Ik vind dat ze wel illegaal moeten worden. Zo voorkom je een hele hoop narigheid. Ter illustratie:
Zoiets kan cruciaal zijn in een gevecht. Verschil van leven of dood. Dit mes komt harder aan dan een vuist.
Moderator: Rhiannon
kombelpeter schreef:Ik vind dat ze wel illegaal moeten worden. Zo voorkom je een hele hoop narigheid. Ter illustratie:
Zoiets kan cruciaal zijn in een gevecht. Verschil van leven of dood. Dit mes komt harder aan dan een vuist.
Ik denk dat de Nederlandse wapenwet als enige bron mag dienen en daarin staat toch echt dat vlindermessen gewoon legaal zijn hoor (mits ze niet langer zijn dan 9 cm en breder dan 14 mm).albert davinci schreef:Ze zijn al lang illegaal
Dat is hier al zeer duidelijk gemeldt, meerdere keren. Het staat zelfs in de openingstitel, kwestie van goed lezen.
Ik vind dat keycords illegaal moeten worden. Zo voorkom je een een hele hoop narigheid. Ter Illustratie:kombelpeter schreef:Ik vind dat ze wel illegaal moeten worden. Zo voorkom je een hele hoop narigheid. Ter illustratie:
Plaatje goedkoop prulding wat alleen aan aan straatschoffies wordt verkocht
Je mag gewoon vlindermessen bezitten t/m een bepaalde lengte en breedte.malaka schreef:Ja ik vind dat SVB gelijk heeft wat balisongs betreft. Het blijft gewoon een mes. Als je denkt dat vlindermessen er zijn om mensen mee te brijgen heb je het goed mis. Er zijn mensen die hele coole dingen kunnen met zon mes en die het als een sport zien. kortom maak een vlindermes legaal!!! Wat betreft het keycord: ik heb een ketting waar mijn sleutels aan hangen van ong 50 cm. daar kan je van een redelijke afstand nog meer schade aanrichten dan met een vlindermes.
Groet,
Trotse messenverzamelaar
Wat ik zei over keycords was bedoeld om duidelijk te maken dat ik de post van kombelpeter onzin vind, omdat je dan alle voorwerpen wel kunt verbieden.albert davinci schreef:Je mag gewoon vlindermessen bezitten t/m een bepaalde lengte en breedte.
Zwaaien en werpen kan je perfect met de vlindermessen die nu legaal zijn.
Het is natuurlijk zever om te stellen dat je met een kettinkje makkelijker iemand kan verwonden dan met een mes. Verder is het niet terzakerdoende. Het gaat er om in hoeverre een voorwerp bedoeld is om iemand te verwonden en in hoeverre je een voorwerp voor nuttige zaken kan gebruiken.
Ofdat iets wel of niet 'cool' is is een subjectieve smaak. Jij vindt het blijkbaar cool als iemand met een mes zwaait, ik vind er niets cool aan (eerder looserig; puberaal stoer doen is een camouflagemiddel voor onzekerheid) en ook nog eens goed dom als je dat doet met een scherp mes.
Over het werpen: als je dan toch graag zo'n type sport doet ga dan gewoon handboogschieten.
De vraag is natuurlijk waar je de grens moet leggen. 2 argumenten zijn voor welke nuttige doeleinden je een voorwerp kan gebruiken en hoe makkelijk je kwaad kan aanrichten met het voorwerp.Wat ik zei over keycords was bedoeld om duidelijk te maken dat ik de post van kombelpeter onzin vind, omdat je dan alle voorwerpen wel kunt verbieden.
Het zal jouw 13-jarige zoon zijn die in de buurt staat wanneer die schroef afbreekt. Dit pleit er mi voor om niet enkel de grotere en/of bredere vlindermessen te verbieden maar ook of wellicht juist deze niet-degelijke messen.De kwaliteit van de goedkopere vlindermessen (vaak CCC, Crappy China Cheapos, genoemt in de balisong-scene) is dermate slecht dat die wel een gevaar kunnen vormen. Een lemmet dat wegschiet tijdens een oefening doordat de pivot screw afbreekt
Als jij een digitale camera hebt dan kan je hier de foto's plaatsenIk nodig je graag uit om eens bij mij een kwaliteits balisong te vergelijken met een willekeurig vlindermes uit een dumpzaak.
Ik wil je best geloven hoor. Als jij zo'n houten stick of die bal met een flinke stootkracht tegen jouw lichaam aan krijgt dan kan dat enorm veel schade aanrichten (denk maar aan dat hockeymeisje die nu een helm draagt doordat ze een hersenschudding opliep doordat ze een bal tegen haar hoofd kreeg). Veel van die jongens op de middelbare school hebben ook nog eens een slechte techniek en/of coördinatie. Om die reden gebruikten ze bij ons plastieken hockeysticks.Uit eigen ervaring weet ik dat, tenzij je spastisch bent, de wonden die je oploopt bij het oefenen van een nieuwe truc heel erg meevallen. Ik heb meer litekens overgehouden van hockey op de middelbare school dan van het manipuleren van mijn mes, en de tijd die ik in hockey heb gestopt valt te verwaarlozen in vergelijking met mijn vlindermes.
Geen van beiden is handig gezien de nadelige consequenties van zo'n actie. Als je al niet de pech hebt dat die ander ook een wapen heeft, mogelijk een sterker wapen, dan ga je nog het één en ander mogen uitleggen aan de politie.Voor zelfverdeding lijkt het mij handiger een automatisch mes/stiletto te gebruiken.
Interessante gedachte maar ik weet niet ofdat het klopt. 100 euro valt in het niet bij de hoeveelheid geld die een scooter kost, zelfs als je hem 2dehands koopt (belachelijk duur ding gezien het nut, geef mij dan maar een goede fiets).Van de groep die serieus het manipuleren van vlindermessen beoefent ligt het gemiddelde eerder rond de 25 dan de 16. De meeste onzekere pubers zijn immers aan het sparen voor een brommer/mobieltje om indruk te maken op de groep, en hebben het geld niet om 100+ euro uit te geven aan een mes.
Ik ontken niet dat er grote verschillen zijn tussen deze activiteiten maar er zijn eveneens grote overeenkomsten. In ieder geval kan je handboogschieten in clubverband beoefenen en is het daarmee een stuk veiliger en nuttiger.Wat betreft je laatste opmerking, dat is hetzelfde als een rugby speler aan te raden te gaan voetballen.