kombelpeter
Artikelen: 0

Re: Vlindermes illegaal?

Ik vind dat ze wel illegaal moeten worden. Zo voorkom je een hele hoop narigheid. Ter illustratie:

Afbeelding

Zoiets kan cruciaal zijn in een gevecht. Verschil van leven of dood. Dit mes komt harder aan dan een vuist.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!
albert davinci

kombelpeter schreef:Ik vind dat ze wel illegaal moeten worden. Zo voorkom je een hele hoop narigheid. Ter illustratie:

Afbeelding

Zoiets kan cruciaal zijn in een gevecht. Verschil van leven of dood. Dit mes komt harder aan dan een vuist.

Ze zijn al lang illegaal :!:

Dat is hier al zeer duidelijk gemeldt, meerdere keren. Het staat zelfs in de pollvraag, kwestie van goed lezen.

Dat is niet het argument waarom het verboden is, want dit kan ook met een zakmes of andere toegestane messen. Het argument voor een verbod is dat een vlindermes voor de rest geen of te weinig toegevoegde waarde heeft buiten de steekfunctie (een toegevoegde waarde die uiteraard zeer ongewenst is). Een verstandig iemand gebruikt natuurlijk ook nooit zijn vuisten. Als de opstandige pubertjes dat principe leren dan zullen ze ook vanzelf geen wapens willen gebruiken :wink:.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
The Don

albert davinci schreef:Ze zijn al lang illegaal :!:

Dat is hier al zeer duidelijk gemeldt, meerdere keren. Het staat zelfs in de openingstitel, kwestie van goed lezen.
Ik denk dat de Nederlandse wapenwet als enige bron mag dienen en daarin staat toch echt dat vlindermessen gewoon legaal zijn hoor (mits ze niet langer zijn dan 9 cm en breder dan 14 mm).

Waarschijnlijk worden hier belgische of andere wapenwetten doorelkaar gehusseld maar feit is dat vlindermessen niet onder categorie 1 vallen en je ze dus theoretisch bij je mag dragen. Het is wel zo dat als de politie wil dat ze dan artikel 7 van categorie IV kunnen toepassen waardoor je wel strafbaar bent. (aangezien je wapens van categorie IV niet mag dragen)

"7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen."

Ik heb zelf 17 katana's aan de muur en ruim 30 zakmessen netjes uitgestald in een vitrinekast (waaronder stiletto's en vlindermessen) allemaal volledig legaal.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
albert davinci

Alvorens er een misverstand ontstaat, ik doelde in mijn laatste reactie hier op de grotere en/of bredere vlindermessen. Ik ben het volledig eens met wat Don hierboven zegt.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
archibaldt

Ik lees hier dat vlindermessen afgezien van het feit dat je er mee kan snijden/steken geen waarde hebben,

dit is natuurlijk voor iedereen verschillend de een ziet het als een mes om mee te snijden of steken,

ik zie een vlindermes als een tegek object om truuks en jongleersessies mee te houden, als je het mes op deze manier gebruikt is dat hetzelfde als iemand die van aziatische zwaarden houdt om ze te gebruiken in vechtoefeningen of de kunst van het zwaard beheersen
Rov

Wie zegt dat Aziatische zwaarden legaal zijn?
Ger

Ik. :(

Maar veel belangrijker: de nederlandse wetgeving. Zie het topic Wat mag wel, wat mag niet? op Sword Facts Benelux. Daar verwijzen we ook naar de relevante wetgeving.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
svb

kombelpeter schreef:Ik vind dat ze wel illegaal moeten worden. Zo voorkom je een hele hoop narigheid. Ter illustratie:

Plaatje goedkoop prulding wat alleen aan aan straatschoffies wordt verkocht

Ik vind dat keycords illegaal moeten worden. Zo voorkom je een een hele hoop narigheid. Ter Illustratie:

Afbeelding

Zoiets met sleutels eraan kan een cruciaal voordeel geven in een levensbedreigende situatie.

Verder wil ik nog een paar dingen duidelijk maken over balisongs/vlindermessen.

Een balisong is op een vast mes na het meest stevige systeem verkrijgbaar. Een vouwmes kan inklappen bij het schillen van een appeltje,

mijn Benchmade model 42 durf ik van een flat af te gooien zonder dat de latch eraf springt (Deze houd door middel van spanning de titanium handgrepen bij elkaar). Vanwege de eenvoud van de constructie is de kans dat een balisong 'weigert' vrijwel nihil, hij kan immers niet blokkeren en blijft zelfs in de meest vieze situaties functioneren

Het manipuleren van balisongs is sport/kunstvorm die wereldwijd wordt beoefend, hier en hier zijn voorbeelden te vinden van technieken die beoefend worden. Met hulp van een ervaren balisong-gebruiker kunnen beginners binnen een half uur verschillende technieken leren om het mes in verschillende posities open te krijgen.

Het manipuleren van balisongs verbeterd het zelfvertrouwen en de behendigheid van je handen.

Het balisongsysteem is een eeuwenoud principe dat zijn oorsprong vind in de filipijnse beschaving, de balisong wordt daar vaak gebruikt in de filipijnse vechtsport vanwege de hoge betrouwbaarheid, de grootte van het mes in de gesloten positie, en de stevigheid van het mes in de open positie. Het feit dat veel producenten van kwaliteitsmessen (bv. Benchmade, Spyderco, Coldsteel) een of meerdere modellen van balisongs aanbieden is het bewijs dat een balisong niet een gereedschap voor moord en intimidatie is zoals sommige mensen blijken te denken. Maar juist een betrouwbaar gereedschap voor (al dan niet) dagelijks gebruik.
malaka

Ja ik vind dat SVB gelijk heeft wat balisongs betreft. Het blijft gewoon een mes. Als je denkt dat vlindermessen er zijn om mensen mee te brijgen heb je het goed mis. Er zijn mensen die hele coole dingen kunnen met zon mes en die het als een sport zien. kortom maak een vlindermes legaal!!! Wat betreft het keycord: ik heb een ketting waar mijn sleutels aan hangen van ong 50 cm. daar kan je van een redelijke afstand nog meer schade aanrichten dan met een vlindermes.

Groet,

Trotse messenverzamelaar
albert davinci

malaka schreef:Ja ik vind dat SVB gelijk heeft wat balisongs betreft. Het blijft gewoon een mes. Als je denkt dat vlindermessen er zijn om mensen mee te brijgen heb je het goed mis. Er zijn mensen die hele coole dingen kunnen met zon mes en die het als een sport zien. kortom maak een vlindermes legaal!!! Wat betreft het keycord: ik heb een ketting waar mijn sleutels aan hangen van ong 50 cm. daar kan je van een redelijke afstand nog meer schade aanrichten dan met een vlindermes.

Groet,

Trotse messenverzamelaar
Je mag gewoon vlindermessen bezitten t/m een bepaalde lengte en breedte.

Zwaaien en werpen kan je perfect met de vlindermessen die nu legaal zijn.

Het is natuurlijk zever om te stellen dat je met een kettinkje makkelijker iemand kan verwonden dan met een mes. Verder is het niet terzakerdoende. Het gaat er om in hoeverre een voorwerp bedoeld is om iemand te verwonden en in hoeverre je een voorwerp voor nuttige zaken kan gebruiken.

Ofdat iets wel of niet 'cool' is is een subjectieve smaak. Jij vindt het blijkbaar cool als iemand met een mes zwaait, ik vind er niets cool aan (eerder looserig; puberaal stoer doen is een camouflagemiddel voor onzekerheid) en ook nog eens goed dom als je dat doet met een scherp mes.

Over het werpen: als je dan toch graag zo'n type sport doet ga dan gewoon handboogschieten. :(

MAlaka

leuk hoor maar er zit egt een groot verschil tussen balisongen en handboog schieten. vlinderen is een sport. En puberaal stoer doen??!!! bekijk de filmpjes maar op www.balisong.net dat zijn geen pubers maar volwassenen. En nog ff wat betreft de ketting: dat was puur een dom voorbeeld op wat SVB zei. En je kan ELK mes gebruiken voor mensen te bedrijgen dus waarom persé het vlindermes??? Ik gebruik het voor trucjes en als gebruiktmes om bijv dozen open te maken. kortom: IK vind een vlindermes even gevaarlijk als een normaal vouwmes. en de legaliteit draait niet alleen om de grote en breedte maar ook om de leeftijd. Onder je 18e mag je wel met een zwiters zakmes rondlopen maar niet met een vlindermes. Maak dan gewoon alle messen legaal of illegaal en niet van dit mes wel en dat mes niet

Groeten,

Trotse messenverzamelaar
svb

albert davinci schreef:Je mag gewoon vlindermessen bezitten t/m een bepaalde lengte en breedte.

Zwaaien en werpen kan je perfect met de vlindermessen die nu legaal zijn.

Het is natuurlijk zever om te stellen dat je met een kettinkje makkelijker iemand kan verwonden dan met een mes. Verder is het niet terzakerdoende. Het gaat er om in hoeverre een voorwerp bedoeld is om iemand te verwonden en in hoeverre je een voorwerp voor nuttige zaken kan gebruiken.

Ofdat iets wel of niet 'cool' is is een subjectieve smaak. Jij vindt het blijkbaar cool als iemand met een mes zwaait, ik vind er niets cool aan (eerder looserig; puberaal stoer doen is een camouflagemiddel voor onzekerheid) en ook nog eens goed dom als je dat doet met een scherp mes.

Over het werpen: als je dan toch graag zo'n type sport doet ga dan gewoon handboogschieten. :(
Wat ik zei over keycords was bedoeld om duidelijk te maken dat ik de post van kombelpeter onzin vind, omdat je dan alle voorwerpen wel kunt verbieden.

Vlindermessen zijn absoluut niet bedoeld om mee te werpen, dat gaat een stuk beter met een uitgebalanceerd mes dat daar bedoeld voor is. Goedkopere varianten vallen uit elkaar als je er mee werpt. Wat ik zei over een benchmade 42 van een flatgebouw afgooien, was bedoeld als ondersteuning van mijn punt dat open vlindermessen zeer stevig zijn en niet zomaar kunnen terugklappen.

Door de restricties van de nederlandse wetgeving is het haast onmogelijk om goede messen te importeren.

De kwaliteit van de goedkopere vlindermessen (vaak CCC, Crappy China Cheapos, genoemt in de balisong-scene) is dermate slecht dat die wel een gevaar kunnen vormen. Een lemmet dat wegschiet tijdens een oefening doordat de pivot screw afbreekt is wel een vorm van meswerpen. Het manipuleren van een vlindermes gaat makkelijker als het mes langer is, aangezien het mes sneller vlindert als het korter is. Ik nodig je graag uit om eens bij mij een kwaliteits balisong te vergelijken met een willekeurig vlindermes uit een dumpzaak.

Het is jammer dat het imago van vlindermessen verziekt is doordat in Hollywood bij ieder Aziatisch lid van de georganiseerde misdaad een balisong tot de standaard uitrusting behoort. Naar mijn mening is de gebruikswaarde van een balisong hoger dan dat van een vouwmes, zoals ik al eerder heb gezegd is een opengeklapt vlindermes een stuk steviger. Alles wat je een vouwmes kan doen kan ook met een vlindermes, vaak zelfs beter.

Voor zelfverdeding lijkt het mij handiger een automatisch mes/stiletto te gebruiken. Van de groep die serieus het manipuleren van vlindermessen beoefent ligt het gemiddelde eerder rond de 25 dan de 16. De meeste onzekere pubers zijn immers aan het sparen voor een brommer/mobieltje om indruk te maken op de groep, en hebben het geld niet om 100+ euro uit te geven aan een mes.

Verder wil ik er nog op wijzen dat je een mes altijd goed moet onderhouden en dat het altijd scherp moet zijn, wonden van een scherp lemmet genezen beter dan die van een bot lemmet. Uit eigen ervaring weet ik dat, tenzij je spastisch bent, de wonden die je oploopt bij het oefenen van een nieuwe truc heel erg meevallen. Ik heb meer litekens overgehouden van hockey op de middelbare school dan van het manipuleren van mijn mes, en de tijd die ik in hockey heb gestopt valt te verwaarlozen in vergelijking met mijn vlindermes.

Wat betreft je laatste opmerking, dat is hetzelfde als een rugby speler aan te raden te gaan voetballen. :(

Mvg,

svb
albert davinci

Wat ik zei over keycords was bedoeld om duidelijk te maken dat ik de post van kombelpeter onzin vind, omdat je dan alle voorwerpen wel kunt verbieden.
De vraag is natuurlijk waar je de grens moet leggen. 2 argumenten zijn voor welke nuttige doeleinden je een voorwerp kan gebruiken en hoe makkelijk je kwaad kan aanrichten met het voorwerp.

Een keycord heeft een min of meer nuttige toepassing (voor mij persoonlijk niet maar veel mensen blijken het handig te vinden). Met een keycord kan je weliswaar iemand wurgen maar het zal alvast een stuk moeilijker zijn dan iemand neersteken met een vlindermes. Bovendien zal je met zo'n keycord zo'n 10 seconden de bloedtoevoer doorheen de arteria carotis externa moeten stilleggen voordat iemand flauwvalt. Alvorens iemand hierdoor overlijdt zal je nog heel wat langer de bloedtoevoer doorheen deze slagader moeten stilleggen. De kans is groot dat dan al iemand heeft kunnen ingrijpen.

Zowel op het vlak van nut als op het vlak van gevaar is er dus een zeer groot verschil tussen deze 2 voorwerpen.

Daarom is het logisch dat een keycord wel legaal is terwijl een vlindermes niet legaal is.

Natuurlijk is een wetgeving altijd deels arbitrair omdat het ten dele een resultaat is van het afwegen van waardeoordelen en zal je oa hierdoor internationale verschillen zien in de wetgeving. In Nederland hebben we deze afweging gemaakt en zijn vlindermessen boven een bepaalde lengte en/of breedte dus niet toegestaan.
De kwaliteit van de goedkopere vlindermessen (vaak CCC, Crappy China Cheapos, genoemt in de balisong-scene) is dermate slecht dat die wel een gevaar kunnen vormen. Een lemmet dat wegschiet tijdens een oefening doordat de pivot screw afbreekt
Het zal jouw 13-jarige zoon zijn die in de buurt staat wanneer die schroef afbreekt. Dit pleit er mi voor om niet enkel de grotere en/of bredere vlindermessen te verbieden maar ook of wellicht juist deze niet-degelijke messen.
Ik nodig je graag uit om eens bij mij een kwaliteits balisong te vergelijken met een willekeurig vlindermes uit een dumpzaak.
Als jij een digitale camera hebt dan kan je hier de foto's plaatsen :wink:
Uit eigen ervaring weet ik dat, tenzij je spastisch bent, de wonden die je oploopt bij het oefenen van een nieuwe truc heel erg meevallen. Ik heb meer litekens overgehouden van hockey op de middelbare school dan van het manipuleren van mijn mes, en de tijd die ik in hockey heb gestopt valt te verwaarlozen in vergelijking met mijn vlindermes.
Ik wil je best geloven hoor. Als jij zo'n houten stick of die bal met een flinke stootkracht tegen jouw lichaam aan krijgt dan kan dat enorm veel schade aanrichten (denk maar aan dat hockeymeisje die nu een helm draagt doordat ze een hersenschudding opliep doordat ze een bal tegen haar hoofd kreeg). Veel van die jongens op de middelbare school hebben ook nog eens een slechte techniek en/of coördinatie. Om die reden gebruikten ze bij ons plastieken hockeysticks.

Dit terzijde, het risico wat je loopt met hockeyen is voor veel mensen aanvaardbaar omdat dit risico gepaard gaat met een activiteit die deze mensen als nuttig en leuk ervaren. Het nut van zwaaien met een scherp mes ontgaat mij. Als je dan toch wil zwaaien waarom dan niet met een plastic vlindermes? Een stuk veiliger.

Met hockeyen kan je weliswaar vervelende kwetsuren oplopen maar je kan er niet jouw polsslagader mee openhalen, dat kan wel met zo'n vlindermes. Het litteken zal normaal niet al te breed zijn als het mes goed scherp is maar het kan wel jouw slagader openhalen. Je bloedt dan snel leeg hoor.

Als je veel geluk hebt dan is een sterk iemand in de buurt die niet in paniek geraakt en geen fobie voor bloed heeft. Hij kan dan 112 bellen/laten bellen en jouw pols dichtknijpen. Zo niet, dan vrees ik het ergste voor jou.
Voor zelfverdeding lijkt het mij handiger een automatisch mes/stiletto te gebruiken.
Geen van beiden is handig gezien de nadelige consequenties van zo'n actie. Als je al niet de pech hebt dat die ander ook een wapen heeft, mogelijk een sterker wapen, dan ga je nog het één en ander mogen uitleggen aan de politie.

Als je zelfverdediging dan toch belangrijk vindt ga dan veel lopen en fitnessen aangezien een goede fysiek nog altijd de beste verdediging is. Daarnaast kan je judo of iets dergerlijks beoefenen. Dan kan je jezelf op een veilige en gecontroleerde manier verdedigen zonder in de problemen te geraken.

En uiteraard moet je gevechten niet opzoeken en uit de weg gaan (tenzij je ziet dat een weerloos slachtoffer wordt aangevallen, dan heb je juist weer de morele plicht om dat slachtoffer te helpen wanneer je dat kan). Een vermeden gevecht prevaleert boven een gewonnen gevecht.
Van de groep die serieus het manipuleren van vlindermessen beoefent ligt het gemiddelde eerder rond de 25 dan de 16. De meeste onzekere pubers zijn immers aan het sparen voor een brommer/mobieltje om indruk te maken op de groep, en hebben het geld niet om 100+ euro uit te geven aan een mes.
Interessante gedachte maar ik weet niet ofdat het klopt. 100 euro valt in het niet bij de hoeveelheid geld die een scooter kost, zelfs als je hem 2dehands koopt (belachelijk duur ding gezien het nut, geef mij dan maar een goede fiets).

Ze kunnen toch ook veel goedkoper aan een vlindermes geraken? 2dehands, inferieur Chinees merk.
Wat betreft je laatste opmerking, dat is hetzelfde als een rugby speler aan te raden te gaan voetballen.
Ik ontken niet dat er grote verschillen zijn tussen deze activiteiten maar er zijn eveneens grote overeenkomsten. In ieder geval kan je handboogschieten in clubverband beoefenen en is het daarmee een stuk veiliger en nuttiger.

1:33

ik vind het een een beetje raar om vlinderen als iets puberaals te zien,

natuurlijk zijn er jongeren die het stoer vinden om ermee te gooien maar

als je om zo'n reden met iets begint is het toch vaak een korte fase,

er zijn genoeg mensen die het tegek vinden om met een scherp voorwerp

te jongleren, puur ter ontspanning. Ik zie het bijna als een meditatie en hoef er echt

niemand mee te 'verbazen' .

De vlindermessen die je in NL kan kopen zijn voor intensief flippen trouwens niet geschikt

ze vallen naar een paar weken uit elkaar doordat ze vaak goedkoop in elkaar gezet zijn

Ik heb net een nieuw mes besteld, van een betere kwaliteit dus veiliger.

Helaas wel illegaal in NL maar aangezien ik m toch niet mee de straat opneem is er eigenlijk niets

aan de hand.

Voor een bottevlindermessenflipvereniging ben ik wel in dus als iemand interesse heeft

laat ff een mail adres achter Mod Ger: dat doen we dus niet, zie regels.
Jack Carver

Het is onmogelijk om je polsen door te snijden met een vlindermes tenzei je dit opzettelijk doet. Het ligt er puur aan aan welk handvat je het mes vasthoud. Kijk maar eens wat filmpjes op youtube.com. Die gasten gooien messen dicht op en vangen ze weer open op. Oftewel oefening baart kunst. Ik zelf heb nog nooit een ernstige wond gehad door het vlinderen, zelfs niet als ik dat doe met in elke hand een mes. zoals SvB al zei is het alleen mogelijk zware verwondingen te krijgen als je spastisch bent. En het aantal wonden dat iemand oploopt met een vouwmes liggen in verhouding veel hoger dan met een vlindermes. Een vlindermes is zowel open als dicht het veiligste systeem verkrijgbaar op het vaste mes na.

Het is jammer dat de reputatie van een vlindermes zo daalt omdat het al van hele lage prijzen te krijgen valt bij een dumpzaak van daar dat die kleine crimineeltjes er eerder een vlindermes kopen dan een stilleto aangezien de prijs van een stilletto begint rond de 30 euro, en die van een vlindermes al rond de 10 euro (nagegaan bij de dumpzaak bij mij in de buurt goedkoopste vlindermes is daar 6 euro en volgens die winkelier niet aan te slepen omdat deze zo snel uitverkocht is) Ik heb zelf ook zn mes gekocht, het mes was bot maar de punt behoorlijk scherp domweg om de kwaliteit de bekijken en julllie dat te laten weten. (het lemmat zat trouwens niet vaste met een boutje maar met klinknagels en was zowel open als dicht behoorlijk stevig)

Wat betreft je opmerking een kwaliteits vlindermes en een goedkoop mes uit een dumpzaak te vergelijken met een foto word behoorlijk lastig aangezien het uiterlijk hetzelfde is maar het verschil zit meestal in het soort metaal en de bevestigingmaterialen. Het word dan behoorlijk lastig om op een foto het verschil te zien tussen titanium en gelakt zink.

Terug naar “Rechtswetenschappen”