kenmerkend is voor alle beursgenoteerde bedrijven, en daarmee ga ja natuurlijk een stap of 10 te ver. Fraude komt voor, net als alle andere vormen van criminaliteit, maar is geen gemeengoed.
Of de optimisten gelijk hebben weet men pas na het jaar 2020. Men moet uitgaan van de pessimisten omdat een energietransitie een jaar of 20 duurt (althans volgens het Hirsch rapport )
Als zelfs de pessimisten zeggen dat het maar 20 jaar duurt dan is er helemaal niets om je zorgen om te maken. We zijn er immers al volop mee bezig.
Moet ik opzoeken. Verschillende artikelen en grafieken op 'theoildrum' verwijzen naar het werk van Koppelaar, maar dat zal je niet goed genoeg vinden denk ik.
Jawel hoor. Ik wilde gewoon graag die artikelen lezen om te weten waar je het precies over had. Als ik die zelf zo gemakkelijk kan zoeken dan is dat geen enkel probleem.
Ja, maar wie gaat het betalen ? Geld is niet het enige probleem. Er is ook tekort aan mensen en materieel. Wordt nog erger als over een paar jaar vele werkers in de olie-industrie met pensioen gaan.
Dat is inderdaad wel een probleem. Nu al verdienen vakmensen in de olie-industrie kapitalen vanwege de redenen die jij noemt. Aan de andere kant: Datzelfde (tekorten) geldt ook voor technici in het algemeen.
Problemen zijn vooral de tijdsduur van opschalen. Bij produktie van olie uit algen ook de problemen met EROEI. Al met al enkele decennia voor nodig.
Maar dat is een volkomen nieuw concept. CTL bestaat uit kolenvergassing waarna met het ontstane synthesegas vloeibare brandstoffen worden gemaakt (Fischer-Tropsch). Dat zijn beide technieken die zich ruimschoots en op commerciële schaal hebben bewezen.

Ja, zijn bewezen concepten maar het opschalen naar b.v. 10 mbd duurt eveneens decennia.
Daar noem je wel een erg groot getal, maar die decennia zie ik niet zo zitten. GTL heeft ook maar een paar jaar geduurd, van pilot naar full scale.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Mechanieker

Als je met slecht "foutief" bedoelt, dan ben ik het van harte met je eens. Maar je suggereert in feite dat deze manier van handelen, ook wel fraude genoemd, kenmerkend is voor alle beursgenoteerde bedrijven, en daarmee ga ja natuurlijk een stap of 10 te ver. Fraude komt voor, net als alle andere vormen van criminaliteit, maar is geen gemeengoed.
Fraude vind ik een te groot woord. Maar ik heb zelf meermaals meegemaakt dat getallen en conclusies uit mijn rapportages werden geschrapt of gewijzigd door directie, puur omdat ze getuigden van 'negativiteit' of 'pessimisme'. In 2005 bijvoorbeeld heb ik voor het eerst in een haalbaarheidstudie een scenario van energieprijsstijging van jaarlijks 15% over de middellange termijn als 'meest waarschijnlijke scenario' gekenschetst, uitgaande van business-as-usual. Dat mocht dus niet van directie! Ik moest als 'meest waarschijnlijke scenario' een prijsdaling hanteren tot de niveaus voorspeld door het CPB, dus een halvering van de prijzen op dat moment. Dit ondanks het feit dat ik mijn keuze voor het 'pessimistische' scenario verder prima kon onderbouwen, o.a. op basis van de tot nul gereduceerde reserve olieproductiecapaciteit, de groeiende afhankelijkheid van de EU van energie import, peak oil, het monetaire beleid van de VS, etc. Mocht ik allemaal niet beschouwen.

Is dat fraude? Nou nee, maar echt zuiver is het allemaal niet! Wie weet heeft die opdrachtgever toen wel afgezien van een investering die - naar nu blijkt - verdomd rendabel zou zijn geweest. Hoewel: mijn aanname van business-as-usual werd dit jaar natuurlijk onderuitgehaald door de kredietcrisis, maar zonder die crisis had er nog steeds ruim $100 op de borden gestaan voor aardolie, oftewel een prijsstijging vanaf 2005 van ruim de 15% per jaar die ik in 2005 als 'meest waarschijnlijk' wilde hanteren.

Trouwens, als deze crisis overwaait over pakweg 12-24 maanden, staat er zo weer $100 op de borden. Het hek is van de dam, recessie of niet, zeker als ze bij de ECB nu ook rente gaan verlagen.

Feit is dat (vooral) bij beursgenoteerde bedrijven een rabiate overtuiging bij directie heerst dat elk boodschap richting klant en maatschappij vrolijk, positief en optimistisch moet zijn, ook als daar feitelijk geen enkele reden voor is! Nogmaals: is dat fraude? Nee, maar echt zuiver is het niet. Het is een vorm van kruiperige lafheid; angst om van defaitisme of betweterigheid beticht te worden door potentiele klanten. Liever lekker meedansen met de dwaze meute tijdens de rit omhoog, dan val je niet uit de toon, en als de pleuris straks uitbreekt doen we toch gewoon een andere hoed op? Dat is vast vroeg genoeg. Gewoon aansluiten bij het heersende paradigma, want onheilsprofeten zijn doorgaans armlastig en onbegrepen. En dat is wel het laatste dat je als bedrijf wil zijn!

Als volgende week het nieuwste IEA rapport over de olieproductie uit komt zullen we zien in hoeverre ook het IEA de afgelopen jaren werd gehandicapt door een kennelijk onvermogen om 'slecht nieuws' tijdig te brengen. Vergeet niet dat het IEA zelfs tot eind 2006 geen enkele valse noot liet horen over de toekomst van de olieindustrie. Ze waren letterlijk *de laatste* partij die schoorvoetend overging tot het officieel waarschuwen voor aanstaande problemen, (later gevolgt door ons eigen CIEP, trouwens). En dat terwijl hun bestaansrecht nu juist is om de *eerste* te zijn! Toch?
Marko

Fraude vind ik een te groot woord. Maar ik heb zelf meermaals meegemaakt dat getallen en conclusies uit mijn rapportages werden geschrapt of gewijzigd door directie, puur omdat ze getuigden van 'negativiteit' of 'pessimisme'.

(cosmetisch knipje)
... Mocht ik allemaal niet beschouwen.

Is dat fraude? Nou nee, maar echt zuiver is het allemaal niet!
Juist wel, en met negativiteit of pessimisme heeft het allemaal niets te maken. Ze vragen om een haalbaarheidsstudie waarbij de energieprijzen een parameter zijn. Ze vroegen niet om het werk van het CPB nog eens over te doen, maar dan op een manier die jou goeddunkt. En niet voor niets: De opdrachtgeven is daar ook niet in geïnteresseerd, die wil gewoon snel cijfers, en niet nog eens een halfjaar moeten nadenken of jouw model voor energieprijsstijgingen wel helemaal klopt.
Feit is dat (vooral) bij beursgenoteerde bedrijven een rabiate overtuiging bij directie heerst dat elk boodschap richting klant en maatschappij vrolijk, positief en optimistisch moet zijn, ook als daar feitelijk geen enkele reden voor is!
De praktijk is gelukkig heel anders. Beursgenoteerde bedrijven zijn verplicht om alle belangrijke informatie vrij te geven en doen dat ook. Ook als het slecht nieuws is.
Mechanieker

Juist wel, en met negativiteit of pessimisme heeft het allemaal niets te maken. Ze vragen om een haalbaarheidsstudie waarbij de energieprijzen een parameter zijn. Ze vroegen niet om het werk van het CPB nog eens over te doen, maar dan op een manier die jou goeddunkt. En niet voor niets: De opdrachtgeven is daar ook niet in geïnteresseerd, die wil gewoon snel cijfers, en niet nog eens een halfjaar moeten nadenken of jouw model voor energieprijsstijgingen wel helemaal klopt.
Sorry hoor, maar iedereen begrijpt dat prognoses voor energieprijzen niet 'kloppen'. Weet je uberhaupt wat de kern is van de prognoses van het CPB (oftewel het IEA)? Heel simpel: Men kijkt wat de historische gemiddelde prijs was. Dat is ook de prijs in de toekomst! Klaar is kees! Echt, iedereen kan de toekomst voorspellen. Gewoon verstand op nul en lijntjes trekken.

Het CPB wordt door allerlij beslissers, bestuurders en adviseurs gebruikt louter om verantwoordelijkheid af te schuiven. Zodat men zelf niet hoeft na te denken of risico te lopen. Zodat men kan varen op de copy/paste aanpak. Wie dan leeft, wie dan zorgt. Op lange termijn? Zijn we allemaal dood.
Marko

Mechanieker schreef:Sorry hoor, maar iedereen begrijpt dat prognoses voor energieprijzen niet 'kloppen'.

Op lange termijn? Zijn we allemaal dood.
Sorry hoor, maar iedereen begrijpt dat complottheorieën zeker niet kloppen.
Mechanieker

Sorry hoor, maar iedereen begrijpt dat complottheorieën zeker niet kloppen.
Zeker niet? Er zijn genoeg voorbeelden van daadwerkelijke complotten op het hoogste niveau in het verleden. Iran-contra. Enron. Etc. Complotten dus bij voorbaat uitsluiten *omdat* het complotten zijn is te kort door de bocht, hoewel ik toegeef dat het denken in termen van complotten doorgaans niet zinvol of constructief is. Vrijwel elk argument is beter dan een complottheorie, want paranoia is zelden een optimale houding om gevaren mee te bestrijden of problemen op te lossen.

Wat overigens niet wegneemt dat ik zelf behoorlijk paranoia ben. Ik geloof dat op het hoogste niveau al lang rekening wordt gehouden met die-off-achtige scenarios in de komende decenia. Wat te denken, bijvoorbeeld, van de prognose dat de menselijke populatie zal uittoppen op 9 miljard mensen? De wereld kan makkelijk 20 miljard mensen hebben. Het getal 9 miljard wordt gehanteerd ogenschijnlijk omdat men verwacht dat de welvaart wereldwijd zo groot wordt dat kleine gezinnen, zoals in Nederland, de norm worden. Maar misschien is de verwachting eigenlijk wel dat de pleuris uitbreekt wegens de serie bekende en al lang voorspelde crises die zich inmiddels beginnen op te dringen en dat er dus dood en verderf met bijbelse proporties zal heersen. We zullen het pas over 50 jaar weten.
Knockingonheavensdoor

Ja Mechanieker, die bijdrage van Mearns op de 'Oil drum Europe' is zeer interessant en de problemen zijn door een aantal anderen (o.a. Simmons) op soortgelijke wijze in beeld gebracht. Deze kwesties zijn te interessant en belangrijk om er niet van op de hoogte te zijn en blijven. Is wel balen af en toe, want het is moeilijk optimistisch te blijven. Hieronder kom ik nog terug op uitspraken van (o.a.) Mearns.
Het is heel simpel: De olieproductie was ooit 0, en zal noodzakelijkerwijs ooit weer (bijna) 0 zijn, en daartussen zit dus, alweer noodzakelijkerwijs, een maximum. Dat geldt voor een individuele bron, voor een land, en ook op wereldschaal. Tot zover niets bijzonders.
.

De bekende Hubbert curve, die er in de praktijk vrijwel nooit symmetrisch uitziet. Op wereldschaal kan de Hubbert produktiecurve afgeleid worden uit de ontdekkingscurve. Wereldpiek door Hubbert voorspeld voor het jaar 2000, maar door de olie-crisis en olie-boycot in 1973 en 1979 (gelukkig) uitgesteld.
Wat wel bijzonder is, is dat mensen concluderen dat de verloop van die pieken op alle schalen hetzelfde zou moeten zijn, terwijl voor productie van een inviduele bron in een periode dat er volop olie is en waarin de prijs wordt bepaald door de wereldmarkt hele andere zaken van toepassing zijn dan voor de productie op wereldschaal.
Ja, vorm en jaartal van produktiecurve en piek per bron en per land verschillend. Zolang er zonder belemmeringen olie geimporteerd en geexporteerd kan worden is er geen probleem voor geen enkel land (boycots uitgesloten, zoals voor Cuba enkele decennia geleden, toen Rusland de export van olieprodukten zoals kunstmest naar dat land stopte. Gelukkig voor Cuba heeft het veel landbouwgrond en is (was) het dunbevolkt. Toch viel men gemiddeld 15 kg af.)
Nochthans was er in 2005 een piek. Als de recessie blijft aanhouden zal de productie niet op dat niveau blijven. En volgens je eigen argumenten is het maar de vraag of na die recessie de productie nog aantrekt tot het oude niveau. Dan kan er maar 1 conclusie zijn: De piek lag tussen 2005 en 2008.
Het leek erop alsof je 2005 noemde als zekerheid van hoogste produktie ooit. Was het ook nog in de april 2008 update: Crude oil + Condensates: 'record peak stays on may 2005: 74,15 mbd (bron: EIA). Maar de update van augustus 2008 meldt: C+C: 74,48 mbd in mei 2008. De laatst mij bekende update van september 2008 meldt: record C+C: 75,10 mbd voor juli 2008. Er is sinds 2005 sprake van een plateau. Gezien het grote aantal velden wereldwijd en de projecten die er de afgelopen tijd zijn bijgekomen is dat begrijpelijk.
Als het alternatief is om overal complotten in te zien, dan ben ik liever naief.
Complot is een groot woord. Neem een ander voorbeeld: de journalisten. Diegenen die op de hoogte waren van 'peak-oil' zullen er niet over gepubliceerd hebben omdat ze dan een groot risico liepen ontslagen te worden. Geen krant of tijdschrift durfde het risico te nemen paniek en chaos op de beursvloer te veroorzaken. Toen de olieprijs in korte tijd ver boven de 100$/vat ging moest men wel artikelen schrijven. Door de ontkenning en ontoegankelijkheid van het begrip 'peak-oil' bleef de paniek uit.
Ja, ik bedoelde 'foutief'. Ook fraude is een groot woord. Noem het manipulatie in dienst van business as usual. 'The show must go on'.
Als zelfs de pessimisten zeggen dat het maar 20 jaar duurt dan is er helemaal niets om je zorgen om te maken. We zijn er immers al volop mee bezig.
Ik zou Hirsch ook als een realist bestempelen. Hier citeer ik een deel van Mearns voordracht: "It is easy to underestimate the amount of energy contained in crude oil; the scale of new infrastructure to replace it is truly massive. There are serious doubts that Mankind can rise this challenge since energy decline is likely to bring more economic chaos and social disintegration. New infrastructure will require large amounts of dwindling energy to contruct." Het probleem in de laatst geciteerde zin is in meerdere artikelen te lezen. Op 'Energybulletin' wordt dit wel de 'paradox of production' genoemd. Bij (sterk) afnemende beschikbaarheid van olie moeten er keuzes gemaakt worden. Dan wordt het lastig om een (groot) deel van de beschikbare olie te besteden aan (o.a.) infrastructuur. Lastig, o.a. gezien de paniek en chaos die dan in vele landen mogelijkerwijze zal optreden.
Jawel hoor. Ik wilde gewoon graag die artikelen lezen om te weten waar je het precies over had. Als ik die zelf zo gemakkelijk kan zoeken dan is dat geen enkel probleem.
Ik moet zelf nog opzoeken op internet wie naar Koppelaar verwijst. Met zoeken op Rembrandt K moet het lukken.
Dat is inderdaad wel een probleem. Nu al verdienen vakmensen in de olie-industrie kapitalen vanwege de redenen die jij noemt. Aan de andere kant: Datzelfde (tekorten) geldt ook voor technici in het algemeen.
Ik heb een getal gelezen hoeveel 'olietechnici' er de komende jaren (per jaar) bij moet komen. Honderden in totaal dacht ik.
Maar dat is een volkomen nieuw concept. CTL bestaat uit kolenvergassing waarna met het ontstane synthesegas vloeibare brandstoffen worden gemaakt (Fischer-Tropsch). Dat zijn beide technieken die zich ruimschoots en op commerciële schaal hebben bewezen.
Ja, olieproduktie uit algen is relatief nieuw. Gezien de vele problemen, naast die van de ERoEI o.a. voorkomen van contaminatie, is het de vraag of het veel meer dan een hype zal zijn.

CTL gebeurt nu alleen op grote schaal in Z-Afrika voor zover ik weet. Produktie 150.000 (160.000 vlgs andere bron) vaten per dag (150 kbd). In China is er een fabriek die 20 kbd produceert en mogelijk gaat uitbreiden naar 80 kbd. Er zijn wereldwijd 30 projecten gepland (waarvan 15 in China en 10 in de V.S. (als mijn geheugen goed werkt)). Het is dus prima werkende 'toegepaste wetenschap', die al in W.O 2 toegepast werd in Duitsland. Maar het probleem zit (ook) hier in de opschaling. CERA verwacht in 2030 van GTL+CTL een bijdrage van 6% van de 'global production capacity' van liquids (bron: energybulletin november 2006 gepubliceerd op 'theoildrum'). Wellicht komt die magere 6% omdat CERA voor 2030 zeer optimistisch is over de olieproduktie.

Als men slechts kijkt naar CTL moet de conclusie luiden dat de bijdrage ervan in 2020 niet erg veel kan zijn. Stel dat die 30 geplande projecten in 2020 allemaal in bedrijf zijn met een capaciteit van 20-80 kbd. Voor het gunstigste geval wordt het dan 30x 80 kpd = 2400 kbd= 2,4 mbd. Voor het gunstigste scenario is nodig: niet al te veel tegenwerking door milieu-afspraken en een hoop kapitaal. Een '20 kbd plant' schijnt enkele miljarden te kosten. Het zal een heidens karwei zijn om van 2020 tot 2030 een verdubbeling of verdrievoudiging van die 2,4 mbd te verkrijgen. Als de pessimisten (realisten volgens mij), die beweren dat de olieproduktie in 2030 rond de 40mbd (of nog lager) zal zijn, gelijk krijgen zal CTL ernstig tekort schieten. Na 2020 kan 'peak-coal' een probleem vormen. Kan, afhankelijk van wiens voorspelling uitkomt.
Daar noem je wel een erg groot getal, maar die decennia zie ik niet zo zitten. GTL heeft ook maar een paar jaar geduurd, van pilot naar full scale.
Hoeveel mbd is er nu door GTL ? Het lijkt erop dat GTL eenvoudiger (en goedkoper) is op te schalen dan CTL , als men de getallen bekijkt van CTL (20kdb, 80kbd. Z-Afrika 150 kbd, echter afkomstig van verschillende 'plants'). Geen indrukwekkende getallen als men beseft dat alleen Nederland al 1000 kbd olie verbruikt. Voor zover ik weet is de overlap van de toepassing van GTL en olie niet zo heel erg groot.
Helly1975

Hoewel: mijn aanname van business-as-usual werd dit jaar natuurlijk onderuitgehaald door de kredietcrisis, maar zonder die crisis had er nog steeds ruim $100 op de borden gestaan voor aardolie
Hier kan ik het niet mee eens zijn (tenminste gezien je argumenten tot nu toe)

Je stelt dat zonder de crisis er nog steeds ruim $100 op de borden had gestaan. Echter deze $100 is juist veroorzaakt door een op handen zijnde crisis. De dollar is begin dit jaar enorm gaan dalen. Deels door renteverlagingen en doordat de financiele balans van de VS zo beroerd is, dat zij als maar geld moeten creeeren.

Deze akties hebben tot gevolg gehad dat de olieprijs steeg omdat de dollar daalde (olie wordt afgerekend in dollars)

Afbeelding

Dit zijn feiten lijkt me.

Verklaringen dat de hoge olieprijs totstand is gekomen door peak-oil zijn wat mij betreft koffiedik kijken. (tenzij je me kan overtuigen dat de prijsstijging door peak-oil is veroorzaakt)
Knockingonheavensdoor

Verklaringen dat de hoge olieprijs totstand is gekomen door peak-oil zijn wat mij betreft koffiedik kijken. (tenzij je me kan overtuigen dat de prijsstijging door peak-oil is veroorzaakt)

De crisis is o.a. veroorzaakt door de olieprijsstijging door 'peak-oil' (of de olieproduktie in de toekomst nooit significant hoger zal zijn dan nu is eem andere kwestie). De olieproduktie is sinds 2005 ongeveer op hetzelfde niveau geweest, terwijl de economie 'vraagt' om een toenemende beschikbaarheid van (goedkope) energie. Ik herinner me nog de achtereenvolgende rente-dalingen in januari van dit jaar door de FED. En dat waren geen kwart of halve procenten, zoals normaal. Dat was een teken aan de wand. Waarom is het zo snel gegaan ? Economische problemen veroorzaakt door 'peak-oil' (hoge energie- en voedselprijzen) is hoogstwaarschijnlijk. Inderdaad heeft de daling van de waarde van de dollar de olieprijs toen verder opgestuwd. Voor de Eurozone is er voor 2009 een economische groei van in de buurt van 1% voorspeld. Volgens de nieuwsbalk van de BBC het laagste niveau sinds de tweede wereldoorlog.

Verband tussen energie-crisis en economische crisis ook te lezen in de bijdrage van Mearns op 'oildrum Europe.
Mechanieker

Even recapituleren. Het moment en de hoogte van peak oil wordt bepaald door:

- geologische factoren,

- de mate van investering in productiecapaciteit

- en de mate waarin olie vrij verhandelbaar is.

Dit alles maakt het voorspellen van peak oil onmogelijk. De datums die door peak oil analisten worden gehanteerd moeten ook niet als zodanig beschouwd worden, maar als een 'best guess' met een bandbreedte van jaren. Alle peak oil analisten begrijpen dat, natuurlijk. De olieprijsstijging van de afgelopen jaren is het gevolg geweest van het kleiner worden van de reserve productiecapaciteit, wegens het uitblijven van investeringen in de jaren '90. Dat wordt momenteel een stukje goed gemaakt, waardoor het productie plateau van de afgelopen 3 jaar recentelijk naar boven toe doorbroken is, voordat de ecnomische crisis op gang kwam in de laatste maanden.

De reden dat te weinig is geinvesteerd inde jaren '90 is tweeledig. Ten eerste waren de olieprijzen laag. Ten tweede waren er weinig rendabele investeringsmogelijkheden voor onafhankelijke oliemaatschappijen. Dat laatste is een symptoom van het naderen van peak oil. De resterende goedkope olie bevindt zich in een beperkt aantal landen, die daardoor een natuurlijk monopolie exploiteren. Er wordt in de peak oil discussie dan ook wel (al jaren) gesproken van 'political peak oil', 'geological peak oil', 'peak oil exports' en andere 'soorten' peak oil, om de discussie helder te houden.

CIEP en het IEA zeggen nu bijvoorbeeld in hun jongste rapporten dat een vorm van 'political peak oil' zal optreden binnen 5 tot 10 jaar. Hoewel ze over elkaar heen vallen in de vaststelling dat de 'peak oilers' nochthans ongelijk hebben, nemen ze in feite inmiddels gewoon deel in de lopende peak oil discussie. Ze durven dat echter niet direct toe te geven, in verband met het politiek incorrecte stigma verbonden met peak oil. Heel amusant allemaal.

@Helly. De dollarprijs van olie is natuurlijk mede een functie van de dollarkoers. Nietemin blijft de in dollar genoteerde prijs interessant, omdat de VS de grootste economie is en omdat de dollar (nog steeds) 's werelds reserve valuta is. Olie is overigens in alle belangrijke valuta duurder geworden, dus er is (nog steeds) geen reden om in deze discussie op een andere valuta over te stappen. Het IEA gaat trouwens volgende week aankondigen dat de olieprijs volgens hen snel weer op $100 zal staan, zodra de wereldeconomie weer begint te herstellen.

Terzijde: Als de dollar daadwerkelijk valt is de dollarprijs van olie natuurlijk niet meer relevant, maar zo ver is het nog niet.
Mechanieker

Een interessant opiniestuk op the oildrum over Obama, milieu en energie:

http://www.theoildrum.com/node/4716
Fusing economics, energy and the environment is the challenge of our generation. While perfect may be the enemy of good; short-term and narrow boundary thinking are also the enemies of long term social (and environmental) sustainability. In other words, renewable energy at all costs will come with some big costs. As high quality fossil fuels deplete, more energy will have to be diverted away from other sectors of the economy, (irrespective of costs measured in fiat currencies), towards energy procurement. The mismatch between the inherently low power densities of renewable energy 'interest' and high power densities of fossil 'capital' means that Obama's focus on energy independence via renewable systems will require profound spatial and social restructuring with major environmental and socioeconomic consequences. I might suggest that equal or greater efforts be spent on reducing energy demand than on sticking our hands further in the monkey trap.
Jan van de Velde
Moderator

Obama's focus on energy independence via renewable systems will require profound spatial and social restructuring with major environmental and socioeconomic consequences.
akkoord
I might suggest that equal or greater efforts be spent on reducing energy demand than on sticking our hands further in the monkey trap.
Ik zie niet hoe je dat doet zonder nog veel grotere "socioeconomic consequences", tenminste als je daarbij "environmental consequences" zoveel mogelijk wil vermijden.

Een tiental procenten besparen zonder noemenswaardige socio-economische gevolgen is mogelijk. De "onmisbaarheid" van een significant deel van ons energieverbruik is bijzonder subjectief. Ik ken iemand die meent dat hij niet kan leven zonder een dagelijks bubbelbad. Ik red het met 2-3 korte douches per week. Maar ik heb ook zo mijn dwangneuroses. Ik computer zo nog steeds via een crt-scherm, en wel vele uren per dag. Ik zit op andere locaties regelmatig achter tft schermen en ben er niet wild van. Maar het kan wél natuurlijk, en het zou me dagelijks misschien wel een kWh kunnen schelen.

Maar indrukwekkende (vele tientallen procenten grote) besparingen zonder noemenswaardige socioeconomische gevolgen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Knockingonheavensdoor

Maar indrukwekkende (vele tientallen procenten grote) besparingen zonder noemenswaardige socioeconomische gevolgen?
Is onmogelijk. Kijk naar de gevolgen van een dalende verkoop van nieuwe auto's voor Ford, GM en Chrysler. Miljoenen banen staan op het spel. Is een van de vele voorbeelden op dit moment. Later zullen veel meer bedrijven grote klappen krijgen.

Krantebericht van gisteren: schimmel produceert diesel

Het betreft een schimmel uit de regenwouden van Patagonië. Kan ook diesel maken van cellulose. Is deze ontdekking een doorbraak voor grootschalige produktie van biodiesel (mycodiesel) ? Men droomt ervan een groot deel van het landbouwafval, 430 miljoen ton per jaar (bron: hetzelfde krantebericht), te kunnen gebruiken voor het produceren van biobrandstoffen.
Bart

Is onmogelijk. Kijk naar de gevolgen van een dalende verkoop van nieuwe auto's voor Ford, GM en Chrysler. Miljoenen banen staan op het spel. Is een van de vele voorbeelden op dit moment. Later zullen veel meer bedrijven grote klappen krijgen.
Waarbij je in je conclusie even volledig voorbijgaat aan welk percentage van ons energieverbruik ten laste komt van de auto's.

Probeer het nog eens, en nu met een wetenschappelijke onderbouwing.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Jan van de Velde
Moderator

Is onmogelijk. Kijk naar de gevolgen van ............ ..//..
Waarmee je dus mijn conclusie bevestigt en die van je " interessant opiniestuk op the oildrum over Obama, milieu en energie:"

weerspreekt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

Terug naar “Duurzaamheid en Klimaat”