Hallo Hazelnoot8, en welkom. Bedankt voor uw geruststellende woorden. Ik kan een heel eind met u meekomen. Enige punt van zorg dat ik nog heb is ten aanzien van de sterk gestegen wereldbevolking sinds de jaren 50, wat vooral mogelijk was door de vele zegeningen van goedkope aardolie. Hoe moet dat straks als olie 20 keer zo duur wordt als het historisch gemiddelde? Tot zover.hazelnoot8 schreef:[...]
De wereld stort niet in als de olie op is.
Er moet alleen meer met de handen gewerkt worden.
[...]
Kortom, Terug naar Toen maar met behoud van de kennis van NU
Mijn inzicht in de aard en gevolgen van de problematiek is de afgelopen 4 jaar ontwikkeld. Destijds geloofde ik dat de energiecrisis ook in Nederland zou leiden tot uitzichtloze ellende binnen 10 jaar. Inmiddels ben ik tot de verwachting gekomen dat dat mee zou kunnen vallen. Dit omdat het waarschijnlijk mogelijk zal blijken om de ergste gevolgen van de crisis buiten de grenzen van de EU te houden - welliswaar vooral dankzij ons militair en economische overwicht - maar alleen als de EU zich als eenheid snel verder doorontwikkelt. Waar ik echter nog wel zeker van ben is dat binnen 10 jaar het huidige financiele systeem definitief in elkaar zal storten, met name als gevolg van het aanstaande faillissement van de VS (overheid + bevolking). Dit zal op zich de nodige spanningen en breuken veroorzaken, ook in de EU, maar dit is mogelijk beheersbaar met slechts een bescheiden kans op een 'derde wereld oorlog'. (ik denk met als beginpunt dan de straat van malakka)
Een reden voor mijn gestegen optimisme me op dit moment is vooral het naderende einde van de International Energy Agency als monopolist op het gebied van het opstellen van langjarige energieprognoses voor beleidmakers. Het blijkt namelijk steeds duidelijker dat de IEA moedwillig de afgelopen jaren een verkeerd beeld van de toekomstige aardolievoorziening heeft geschapen. Voor volgers van het onderwerp 'peak oil' als ik was al heel lang duidelijk dat de IEA een politiek spelletje speelde en met de cijfers knoeide, maar dat wordt ook met de dag voor de grotere gemeenschap duidelijker (zie bijvoorbeeld dit aktuele bericht in de Guardian). Het feit dat (hopelijk) binnenkort het IEA dus definitief buitenspel zal worden gezet betekent dat de tijd eindelijk is aangebroken voor helder en effectief leiderschap van overheden en bedrijven met betrekking tot de energiecrisis. Waar het mij bijvoorbeeld vroeger door directie van een groot ingenieursbureau nog werd *verboden* om in de geintegreerde levenscycluskostenanalyse voor grote bouwprojecten te werken met aannames die niet overeenkwamen met de absurde prognoses van het IEA, is dat vandaag al een heel stuk makkelijker geworden. Wellicht vanaf volgend jaar kunnen daarom al de eerste *verstandige* (lees: niet van meet af aan gedoemde) utiliteit- en stedebouwkundige plannen worden geformuleerd in nederland, nu ongehinderd door dodelijke sabotage van bovenaf in de vorm van gemanipuleerde energieprognoses van het corrupte IEA.