Zie hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Geocentric
Vreemd overkomen of geloven heeft allemaal niets met de acceptatie van een alternatief te maken. Quantummechanica komt ook vreemd over (en wie zegt van niet heeft de theorie niet begrepen...), maar is een prima theorie. Je kunt daarbij persoonlijke bezwaren hebben tegen de uitgangspunten, maar zelfs met die persoonlijke bezwaren kun je niet anders dan concluderen dat de theorie overeenkomt met de waarnemingen.In mijn visie is hier de betekenis van "leren van de geschiedenis" dat we niet zo krampachtig een bepaalde theorie moeten vasthouden en altijd openstaan voor nieuwe dingen. Ook als ze erg vreemd overkomen en we sterk geloven dat er harde bewijzen zijn geleverd voor de huidige theorie.
Dat is zeker waar, en ik zou zelfs geneigd zijn om het omgekeerde te beweren. Als je ziet welke inzichten men vroeger verkreeg, puur door diepzinnig doorredeneren op grond van de beschikbare gegevens, dan valt daar misschien meer het predikaat "slim" op te plakken dan op de manier waarop veel wetenschap tegenwoordig wordt bedreven. Het is in ieder geval wel zo dat we nu meer weten en dat die kennis beschikbaar en aanwezig is voor een veel groter deel van de mensheid.We moeten oppassen met de gedachte dat "die mensen in het verleden zo dom waren" en wij zoveel slimmer. Achteraf terugredeneren is zoveel makkelijker dan de waarde van een nieuw idee leren begrijpen.
Je blijft nu een paar keer terugkomen op het feit dat we onze theorie (misschien) moeten vervangen, maar wat is nu precies de reden dat we dat zouden moeten doen?En het feit dat men toen moeite had om dat idee naast zich neer te leggen is niet zo vreemd als je je realiseert dat het ongeveer 20 eeuwen oud was. Onze theorie die we nu misschien moeten vervangen is misschien 1 eeuw oud. Dat zou minder problemen moeten opleveren zou je verwachten....
Dat is een goede vraag.Je blijft nu een paar keer terugkomen op het feit dat we onze theorie (misschien) moeten vervangen, maar wat is nu precies de reden dat we dat zouden moeten doen?
( Het kunnen verwoorden van een motivatie om iets te doen maakt de handeling niet meer legitiem. Misschien iets voor een nieuwe Topic "Handelen, gebaseerd op een gevoel" )
Als we het nu nog steeds hebben over waarom sommige theorien niet veel aandacht krijgen op dit forum dan is dat volgens mij al tientallen keren in feedback geprobeerd uit te leggen, alsmede in de honderden topics die 'out there' ideeen hebben. Ikzelf doe ook vrij vaak mee in die discussie en het is NIET zo dat we hier krampachtig willen vasthouden aan de gevestigde ideeen. Relativiteit en Quantum zijn bijzonder ongeloofwaardig en onmogelijk intuitief te accepteren zonder dat daar bewijzen voor zijn. Ga nou niet zeggen dat wetenschappers niet in moeilijke theorien geloven want dat is simpelweg onzin. Cosmologie, holografische principes, inflatie, quantumchromodynamica het een is nog bizarder dan het andere.n mijn visie is hier de betekenis van "leren van de geschiedenis" dat we niet zo krampachtig een bepaalde theorie moeten vasthouden en altijd openstaan voor nieuwe dingen. Ook als ze erg vreemd overkomen en we sterk geloven dat er harde bewijzen zijn geleverd voor de huidige theorie. We moeten oppassen met de gedachte dat "die mensen in het verleden zo dom waren" en wij zoveel slimmer. Achteraf terugredeneren is zoveel makkelijker dan de waarde van een nieuw idee leren begrijpen.
Ik vind dat je beter eerst het Topic kunt lezen voordat je een reactie geeft.Als we het nu nog steeds hebben over waarom ...
Ik denk dat we het daar over eens zijn. Gevoel kan wel je handelen legitiem sturen, maar geen argument zijn voor wetenschappelijk bewijs.Wetenschappelijk gezien wél. Sterker nog, uitsluitend wanneer die motivatie verwoord is, is het legitiem. Dat wil niet zeggen dat je in sommige gevallen niet op je intuïtie of je gevoel zou mogen afgaan, maar als wetenschappelijke onderbouwing is het ongeschikt.
Fair enough, ik geef grif toe dat ik de laatste pagina door gescand had en de titel van het topic had gelezen en premature conclusies heb getrokken. Ik las ook iets over vasthouden aan oude ideeen, en heb inmiddels al erg veel discussies daarover gevoerd vandaar dat ik reageerde.Paul_1968 schreef:Ik vind dat je beter eerst het Topic kunt lezen voordat je een reactie geeft.
Op deze manier maakt het niet zoveel uit bij welke Topic je je opmerking toevoegt.
ja, er is inderdaad wel enig overlap, maar ik was bang dat we anders vaak hetzelfde verhaal krijgen. Een bijdrage zou liefst wel toevoeging zijn. Marko heeft jouw visie al goed weergegeven.Fair enough, ... had gelezen en premature conclusies heb getrokken. Ik las ook iets over vasthouden aan oude ideeen, ... wat marko als 1, 2 en 3 noemt, ... maw hij moet iets kunnen wat we nu niet kunnen, een fout blootleggen in een oude theorie of vele malen makkelijker zijn dan de bestaande theorie.