Niet volledig waar. De koning moet, om rokade mogelijk te maken, tussen de torens komen te staan. Dit geeft een totaal van 960 mogelijke start posities.De posities van de stukken achter de rij pionnen worden at random ingenomen.
Moderator: Rhiannon
Niet volledig waar. De koning moet, om rokade mogelijk te maken, tussen de torens komen te staan. Dit geeft een totaal van 960 mogelijke start posities.De posities van de stukken achter de rij pionnen worden at random ingenomen.
Openingskennis heeft er net zo goed mee te maken. Al was het maar omdat het in je kop stampen alleen gaat en alleen zin heeft als je de positionele aspecten achter de openingszetten begrijpt. Schaken is meer dan midden- en eindspel, net zoals voetbal meer is dan tegen een bal trappen.PeterPan schreef:Idioot Fischer had soms goede ideeën. Hij bedacht de Fischerklok en ook een nieuw soort schaakspel.
Hij wilde af van uitvoerige openingskennis. Openingen in je kop stampen heeft namelijk weining met goed of slecht kunnen schaken te maken
Je jarenlang opgebouwde ervaring niet mogen toepassen, dát is pas oneerlijk.Bovendien zorgt dat ervoor dat de opening als onderdeel van het spel wordt overgeslagen.
Hij bedacht het volgende.
De posities van de stukken achter de rij pionnen worden at random ingenomen. Voordeel: Niemand heeft meer iets aan zijn openingskennis, en dat is wel zo eerlijk als je tegen een nieuwkomer (die al die openingskennis nog niet heeft) moet aantreden.
Zijn openingstoernooien (of hoe die dingen ook weer heten) dan niet beter? Hier worden de eerste 10-15 zetten van te voren beslist, en is openingskennis dus futiel. Het blijft echter wel schaken, waar er vooral 'natuurlijke' posities op het bord komen. (dus zelden 2 lopers aan 1 kant/2 torens aan 1 kant in het beginspel/ begin van middenspel)PeterPan schreef:Idioot Fischer had soms goede ideeën. Hij bedacht de Fischerklok en ook een nieuw soort schaakspel.
Hij wilde af van uitvoerige openingskennis. Openingen in je kop stampen heeft namelijk weining met goed of slecht kunnen schaken te maken. Bovendien zorgt dat ervoor dat de opening als onderdeel van het spel wordt overgeslagen.
Hij bedacht het volgende.
De posities van de stukken achter de rij pionnen worden at random ingenomen. Voordeel: Niemand heeft meer iets aan zijn openingskennis, en dat is wel zo eerlijk als je tegen een nieuwkomer (die al die openingskennis nog niet heeft) moet aantreden.
Er zijn al enkele toernooien met deze variant gespeeld, en voor zover ik heb vernomen met veel succes.
Meestal stellingen waar de openingstheorie zèlf er nog niet uit over is of het al dan niet beter is voor wit of zwart, en dat dus het eventuele voordeel dat een van de spelers zou kunnen hebben, marginaal en verwaarloosbaar is.Dat lijkt mij geen optie aangezien de stellingen niet gelijkwaardig zijn. (Of zijn ze symmetrisch? )
Ik heb dat Collesysteem nu al een zevental keer gespeeld en ik moet toegeven dat de resultaten verbluffend zijn. Alle partijen gewonnen, waarvan vier tegen mindere spelers, één tegen een gelijkwaardige speler en twee tegen betere spelers. Het is ook uitermate geschikt voor blitzpartijen.Mijn favoriete opening is het Colle systeem. Voordeel: Je hoeft niet zo veel openingskennis te verzamelen.
Als je het zo bekijkt, indien een witspeler niet komt opdagen, wordt toch gewoon de klok ingedrukt . Door door de tijd te gaan kun je een partij beëindigen in minder dan 1 zetHerodotus schreef:Het beste schaakadvies dat ik ooit heb gehad:
Er is altijd een beste zet in een gegeven situatie...je hoeft 'em alleen nog maar te vinden.
Belangrijk is ook dat je in het begin niet aan zetherhalingen doet (initiatief is belangrijk) en
geen stukken (zonder dat er een diepere bedoeling achter zit ) weggeeft
Is trouwens het minimale aantal zetten niet 1?
Of moet een zwart ook een zet hebben gedaan voordat het als partij wordt erkend?
Als je het zo bekijkt, indien een witspeler niet komt opdagen, wordt toch gewoon de klok ingedrukt . Door door de tijd te gaan kun je een partij beëindigen in minder dan 1 zet
Doet me denken aan het bekende schaakcitaat: "When you see a good move, look for a better one." (Emanuel Lasker)Er is altijd een beste zet in een gegeven situatie...je hoeft 'em alleen nog maar te vinden.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het minimale aantal zetten 1/2 (één ply). Vanaf dat moment wordt een partij op de meeste schaaksites alleszins erkend.Herodotus schreef:Is trouwens het minimale aantal zetten niet 1?
Of moet een zwart ook een zet hebben gedaan voordat het als partij wordt erkend?
Volgens mij niet. Het is wit die de klok indrukt, nadat hij als eerste heeft gezet.Als je het zo bekijkt, indien een witspeler niet komt opdagen, wordt toch gewoon de klok ingedrukt .
Inderdaad.Volgens mij niet. Het is wit die de klok indrukt, nadat hij als eerste heeft gezet.
Hmmm, als ik me goed herinner (van ver weg) was het bij toernooien waar een witspeler niet (op tijd) kwam opdagen de manier om dit af te handelen? Bij een spel is het inderdaad gewoon wit, maar als de witspeler niet opdaagt, wordt er gewoon afgedrukt bij het startsignaal, toch?Inderdaad.