U spreekt over eenheid? Prima!!Het blijft dus hangen rond het kiezen van een, volgens jou, eenheid. Ik zie eigenlijk geen ander argument. Het klinkt bijna als het kiezen van een leger. Het is toch eigenaardig dat het voor mensen zeer moeilijk, zo niet onmogelijk, is om een eenheid te vormen. Blijkbaar druist het tegen onze natuur in om eenheid te willen vormen. Want de enige eenheid die we vormen, is hooguit een land. De europese unie mag nauwlijks een eenheid genoemd worden. Als ik jou zo hoor, wil je een te vormen eenheid nog verder uithollen.
Het hanteren van een dubbele nationaliteit verwerpt het begindsel eenheid, eerder tweedeling binnen die eenheid. Uithollen is een verkeerd woord mijn beste. Eenheid is alleen mogelijk al het collectief dat zo wilt, niet andersom! Taal, een van onze cultuuruitingen zorgt in feite voor eenheid, net als het land waarin men woont, daar behoort een nationaliteit, niet diversiteit.
Ik zou niet anders willen. Maar als we een eenheid willen vormen dan dienen we oude denksytemen te mixen met nieuwe denksystemen. Een duidelijke samenwerking tussen jong en oud, rood of paars moslim of jood, christen of hindoe, man en vrouw. U vraagt aan mij of ik dit wil ontmoedigen. Als u goed mijn posts heb gelezen, zo'n 700 maal, dan zal er zeker meerdere boodschappen tussen zitten, dan pas bent u vrij over mijn mening te oordelen. Ik neem u ook niets kwalijk, omdat u het niet goed begrijpt. Maar ik wil u dit op uw hart drukken: we zijn hier samen, althans die van de situatie bekent zijn, om van onze fouten en gebreken te leren. Eenheid is een idealogie die sinds de eerste nederzettingen in de gedachten en later in de geschriften terug komen. Elke groep waar ter wereld, in welke tijdsperiode, heeft men getracht om te zoeken naar eenheid, hetzij godsdienst (is een complete fiasco geworden, want gelovige groeperingen slaan elkaars hoofden in zoals in Noord-Ierland, Oost-Timor, Irak etc), hetzij politiek, zoals het fascisme, communisme, federalisme, democratie. Allen zijn mislukt. Zelfs in de filosofie en wetenschap bestaat geen eenheid.Waarom kunnen we niet allemaal een eenheid vormen? En waarom zijn we zo bang dat onze schijn-eenheid aangetast wordt door anderen? Zelfs zo bang, dat we allerlei regels en dingen bedenken om te voorkomen dat er excessen in onze 'eenheid' zitten. Naar mijn smaak vormen mensen een eenheid, maar wel een die divers is. Net als een goed geslepen diamant schittert door zijn vele vlakken, zo kan ook de mens als eenheid schitteren door zijn enorme hoeveelheid facetten. Moeten we dat niet aanmoedigen? Of wil je dat liever ontmoedigen?
Eenheid een een mooi woord dat mooi op een A4-tje is ingelijst en prachtig aan de wand hangt. Het is kunst zonder inhoud. U leeft in een droom mijn beste. U mag in uw droom blijven en achter mooie woorden verschuilen, maar de werkelijkheid is harder dan fictie.
Het nadeel is mijn beste, dat de persoon in kwestie in een persoonlijke tweedeling met zichzelf zit. Stel u eens voor dat u een dubbele nationaliteit heeft en u wilt geen van beide opgeven, omdat u geen keuze kan of wil maken, omdat u misbruik van het systeem maakt. Dat laatste kan u zien als uw voordeel, omdat u van beide walletjes kunt eten, is dat eerlijkheid en respect hebben voor het land waar u dan in woont?Denk daar maar goed over na mijn beste.En nogmaals, ik zie niet wat het afschaffen van een dubbele nationaliteit voor voordeel oplevert...? Of wat voor nadeel het met zich meebrengt? Voor geen van beide landen. Die vraag heb ik overigens al indirect gesteld...
Wat denkt uzelf. U stel mijn een vraag die u zelf het beste kan beantwoorden.Wie is er bij gebaat? (voordelen/nadelen).