Je hebt gelijkaardige opmerkingen inderdaad eerder al gemaakt. Wat je mij dan toch eens moet uitleggen, is waarom de parallellen tussen onze voorbeelden en de jouwe onvoldoende aanleiding zouden zijn om te generaliseren,
Omdat elk kunstwerk uniek is. Ze voldoen wel aan bepaald eisen waardoor ze tot bouwwerk of straat of brug kunnen worden aangemerkt, maar daarbinnen kan ieder unieke eigenschappen hebben, sterker nog, die unieke eigenschappen daar ontkom je niet aan. Dit is natuurlijk anders dan bij bijvoorbeeld een steen die altijd even hard zal versnellen wanneer je hem loslaat (onder gelijke omstandigheden).
maar de parallellen tussen aan jou gekende symbolen en afbeeldingen van Google Earth wél vergelijking zouden toelaten?
De parallellen vergelijk ik verder niet, dat zie je verkeerd. Daarnaast trek ook geen parallellen tussen bijvoorbeeld afbeeldingen in google-earth en speciale symbolen. Ik laat alleen zien welk figuur er op een bepaalde plaats te ontdekken is. En dat dit figuur een aantal opvallende eigenschappen vertoont. Eigenschappen hiervan komen overeen met eigenschappen v/h pentagram en v/d guldensnede. Omdat het mij niet lijkt dat dit toeval is, is dat de enige parallel die ik trek.
Met alle respect, maar dat is een onzinnig uitgangspunt. Het zien van gelijk welke figuur in gelijk welke constelatie van eender welke stimuli ís een interpretatie.
Als je nou dit had ge-quote
Ik verbind er verder geen waarde aan in de vorm van dat Amerika slecht is, of dat de duivel daar heerst, of wat dan ook. Dat zijn allemaal weer interpretaties, interpreteren probeer ik persoonlijk zoveel mogelijk te vermijden.
Ipv alleen
Dat zijn allemaal weer interpretaties, interpreteren probeer ik persoonlijk zoveel mogelijk te vermijden.
Was de verwarring misschien wat minder geweest. Evenals wanneer ik 'oordelen' had gebruik ipv 'interpreten', maar beide verschillen m.i. niet veel in hun uitwerking (omdat ze allebei afhangen van hoeveel & waar je waarde aan hecht, (en zoals ik al zei: beide zijn het gevolg van redeneren)).
Atheoretisch werken (c.q. niet interpreteren) is feitelijk onmogelijk.
Los van het feit dat 'atheoretisch' (wat het ook precies mag betekeneen)mij zeker niet hetzelfde lijkt als 'niet interpreteren', zei ik al dat ik
probeerde interpreten (of dus oordelen)
zo veel mogelijk te vermijden. Uiteraard kan je niet zonder.
Atheoretisch gegevens bekijken levert zelden goede resultaten op. Zo zijn er bijvoorbeeld krachtige statistische technieken ontwikkeld om verbanden te zoeken in datasets zonder vooraf te specificeren welk verband verwacht wordt, zoals bijvoorbeeld de "exploratorische factoranalyse". Veel onderzoekers hebben die technieken treffend als volgt omschreven: "Garbage in, garbage out."
Of dat echt zo'n treffende omschrijving is wil ik nog wel eens bediscussiëren (ik denk dat wij veel ervan gewoon niet begrijpen), maar het lijkt me niet hier en niet nu.
Het is eerder: de manier waarop de bewering tot stand gekomen is overnemen en volgens dezelfde methode een absurd voorbeeld aandragen. Dit heet een argumentum ad absurdum en dat is een geldige argumentatietechniek.
Ok. Het is fijn om dit te weten, bedankt voor de info + link.
Maar ik denk dat dat hier niet van toepassing is, omdat de manier van tot stand komen bij jullie en mij verschilt (zie bericht #46, 1 na laatste alinea). Jullie zijn wel degelijk op zoek gegaan, ik dus niet.
Verkeerde inferentie, zie
hier. Die mythe is al een (paar?) tiental jaar oud, maar blijkbaar nogal hardnekkig.
Sorry, ypsilon, ik neem jouw ondertussen behoorlijk serieus (echt waar, zonder cynische ondertoon), maar met deze bron doe ik dat wat minder. Ten eerste zie ik niet zo goed waarom het 1 het ander uitsluit. Volgens die site ziet bijvoorbeeld een 6 er in het eerste deel ook anders uit dan het 2e deel. maar waarom zou dit ook moeten gelden voor de langere streepjes?. Het voldoet nog steeds aan de 6 (van links naar rechts gelezen)
En dan nog dit:
Can we pick and choose the numbers? The Mark of the Beast is 666, but this barcode I'm looking at is 045342987531. If the guide bars are really sixes, then the number I'm looking at is 604534269875316. How is that the same as 666 any more than 16066 Jones Street is the same as 666? Just because we can pick three sixes out of a string of numbers, we cannot really say that those are the same as the single number 666.
een dergelijke redenatie bijvoorbeeld... de 666 zijn precies de 3 die bij een steepjescode niet zijn aangegeven, de rest wel. Dat is punt 1. Punt 2 is dat de 6 altijd in het begin, midden, en einde staat. en punt 3 is dat het bij elke streepjescode geldt. en punt 4 is dat de 6-en zich onderscheiden van de andere getallen doordat ze een stukje langer zijn. Dan kan je er toch vanuit gaan (je mag het iig niet uitsluiten, omdat ze iets andere eigenschappen hebben) dat ze misschien ook iets andere regels volgen.
Maargoed dat verhaal van die streepjescode wil ik wel weer inslikken, ik denkwel de impact hiervan best heftig zou kunnen zijn (als het is wat het is). maar kheb er verder weinig behoefte het daarover te hebben.
Ik geloof overigens niet in een god of een duivel. ik geloof wel in gelovigen en satanisten.
Niemand is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten.