Kan je dat laatste verder toelichten? Ik volg de redenering niet, vrees ik.
Bij welke stap wil je een toelichting?
Moderator: physicalattraction
Kan je dat laatste verder toelichten? Ik volg de redenering niet, vrees ik.
en bijhorendAls het gravitatieveld van een deeltje een fysische realiteit is, ligt de positie van het deeltje door de toestand van de ruimte rondom het deeltje vast (of er nu gemeten wordt of niet).
Uit dit gravitatieveld kan men immers bepalen waar het deeltje zich moet bevinden. Maar dat zou de golffunctie teniet doen!
Dit bevestigt mijn conclusie dat een subatomair (punt)deeltje geen klassiek elektrisch of gravitatieveld kan hebben. Het kwantummechanische elektrische of gravitatieveld wordt (in benadering?) kennelijk op de aangegeven manier gevonden.ZVdP schreef:Een deeltje hoeft niet gelocaliseerd te zijn om een veld te hebben.
Kijk naar twee elektronen rond een atoomkern; deze hebben een EM interactie met elkaar, zonder gelocaliseerd te zijn.
Het waargenomen veld op een punt is dan niet het veld afkomstig van een puntdeeltje, maar van een gebied met een uitgesmeerde massa/ladingsdichtheid evenredig verdeeld over dit gebied volgens de golffunctie.
Nu er geen sprake meer is van het klassieke elektrische of gravitatieveld van een puntdeeltje maar van velden waarin de kwantumonzekerheid (van plaats) al is opgenomen, kan het aanwezig zijn van deze velden in de omgeving van het deeltje verder zonder problemen als meting geïnterpreteerd worden. Er kan nu immers niets méér uit deze velden omtrent de plaats van het deeltje worden afgeleid dan door de golffunctie zelf gegeven is. Deze golffunctie blijft door een dergelijke "meting" ongewijzigd. (Lijkt mij zo?)De wisselwerking van het veld van een deeltje met zijn buitenwereld geldt dus blijkbaar niet als een meting in de QM.
Anders zou er inderdaad nooit een golffuntie kunnen bestaan.
ZVdP schreef:'Meting' lijkt me hier toch niet echt een gepaste woordkeuze.
Bij postulaat vervalt de golffunctie bij een meting in een van de eigenfuncties van de bijhorende operator.
Als de golffunctie ongewijzigd blijft, is er dus geen sprake van een meting.
De benadering van ZVdP waarbij de massa en lading van het deeltje volgens de golffunctie over de ruimte zijn "uitgesmeerd" is dus een min of meer grove benadering?Math-E-Mad-X schreef:Inderdaad hebben elektronen geen klassiek elektromagnetisch veld, maar een gequantiseerde versie daarvan. Anders zou je inderdaad de exacte positie van een elektron uit zijn veld kunnen afleiden.
Om elektronen en hun eletrische veld correct te kunnen beschrijven heb je dus Quantum Electro Dynamica nodig, wat behoorlijk ingewikkelde materie is (eerste jaar master theoretische fysica) en het lijkt me niet echt zinvol om dat uitgebreid op een forum zoals dit te gaan behandelen. Ik heb deze materie zelf wel ooit geleerd, maar dat is alweer zo'n vier jaar geleden en is inmiddels behoorlijk weggezakt.
Is het niet mogelijk als eerste benadering voor het kwantummechanische gravitatieveld van een puntdeeltje het klassieke gravitatieveld te gebruiken dat zou worden opgewekt wanneer de massa van het deeltje volgens de golffunctie van dit deeltje over de ruimte was uitgesmeerd?I.e.g., om weer terug op het oorspronkelijke topic te komen: de huidige standaard theorie omtrent gravitatie (ART) beschrijft alleen klassieke zwaartekrachtsvelden. Echter, als we gravitatie ook op een correcte quantummechanische manier willen beschrijven (wat we dus alleen nodig hebben wanneer we over zwarte gaten of de Big Bang praten) moeten we een quantum versie van de ART zien te vinden, analoog aan hoe elektromagnetisme ooit is gequantisseerd.
Helaas blijkt dit om wiskundige redenen niet zo eenvoudig, en heeft men tot op heden nog geen volledige theorie gevonden die dit kan. Wel hebben we een paar goeie kanditaat-theorien die dit proberen te doen: String Theory en Loop Quantum Gravity.
Het lijkt me dat dat idd is wat men als eerste geprobeerd heeft. Maar vraag me niet waarom dat dan blijkbaar niet (voldoende) gewerkt heeft ](*,)Is het niet mogelijk als eerste benadering voor het kwantummechanische gravitatieveld van een puntdeeltje het klassieke gravitatieveld te gebruiken dat zou worden opgewekt wanneer de massa van het deeltje volgens de golffunctie van dit deeltje over de ruimte was uitgesmeerd?
Om in eerste benadering elektromagnetische dingen uit te rekenen, kan je ook de 'klassieke' quantummechanica gebruiken, zonder QED, waarbij je gebruik maakt van de potentialen uit de klassieke natuurkunde.Bartjes schreef:De benadering van ZVdP waarbij de massa en lading van het deeltje volgens de golffunctie over de ruimte zijn "uitgesmeerd" is dus een min of meer grove benadering?
QED gaat boven mijn pet, maar ik vermoed dat de door ZVdP aangegeven benadering voor dit topic volstaat. ](*,)
Uiteraard heeft de eerste gravitationele meting invloed op het resultaat van de tweede conventionele meting. Een meting betekent áltijd een interactie tussen de meetapparatuur en het subatomaire deeltje; door die interactie zal de toestand van het deeltje onontkoombaar veranderen. Uiteraard kan die tweede meting heel nauwkeurig zijn, maar het resultaat van die tweede meeting zal altijd beïnvloed zijn door de voorafgaande gravitationele meting.Het gaat mij niet om de verschillen tussen de twee metingen maar om de invloed van de nauwkeurigheid van de gravitationele meting op de uitkomsten van de latere conventionele meting.
Dank. ](*,) Mijn benadering heeft een positieve en een negatieve reden:xjasperx schreef:Jij benadert de quantummechanica kennelijk niet wiskundig maar filosofisch. Beide benaderingen zijn zinvol. Wat de quantummechanica ons voorál heeft geleerd, is dat je álle dingen mínstens van twee verschillende kanten moet bekijken
Ik ben héél nieuwsgierig naar je toekomstige filosofische beschouwingen.
Math-E-Mad-X schreef:Je geeft totaal geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag was:
Waarom zouden we zwaartekracht niet ook gewoon als een kracht kunnen beschouwen? Dus naast de beschrijving als een tijd-ruimte kromming (die absoluut klopt, daar twijfel ik niet aan!).
en nogmaals geef je geen antwoord op mijn vraag.... :SIk ben het volkomen met je eens dat we in onze berekeningen gravitatie in huis-, tuin- en keukensituaties als een kracht kunnen behandelen. Maar in dit topic hebben we het over gravitatie in samenhang met subatomaire deeltjes, en dan gaat de huis-, tuin- en keukenbenadering dus niet meer op.