Erelce
Artikelen: 0

Re: Wel of geen em-straling bij een eenparig versnelde lading

Vandaar dus dat deze discussie en dit experiment een vraagstuk is binnen het klassieke elektromagnetisme, waar zwaartekracht newtoniaans kan worden opgevat.

Juist, helemaal mee eens.
Doe eerst wat je kunt. Doe dan wat mogelijk is. Opeens zul je dan het onmogelijke doen.(Thadëus Judas).
317070

De kans dat je de onjuistheid van de huidige theorie zult aantonen is niet zo groot :eusa_whistle: , maar het is altijd leuk iets zelf te (her)ontdekken ](*,) .
Ik heb het dus eens gevraagd aan de mensen van Intec (vakgroep aan unief Gent die zich bezig houdt met antennes en dergelijke). Met verwijzing naar deze thread.

Hun antwoord:
A charge accelerating w.r.t. a frame in free fall will radiate. This frame is a local inertial frame. You can apply Maxwell's equations here with J(r,t)=delta(r-vt).

The problem with this discussion is that people mix up equivalence principle for special relativity and general relativity I think. Two inertial observers would agree upon the fact that the charge radiates. Because Maxwell's equations will take a different form for the accelarating observer it is possible in his frame to have a non-moving particle radiate.

Anyways in this forum always trust eendavid's opinion he has quite some expertise in this domain. (he is doing his phd in this domain)

Regards, Dieter

PS: If you want to be absolutely certain you can ask Daniel.
Of in het kort, de wetten van Maxwell gaan niet op in de ART, wat misschien wel te bedenken viel? ](*,) De Lorentztransformatie is volgens mij inderdaad slechts van de SRT...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Bartjes

@ 317070 Begrijp ik het goed dat ook de mensen van Intec menen dat een op aarde rustende lading volgens een waarnemer in vrije val straalt, maar volgens een waarnemer in rust op aarde niet straalt?

Dan hebben we in elk geval duidelijk wat in deze kwestie de gangbare opvatting is. :eusa_whistle:

Rest er nog één punt dat mij niet helemaal lekker zit, en dat is de mening en formules (1) en (2) van Feynman:

http://www.mathpages.com/HOME/kmath528/kmath528.htm

Terug naar “Elektriciteit en Magnetisme”