Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Bart
Artikelen: 0

Re: De achterliggende gedachte van hedendaags Terrorisme

Feit is dat er meer moslimslachtoffers vallen in strijd tussen moslims onderling dan in welke andere strijd ook.
Cijfers? Bron?
Feit is dat ik geen idioten in de straten van pakumbeet syrie hoor schreeuwen als in turkije een bus ontploft met moslimslachtoffers.
Jij bevindt je dus regelmatig in de straten van Syrie?
Feit is dat ik geen idioten in de straten hoorde schreeuwen van pakumbeet iran toen saddam de koerdische moslimbroeders vergasste.
Jij bevindt je dus regelmatig in de straten van Iran?
Feit is dat ik de zgn grote groep gematigde moslims en moslimas in NL niet zie demonstreren op pakumbeet de dam tegen de extremisten
Moet dit dan? Moet je gaan demonstreren om je mening te geven?
wel zie ik ze massaal op straat bij een stille tocht voor een doodgereden tasjesdief.
Complexe situatie waar je een lange discussie over kunt houden. Diefstal mag niet. Eigen rechter spelen ook niet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
JanMeut

Feit is dat er meer moslimslachtoffers vallen in strijd tussen moslims onderling dan in welke andere strijd ook.
Lijkt me nogal onzinnige uitspraak, vooral omdat dat geloof lang niet altijd relevant is.

Voorbeeld 1:

De tweede wereldoorlog heeft naast Joodse slachtoffers ook een heleboel christenijke slachtoffers opgeleverd: christenlijke Duitsers schoten christenlijke Polen neer en andersom, bij elkaar ook milioenen slachtoffers. Is het feit dat deze mensen christenlijk waren en elkaar bestreden van belang? Is het feit dat deze mensen tot hetzelfde ras behoorden dan niet ook van belang?

Voorbeeld 2:

In Noord Ierland wordt al heel lang gestreden tussen twee groepen christenen, maar strijd heeft lang niet alleen met geloof te maken: het is ook een onafhankelijkstrijd tussen de Ieren en de Britten. Deze strijd tot een godsdienstoorlog reduceren doet geen recht.

De strijd in Israël tussen de Joden en de Palestijnen is in mijn ogen niet in eerste instantie een godsdienst strijd, maar een teritoriale strijd. Als pakweg Syrië daar in 1948 met grof geweld was binnengevallen, de Palestijnen had verjaagd of vermoord had je daar nu waarschijnlijk ook strijd gehad. Het godsdienstverschil heeft denk ik wel een rol gespeeld in het versterken van de haat jegens elkaar en daardoor ook in de felheid van de strijd.
Terrorisme of oorlog, niets rechtvaardigd het geweld, behalve als de vijand in je tuin staat.
Zelfs dan vraag ik me af of geweld gerechtvaardigd is.
De aanslag op 9/11/2001 heeft de wereld geschokt. Er zijn ongeveer 3000 mensen omgekomen. Ik heb niemand gehoord over de invasie van Panama. Dit kosten 5000 mensen het leven. Is ons handelen in Irak (20000+ doden) rechtvaardig ten opzichte van de aanslag op het WTC. Is dit ook terrorisme.
Nee, dat zijn oorlogshandelingen. De VS zitten niet in Irak om angst te zaaien maar om de plaatselijke situatie te wijzigen in een die hen beter uitkomt. De impact daarvan is hier wat kleiner omdat het meer een ver-van-mijn-bed-show is: Londen en Madrid hebben aannemelijk gemaakt dat zoiets in Nederland ook kan, terwijl er maar weinigen zijn die denken dat de VS ons land zullen gaan bevrijden.

De kat van mijn ouders is gisteren op hoge leeftijd een natuurlijke dood gestorven. Dat raakt mij meer dan 12 mensen die in Antwerpen bij een dodelijk ongeluk omkomen of 128 mensen die in China omkomen bij een fabrieksongeluk, of 100000 Rwandezen die omkomen bij rassenstrijd. Zo werken de meeste mensen: hoe dichterbij, hoe meer het je raakt. Objectief gezien verwerpelijk, maar objectiviteit is een houding die je inneemt om zaken vanuit een ander perspectief te zien, van nature is (denk ik) niemand objectief

De oorlog in Chad gaat al jaren zo, maar de Amerikanen hebben daar niets te halen of te vrezen, dus daar zullen ze niet gaan strijden, bij Irak ligt dat anders.
Maar ach het ligt allemaal aan de amerikanen en de joden.
Lijkt me wat overdreven, maar de VS en Israël zijn in onze tijd betrokken (geweest) bij een flink aantal oorlogen. Dat maakt de rest niet tot onschuldigen.
β-Damascenon en maneschijn
JanMeut

Feit is dat ik de zgn grote groep gematigde moslims en moslimas in NL niet zie demonstreren op pakumbeet de dam tegen de extremisten
http://www.nu.nl/news/559244/21/Fatwa_Brit..._aanslagen.html

In Engeland kennelijk wel.
β-Damascenon en maneschijn
Handsome Bill

Handsome Bill schreef:Feit is dat er meer moslimslachtoffers vallen in strijd tussen moslims onderling dan in welke andere strijd ook.
Cijfers? Bron?
Feit is dat ik geen idioten in de straten van pakumbeet syrie hoor schreeuwen als in turkije een bus ontploft met moslimslachtoffers.
Jij bevindt je dus regelmatig in de straten van Syrie?
Feit is dat ik geen idioten in de straten hoorde schreeuwen van pakumbeet iran toen saddam de koerdische moslimbroeders vergasste.
Jij bevindt je dus regelmatig in de straten van Iran?
Moet dit dan? Moet je gaan demonstreren om je mening te geven?
wel zie ik ze massaal op straat bij een stille tocht voor een doodgereden tasjesdief.
Complexe situatie waar je een lange discussie over kunt houden. Diefstal mag niet. Eigen rechter spelen ook niet.
Ik noem een afghanistan, Saddam versus koerden, oorlog Irak/Iran, Sudan, Algerije.

Is allemaal niet bekend bij jou?

Slaap lekker verder zou ik zeggen.

Overigens hoef ik me niet in straten van syrie en iran te begeven om te weten wat daar speelt, het is gewoon een feit dat moslims zwijgen over de haat, mensenverachting, corruptie, domheid en vrouwenonderdrukking in eigen kring hetgeen te maken heeft met het feit dat de Arabisch-islamitische wereld voor een groot deel uit tribale schaamteculturen bestaat waarin zelfkritiek, zelfanalyse en dus persoonlijke verantwoordelijkheidsbesef nauwelijks mogelijk zijn.

De schuld voor wantoestanden ligt in tribale schaamteculturen altijd buiten de eigen groep. En traditioneel zijn de joden en amerikanen voor alle misstanden beschikbaar.

En ja Bart een luide stem van de zgn gematigde moslim zou veel goed kunnen doen aan de gespannen situatie van dit moment in dit land.

En dan niet de van subsidies afhankelijke instituten die bij monde van hun pers voorlichter voor de vorm een verklaring afleggen, nee achmed , abdul enz kunnen meer betekenen dan ze beseffen.

Maar nee niets van dat alles.

En het doodrijden van de dief is GEEN complexe situatie.

Sommige willen er een complexe situatie van maken maar de door jou genoemde rechterspraak was duidelijk in zijn oordeel.

Er is geen sprake van eigen rechter spelen, de vrouw wordt niet vervolgd want ze heeft niets fout gedaan.

Maar ook dat is je blijkbaar ontgaan.
de groeten,

H Bill

Terug naar “Politicologie en Economie”