jhnbk
Artikelen: 0

Re: De langst mogelijke schaakpartij

Volledig mee akkoord.
De posities van de stukken achter de rij pionnen worden at random ingenomen.
Niet volledig waar. De koning moet, om rokade mogelijk te maken, tussen de torens komen te staan. Dit geeft een totaal van 960 mogelijke start posities.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
eendavid

Inderdaad. Zonder dit aspect spreken we over shuffle chess (gewoon random, geen rokade), een veel oudere maar minder populaire variant. Er werd reeds meer dan 1 tornooi fisher random gespeeld, er zijn al wereldkampioenen etc.
Marko

PeterPan schreef:Idioot Fischer had soms goede ideeën. Hij bedacht de Fischerklok en ook een nieuw soort schaakspel.

Hij wilde af van uitvoerige openingskennis. Openingen in je kop stampen heeft namelijk weining met goed of slecht kunnen schaken te maken
Openingskennis heeft er net zo goed mee te maken. Al was het maar omdat het in je kop stampen alleen gaat en alleen zin heeft als je de positionele aspecten achter de openingszetten begrijpt. Schaken is meer dan midden- en eindspel, net zoals voetbal meer is dan tegen een bal trappen.
Bovendien zorgt dat ervoor dat de opening als onderdeel van het spel wordt overgeslagen.

Hij bedacht het volgende.

De posities van de stukken achter de rij pionnen worden at random ingenomen. Voordeel: Niemand heeft meer iets aan zijn openingskennis, en dat is wel zo eerlijk als je tegen een nieuwkomer (die al die openingskennis nog niet heeft) moet aantreden.
Je jarenlang opgebouwde ervaring niet mogen toepassen, dát is pas oneerlijk.

Fischer had vooral niet meer de motivatie om zijn kennis actueel te houden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
jhnbk

Fischer Random maakt het spel van in het begin veel complexer en is daarom niet goed voor een beginner. Ik weet waar ik over spreek. Iemand van eenzelfde niveau als ik die nog nooit een partijtje fischer random speelde is quasi kansloos door de complexiteit. Na een tijdje spelen zijn er patronen te ontdekken in de opstelling die uit te buiten zijn tot een bruikbare opening. (Ik spreek hier over snellen matchen, maximum 10 min/speler)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
317070

PeterPan schreef:Idioot Fischer had soms goede ideeën. Hij bedacht de Fischerklok en ook een nieuw soort schaakspel.

Hij wilde af van uitvoerige openingskennis. Openingen in je kop stampen heeft namelijk weining met goed of slecht kunnen schaken te maken. Bovendien zorgt dat ervoor dat de opening als onderdeel van het spel wordt overgeslagen.

Hij bedacht het volgende.

De posities van de stukken achter de rij pionnen worden at random ingenomen. Voordeel: Niemand heeft meer iets aan zijn openingskennis, en dat is wel zo eerlijk als je tegen een nieuwkomer (die al die openingskennis nog niet heeft) moet aantreden.

Er zijn al enkele toernooien met deze variant gespeeld, en voor zover ik heb vernomen met veel succes.
Zijn openingstoernooien (of hoe die dingen ook weer heten) dan niet beter? Hier worden de eerste 10-15 zetten van te voren beslist, en is openingskennis dus futiel. Het blijft echter wel schaken, waar er vooral 'natuurlijke' posities op het bord komen. (dus zelden 2 lopers aan 1 kant/2 torens aan 1 kant in het beginspel/ begin van middenspel)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
jhnbk

Dat lijkt mij geen optie aangezien de stellingen niet gelijkwaardig zijn. (Of zijn ze symmetrisch? )
317070

Dat lijkt mij geen optie aangezien de stellingen niet gelijkwaardig zijn. (Of zijn ze symmetrisch? )
Meestal stellingen waar de openingstheorie zèlf er nog niet uit over is of het al dan niet beter is voor wit of zwart, en dat dus het eventuele voordeel dat een van de spelers zou kunnen hebben, marginaal en verwaarloosbaar is.

Overigens wordt dan op het toernooi heel de tijd dezelfde opening gespeeld, zodat iedereen ongeveel evenveel met wit als met zwart kan spelen.

-Alanis Morisette-
Klintersaas
Social:

Mijn favoriete opening is het Colle systeem. Voordeel: Je hoeft niet zo veel openingskennis te verzamelen.
Ik heb dat Collesysteem nu al een zevental keer gespeeld en ik moet toegeven dat de resultaten verbluffend zijn. Alle partijen gewonnen, waarvan vier tegen mindere spelers, één tegen een gelijkwaardige speler en twee tegen betere spelers. Het is ook uitermate geschikt voor blitzpartijen.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Herodotus

Het beste schaakadvies dat ik ooit heb gehad:

Er is altijd een beste zet in een gegeven situatie...je hoeft 'em alleen nog maar te vinden.

Belangrijk is ook dat je in het begin niet aan zetherhalingen doet (initiatief is belangrijk) en

geen stukken (zonder dat er een diepere bedoeling achter zit :P ) weggeeft ;)

Is trouwens het minimale aantal zetten niet 1?

Of moet een zwart ook een zet hebben gedaan voordat het als partij wordt erkend?
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
317070

Herodotus schreef:Het beste schaakadvies dat ik ooit heb gehad:

Er is altijd een beste zet in een gegeven situatie...je hoeft 'em alleen nog maar te vinden.

Belangrijk is ook dat je in het begin niet aan zetherhalingen doet (initiatief is belangrijk) en

geen stukken (zonder dat er een diepere bedoeling achter zit :P ) weggeeft ;)

Is trouwens het minimale aantal zetten niet 1?

Of moet een zwart ook een zet hebben gedaan voordat het als partij wordt erkend?
Als je het zo bekijkt, indien een witspeler niet komt opdagen, wordt toch gewoon de klok ingedrukt ;) . Door door de tijd te gaan kun je een partij beëindigen in minder dan 1 zet :P

-Alanis Morisette-
jhnbk

Het beste advies zag ik onlangs in een backgammon artikel maar het lijkt mij geldig hier. Zelfs de slimste heeft ook nood aan studie aangezien de slimmeriken voor hem zeer lang hebben gedaan om tot de inzichten te komen. M.a.w. studie is van belang.
Herodotus

Als je het zo bekijkt, indien een witspeler niet komt opdagen, wordt toch gewoon de klok ingedrukt ;) . Door door de tijd te gaan kun je een partij beëindigen in minder dan 1 zet :P

Oei, dan kun je een partij dus ook al buiten het schaakbord beeindigen.

Dat opent perspectieven voor hele slechte schakers die toch willen winnen ;)
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
Klintersaas
Social:

Doet me denken aan het bekende schaakcitaat: "When you see a good move, look for a better one." (Emanuel Lasker)
Herodotus schreef:Is trouwens het minimale aantal zetten niet 1?

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het minimale aantal zetten 1/2 (één ply). Vanaf dat moment wordt een partij op de meeste schaaksites alleszins erkend.
Als je het zo bekijkt, indien een witspeler niet komt opdagen, wordt toch gewoon de klok ingedrukt ;) .
Volgens mij niet. Het is wit die de klok indrukt, nadat hij als eerste heeft gezet.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
jhnbk

Volgens mij niet. Het is wit die de klok indrukt, nadat hij als eerste heeft gezet.
Inderdaad.
317070

Inderdaad.
Hmmm, als ik me goed herinner (van ver weg) was het bij toernooien waar een witspeler niet (op tijd) kwam opdagen de manier om dit af te handelen? Bij een spel is het inderdaad gewoon wit, maar als de witspeler niet opdaagt, wordt er gewoon afgedrukt bij het startsignaal, toch?

Trouwens: Mijn tip voor bij het schaken!

-Alanis Morisette-

Terug naar “Sciencetalk café”