Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Wezel
Artikelen: 0

Re: De gevolgen van deflatie [economie]

Lutetia schreef:En wat de productiviteit betreft: is het niet zo dat in Europa bijvoorbeeld al jaren een ernstige overproductie van landbouwproducten is en de prijzen hiervan kunstmatig hoog gehouden worden ?
Dat valt de laatste tijd wel weer mee door aangepaste regelgeving (vooral door invoering van qutoa), maar de landbouw en veeteelt worden wel zwaar gesubsidieerd.
De prijzen in de landbouw zijn net extreem laag. De subsidies zouden de landbouwers moeten helpen om gemakkelijker uit de kosten te geraken, maar ze missen hun doel aangezien 90% van de subsidies naar 10% van de grootste boeren gaat. (off-topic: afschaffen dus die handel, dat is ook eerlijker voor de ontwikkelingslanden)
Lawrence schreef:
Wezel schreef:Voor de gehele economie. Er zijn twee mogelijkheden volgens mij:

1) Het gaat economisch slecht. De vraag is eerder beperkt, dus het heeft geen zin om te profiteren van de extra productiviteit door meer goederen te produceren met hetzelfde aantal werknemers. In eerste instantie worden er dus misschien mensen op straat gezet. Daardoor maakt het bedrijf meer winst. Die winst wordt verdeeld over: het management, de aandeelhouders, eventueel bonussen voor de werknemers. Al deze mensen hebben dus een groter inkomen en gaan dus meer uitgeven. De vraag stijgt waardoor de bedrijven meer willen produceren en dus extra werknemers aantrekken. Deze mensen hebben op hun beurt een inkomen, waardoor de vraag nog meer stijgt. En zo gaat het verder.  

2) Het gaat economisch goed. De vraag is groot genoeg dus de extra geproduceerde goederen zullen afgenomen worden als men de productie opdrijft en hetzelfde aantal werknemers behoudt.
1) Niet alleen de vraag is beperkt, maar ook het aanbod is veel te hoog. Er is in deze wereld veel sprake van overproductie door de gigantische geldhoeveelheid. Het verontrustende is dat een groot deel van deze geldhoeveelheid berust op het maken van schulden.

Mensen die werkloos zijn geworden kopen niet zoveel meer als wanneer ze nog een baan hadden. Dus als de vraagt beperkt was en er meer mensen worden ontslagen zal de vraag NOG beperkter worden en om dan toch weer dat beetje winst te kunnen behalen zullen ze opnieuw moeten bezuinigen op bijv. personeel. Hierom kunnen bedrijven doorgaan tot ze iedereen ontslagen hebben wat dat betreft. Deze vicieuze cirkel zijn wij volgens mij al ingestapt. Een versterker van het probleem is dat een overgroot deel van de westerse bevolking diep in de schulden zit, omdat het de afgelopen tijd mogelijk was om bijna gratis geld te lenen (rekening houdend met inflatie). Veel mensen moeten dus naast alles wat er boven beschreven staat ook nog rekekening houden met een schuld die afbetaald moet worden.

Trouwens bezuinigen kan ook betekenen dat er minder loon wordt gegeven. Nu met de al grote werkloosheid hebben werkgevers al een sterke positie in handen wat betreft het loon. Veel werknemers en weinig werk betekent bijna per definitie lagere lonen. Dus algehele vraag naar producten zal daardoor mede dalen.

2) is niet relevant want het gaat niet goed. ;)

http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/F4B7004D-99...dsmarktvv01.gif

(Bron CBR).
Gelieve wel wat de algemene lijn van het draadje in de gaten te houden :shock: Ik probeerde te argumenteren waarom een stijging van de productiviteit niet slecht is voor de tewerkstelling, wanneer het economisch zowel goed als slecht gaat...
Wezel

Ik heb de gehele topic niet gelezen vergeef mij als ik in herhaling val.
Je valt niet in herhaling. Het is trouwens net leuk om nog iemand anders te zien participeren, zo worden andere punten aangereikt :shock:
peterA schreef:Ik denk dat een belangrijke,heel subjectieve, factor vaak over het hoofd wordt gezien.

De groei van een economie (die nodig blijkt te zijn om deflatie tegen te gaan)drijft m.i. voor een groot deel op het creeren van behoeften, dat deze behoeften niet te hoog scoren op de mazlof-piramide heeft zo zijn consequenties.De gevergde inspanning om aan deze behoeftes te voldoen wordt steeds groter en mensen worden steeds pragmatischer en beter opgeleid ,zodat ze het belang van deze behoeftes heel gemakkelijk kunnen relativeren.

Daartegenover zijn er gigantische bevolkingsgroepen bij wie het verdienen van een eurootje meer belangrijke praktische gevolgen heeft.

Ik herinner mij een Chinese fabrieksarbeider die tengevolge zijn promotie alle dagen een liter melk kon kopen.

De vraag is dus,zal de nieuwe generatie bij ons bereid zijn zoveel opofferingen te doen om iets te verwerven waar ze niet echt behoefte aan hebben?Ik denk het niet en bewonder ze ervoor (ik hoor er helaas niet meer bij)
Je kan best wel eens gelijk hebben, al zou een tegenargument kunnen zijn dat als men geld teveel heeft, men altijd bereid is om het uit te geven, ook al wint men daar maar een piepklein beetje welvaart mee.

Maar je het is waarschijnlijk heel moeilijk om de grootte van de economie steeds constant te houden, dus als je niet wilt groeien, is er veel kans dat de economie begint in te krimpen. En dat betekent welvaartsverlies, wat de mensen alleszins niet willen horen. Ook is in de meest welvarende landen de economische groei zeer klein, het is niet dat men daar absoluut zo hard wil groeien.
Lutetia

De cijfers van vandaag (bron CBS Nederland):
Vorig jaar is het reële inkomen gedaald met 1,4%, dit jaar zal een evengrote daling laten zien.

De loonstijging van 1,2% van vorig jaar is door de inflatie geheel teniet gedaan.

Aan belastingen en premies moest 9% meer betaald worden.

De economie groeide wel, met 1,7%, maar de werkgelegenheid nam ongeveer evenveel af, 1,6%.
Het nadeel van deflatie, een economische krimp met daarbij gepaard gaande afnemende werkgelegenheid, doet zich dus ook voor bij inflatie en economische groei. Reden: ik hou nog even vast aan overproductie tot een andere oorzaak op de juiste wijze beargumenteerd beter voldoet.

Economische groei gaat blijkbaar ook gepaard met reële inkomensdaling. Er is minder te besteden, en met de overproductie die er is gaan we, zoals Lawrence al betoogde, hard op weg (of zijn we er al) naar een recessie.

Loonstijgingen maken de dure arbeid alleen maar duurder en helpen niets: de loontrekker niet want die heeft te maken met een inkomensdaling en de bedrijven niet, want de kosten worden alleen maar hoger.

Dus toch maar weer een balletje opgooien voor deflatie:

- met hetzelfde loon zou er dan sprake zijn van een reële inkomensstijging

- de bestedingsruimte neemt toe

- de volle magazijnen ontstaan door de overproductie kunnen eindelijk eens doorverkocht worden

- er zal geen economische groei zijn, maar krimp

- er zal even niet geïnvesteerd worden in productie verhoging (zodat de magazijnen eindelijk eens leeg kunnen raken

na een tijdje herstelt de markt zich. Zodra er geen overproductie meer is en de mensen toch gaan willen kopen zal de productie weer opgevoerd worden. Bovendien: als het reële inkomen hoger wordt, zal ook weer eerder geld geleend worden, waardoor een inflatie ontstaat.

Ik opteer (nog steeds) voor een jaartje devaluatie :wink:
Vooruitgang
peterA

Een annecdote betreffende landbouwsubsidies

Enkele jaren geleden waren we op Corsica,een prachtig eiland btw,in de bergen liepen graatmagere koeien te dolen,ik ben geen landbouwer maar als rechtgeaarde,toen nog potentiele,wetenschapsforumer vroeg ik mij af wat het nut van deze beesten was,geen vlees ,geen uiers,bleek dat er vóór de Europese subsidie-carousel nooit een koe het eiland heeft betreden.
huh?
Wezel

Het nadeel van deflatie, een economische krimp met daarbij gepaard gaande afnemende werkgelegenheid, doet zich dus ook voor bij inflatie en economische groei. Reden: ik hou nog even vast aan overproductie tot een andere oorzaak op de juiste wijze beargumenteerd beter voldoet.
Ik kan er best inkomen dat overproductie een oorzaak is van dalende werkgelegenheid hoor. Bij mijn weten heb ik dat nog niet betwist :shock: Dat is natuurlijk wel relatief, moest de vraag hoger zijn zou er geen overproductie zijn.
Economische groei gaat blijkbaar ook gepaard met reële inkomensdaling.
Dat hangt ervan af. Als de inflatie laag genoeg is, of de arbeidsproductiviteit hoog genoeg zodat de nominale lonen hoog genoeg zijn, kan er ook een reële inkomensstijging zijn.

Ik denk zelf ook dat we een periode van recessie ingaan, met als grootste oorzaak de olie die alsmaar duurder gaat worden. De oplossing voor dat probleem (investeringen in O&O) zal dan misschien leiden tot een periode van economische heropleving. Ik ga hier niet verder op in want dat zou ons teveel off-topic leiden.
Lutetia schreef:Dus toch maar weer een balletje opgooien voor deflatie:

- met hetzelfde loon zou er dan sprake zijn van een reële inkomensstijging

- de bestedingsruimte neemt toe

- de volle magazijnen ontstaan door de overproductie kunnen eindelijk eens doorverkocht worden

- er zal geen economische groei zijn, maar krimp

- er zal even niet geïnvesteerd worden in productie verhoging (zodat de magazijnen eindelijk eens leeg kunnen raken

na een tijdje herstelt de markt zich. Zodra er geen overproductie meer is en de mensen toch gaan willen kopen zal de productie weer opgevoerd worden. Bovendien: als het reële inkomen hoger wordt, zal ook weer eerder geld geleend worden, waardoor een inflatie ontstaat.
Zoals ik eerder al zei gaat men bij dalende prijzen zijn uitgaven uitstellen, waardoor die magazijnen trager uitverkocht geraken. De producenten moeten hun producten echter snel kwijtgeraken of ze zullen niet uit de kosten komen. Dus gaan ze hun prijzen wat verlagen, ook al hebben ze hierdoor minder winst. De mensen zien dat de prijzen nog dalen en gaan nog langer wachten van kopen.

Bij deflatie dalen de prijzen omdat het geld meer waard wordt. De nominale inkomsten van de bedrijven dalen dus. De aankoopkosten van grondstoffen zullen om dezelfde reden dalen. Maar de nominale lonen niet, omdat de arbeiders dat niet zomaar aanvaarden (waar jij ook vanuit gaat door te stellen dat de reële lonen stijgen, volledig mee akkoord hoor). De bedrijven kunnen dit absoluut niet lang houden of ze gaan op de fles. Dit klopt toch, of niet? Graag hier even je mening over.

Waarom verkies je trouwens deflatie om de economie te stimuleren, boven de andere alternatieven zoals lagere intrestvoet, investeringen door de overheid, lagere belastingstarieven? Deze hebben elk ook wel hun nadelen, maar die lijken me veel kleiner dan die van deflatie (wat volgens mij zelfs een verwoesting van de economie kan veroorzaken).
Lawrence

:shock:

Anyway. Er moet inderdaad een correctie plaatsvinden om de balans te herstellen, maar het gevaar is dat deze periode van herstel erg lang kan gaan duren. Vooral omdat we nu nog hoger geklommen zijn dan vroeger het geval kon zijn geweest, waardoor we dus langer en harder zullen vallen naar alle waarschijnlijkheid.

Met bijvoorbeeld het goudstandaard was er een economische correctie als het goud op was. Dan ging een land in een recessie/depressie tot ze weer in balans was en weer opnieuw kon beginnen (met opnieuw bedoel ik dan niet helemaal weer vanaf 0). Deze correctie is nu gerekt d.m.v. het gelddrukken.

Ik denk dat als er een depressie komt (dus de deflatie werkelijk inzet, overgang van huidige desinflatie naar deflatie) dat deze wel 10 tot 15 jaar zou kunnen duren. Je kan er namelijk als regering niks tegen doen. Een depressie is niet te verzachten, die gaat gewoon zijn gangetje.

Er bestaat trouwens ook nog iets als de Kondrattieff-cyclus. Dat is een cyclus die zich ongeveer om de 60 jaar herhaald. Een Kondrattieff-cyclus heeft 4 seizoenen (lente, zomer, herfst, winter) en wij zitten nu in de winter die begonnen is met de beurscorrectie 5 jaar terug. Zo'n winterperiode gaat altijd gepaard met: enorm aantal failliessementen, valutacrises, gigantische werkloosheid, beurscrashes, geen pretje dus.

Nou weet ik niet zo heel veel van Kondrattieff, maar als ik me goed herrinner geeft Kondrattieff hier technologische ontwikkelingen voor als oorzaak, maar ik denk dat dat niet klopt. Misschien is er iemand die meer over Kondrattieff weet...
Lawrence

Waarom verkies je trouwens deflatie om de economie te stimuleren, boven de andere alternatieven zoals lagere intrestvoet, investeringen door de overheid, lagere belastingstarieven? Deze hebben elk ook wel hun nadelen, maar die lijken me veel kleiner dan die van deflatie (wat volgens mij zelfs een verwoesting van de economie kan veroorzaken).
Deze stimuleringsmiddelen zijn al voor een groot deel aangegrepen, maar dit soort stimuli zorgt alleen voor uitstel. Sterker nog het maakt het allemaal nog veel gevaarlijker. Door die stimuli worden mensen gestimuleerd hun buffer (spaargeld bijv.) uit te geven om de economie zogenaamd te stimuleren. Als de rek er dan uit is en de stimuli zijn op, komt de klap harder aan bij de mensen die gestimuleerd werden om meer te consumeren.
peterA

Lawrence schreef: :shock:

Misschien is er iemand die meer over Kondrattieff weet...
...hij is geexecuteerd dus moeten wij hem óók serieus nemen.
huh?
Lutetia

Ik kan er best inkomen dat overproductie een oorzaak is van dalende werkgelegenheid hoor. Bij mijn weten heb ik dat nog niet betwist :?: Dat is natuurlijk wel relatief, moest de vraag hoger zijn zou er geen overproductie zijn.
Zeker niet :shock: Maar de realiteit is dat de vraag er niet is. Omdat de inkomsten dalen (al jaren) houdt men de hand op de knip.
Dat hangt ervan af. Als de inflatie laag genoeg is, of de arbeidsproductiviteit hoog genoeg zodat de nominale lonen hoog genoeg zijn, kan er ook een reële inkomensstijging zijn.
Kán zijn, maar die is er dus niet. Zelfs niet met de heel lage rentestand in Nederland (de hypotheekrente is nog nooit zo laag geweest). Dus het mechanisme wat door economen als normaal wordt aangenomen, werkt blijkbaar niet.
Ik denk zelf ook dat we een periode van recessie ingaan, met als grootste oorzaak de olie die alsmaar duurder gaat worden. De oplossing voor dat probleem (investeringen in O&O) zal dan misschien leiden tot een periode van economische heropleving. Ik ga hier niet verder op in want dat zou ons teveel off-topic leiden.
De reële inkomensdaling was al een feit lang voordat de olieprijzen zo gigantisch werden. Het helpt wel mee om eerder in een recessie te komen, daarin heb je volkomen gelijk ;)
Zoals ik eerder al zei gaat men bij dalende prijzen zijn uitgaven uitstellen, waardoor die magazijnen trager uitverkocht geraken. De producenten moeten hun producten echter snel kwijtgeraken of ze zullen niet uit de kosten komen. Dus gaan ze hun prijzen wat verlagen, ook al hebben ze hierdoor minder winst. De mensen zien dat de prijzen nog dalen en gaan nog langer wachten van kopen.
Op zich correct, maar ik herhaal het nog eens: dat gebeurt nu ook omdat de economische vooruitzichten zo slecht zijn (en wij als Nederlanders natuurlijk bekend staan om onze zuinigheid :wink: ) Maar het zou niet verergeren door een lichte deflatie denk ik.
Bij deflatie dalen de prijzen omdat het geld meer waard wordt. De nominale inkomsten van de bedrijven dalen dus. De aankoopkosten van grondstoffen zullen om dezelfde reden dalen. Maar de nominale lonen niet, omdat de arbeiders dat niet zomaar aanvaarden (waar jij ook vanuit gaat door te stellen dat de reële lonen stijgen, volledig mee akkoord hoor). De bedrijven kunnen dit absoluut niet lang houden of ze gaan op de fles. Dit klopt toch, of niet? Graag hier even je mening over.
Wat is erger ? Oplopende kosten door overproductie (opslag etc) en de mensen niet te bewegen te krijgen de producten te kopen omdat ze het geld er niet voor (over) hebben, of oplopende kosten door deflatie waarbij de afzet waarschijnlijk wel verbeterd en op de langere termijn door het zelfcorrigerend mechanisme, een betere afzetmarkt ontstaat ?
Soms moet je rigoureus zijn. Soms is het beter iets volledig te slopen (te verwoesten) om er daarna weer iets mooi, nieuw en beters van te maken.

Dat geldt ook voor de economie. Zachte middelen helpen vaak niet, en ik ben ervan overtuigd dat we beter één keer door een zure appel heen moeten en desnoods het hele zaakje laten instorten, met de zekerheid dat het daarna alleen maar beter kan, dan dat we met zachte lapmiddelen links en rechts proberen een twijfelachtig iets in stand te houden.

Maar dat is geheel en al natuurlijk mijn eigen mening :wink:
Vooruitgang
peterA

Lutetia schreef:Soms moet je rigoureus zijn. Soms is het beter iets volledig te slopen (te verwoesten) om er daarna weer iets mooi, nieuw en beters van te maken.

Dat geldt ook voor de economie. Zachte middelen helpen vaak niet, en ik ben ervan overtuigd dat we beter één keer door een zure appel heen moeten en desnoods het hele zaakje laten instorten, met de zekerheid dat het daarna alleen maar beter kan, dan dat we met zachte lapmiddelen links en rechts proberen een twijfelachtig iets in stand te houden.

Maar dat is geheel en al natuurlijk mijn eigen mening  :wink:

Ik volg je 100% Lutetia..zij het met minder economisch-wetenschappelijke onderbouw,zuiver op gevoel en ervaring.

Onze economie berust steeds meer op vaak parasitaire diensten,die alleen kunnen gedijen op een bloeiende plant,en als de plant niet meer bloeit zullen de tweedehands laptops je om de oren vliegen.
huh?
Wezel

Hebben we het nu over deflatie en economie in het algemeen of over de specifieke situatie in Nederland op dit moment? Ik ben nogal algemeen bezig maar de huidige situatie in Nederland is misschien interessanter :shock:

Hm hm, een totale verwoesting van de economie om er achteraf beter uit te komen, waarom niet :?: Eigenlijk gewoon een versterking van de normale economische conjunctuurbewegingen. Maar of wat je uiteindelijk zult bereiken zoveel zuiverder zal zijn dan nu, betwijfel ik wel een beetje. Is het niet een beetje hopen op goed geluk?

Nog iets anders. Stel nu dat je je economie naar de verdoemenis wil helpen met behulp van deflatie, hoe ga je dat aanpakken? Intrestvoeten massaal omhoog?
Lutetia

Wezel, even twee dingen:

Ja, ik heb het even over Nederland omdat ik de Nederlandse situatie wél, en de Belgische situatie niet ken. Mogelijk is de economie van België op het moment sterker dan die in Nederland en heeft de invoering van de euro bij jullie niet tot een duidelijke verslechtering van de economie geleid.

Maar: Nederland maakt wel deel uit van de eurogemeenschap. Daardoor zijn monetaire ingrepen feitelijk uitgesloten omdat die alleen door de ECB genomen kunnen worden. En daar is direct het probleem van de euro:

in sommige eurolanden is de inflatie hoog, in andere loert het gevaar van deflatie. Eenvoudigweg euro's bijdrukken om de deflatie tegen te gaan, verhoogt de toch al veel te hoge inflatie in die andere landen. Dus doet de ECB maar even niets. Maar daardoor verslechtert de economie in de deflatiegevoelige landen (lage economische groei).

Deflatie in Nederland (maar ook in Duitsland en Frankrijk) lijkt daarom onontkomelijk. In dat geval heb ik zoiets van: als het dan toch komt, dan maar goed maar laten we niet met lapmiddelen proberen dit virtuele (dus niet bestaande) evenwicht te handhaven. Maar eigenlijk zou Nederland uit de euro moeten stappen om dat goed te doen.

Deflatie is overigens niet zo moeilijk uit te lokken. De regering kan bijvoorbeeld beloven dat door maatregelen die zij gaat treffen, over een jaar alles goedkoper zal worden. Als dat veel en vaak verkondigd wordt, krijgen de mensen automatische een afwachtende houding met aanschaf van niet direct noodzakelijke luxe producten.

Daardoor lopen de voorraden op, en zullen de prijzen inderdaad gaan dalen waarmee de deflatie een feit is geworden.

Bovendien gaan de mensen hun geld vasthouden ongeacht welke rentepercentage de banken geven: omdat ze straks meer voor hetzelfde geld kunnen krijgen is ieder rentepercentage hoger dan nul, voordelig.

Gevolg: investeringen van bedrijven blijven uit, de leningen bij de banken nemen af, de rentepercentages gaan dalen en na een jaar hoeft de regering niets te doen :wink:
Vooruitgang
Lutetia

peterA schreef:
Lawrence schreef: :shock:

Misschien is er iemand die meer over Kondrattieff weet...
...hij is geexecuteerd dus moeten wij hem óók serieus nemen.

Zie http://www.usmarkets.nl/modules.php?name=N...ticle&sid=53412
Vooruitgang
Wezel

Daarom was ik in het algemeen bezig, omdat Nederland haar beleid niet volledig zelf in handen heeft :shock: Monetaire ingrepen zijn daardoor inderdaad uitgesloten, maar budgettaire niet (voor de volledigheid).

Je geeft een goede manier om deflatie uit te lokken, enige vereiste is dat de regering geloofwaardig overkomt. De kans bestaat wel dat het veel langer dan een jaar duurt, ik denk niet dat je daar iets kunt over zeggen met grote zekerheid (hangt er vanaf als de deflatie binnen de perken blijft of uit de hand loopt).

Ik ben eigenlijk benieuwd wat de Nederlandse beleidsvoerders te zeggen hebben over de deflatie die er eventueel aankomt. Of zijn die daar nog niet echt mee bezig?
Lawrence

Lutetia schreef:Deflatie is overigens niet zo moeilijk uit te lokken. De regering kan bijvoorbeeld beloven dat door maatregelen die zij gaat treffen, over een jaar alles goedkoper zal worden. Als dat veel en vaak verkondigd wordt, krijgen de mensen automatische een afwachtende houding met aanschaf van niet direct noodzakelijke luxe producten.

Daardoor lopen de voorraden op, en zullen de prijzen inderdaad gaan dalen waarmee de deflatie een feit is geworden.

Bovendien gaan de mensen hun geld vasthouden ongeacht welke rentepercentage de banken geven: omdat ze straks meer voor hetzelfde geld kunnen krijgen is ieder rentepercentage hoger dan nul, voordelig.

Gevolg: investeringen van bedrijven blijven uit, de leningen bij de banken nemen af, de rentepercentages gaan dalen en na een jaar hoeft de regering niets te doen  :wink:
In feite hoef je niks te doen om deflatie te laten gebeuren. De overheden doen nu (en de afgelopen 4/5 jaar) hun best om deflatie te voorkomen. Als ze die zinloze strijd opgeven zal de deflatie inzetten, maar hoe langer ze doorgaan met die strijd hoe harder de correctie zal zijn.

Wat banken betreft. Banken verdienen voornamelijk aan leningen. Bij tijden van deflatie wil niemand een lening en zullen er verschrikkelijk veel mensen zijn die hun lopende lening niet kunnen afbetalen (schulden worden meer waard, werkloosheid, onderpanden dalen in waarde etc). Vroeger, in een depressie waren er dus ook veel banken die failliet gingen. Mensen met hun spaargelden (als ze dat nog overhadden) op die banken waren dat in één klap allemaal kwijt. Tegenwoordig betalen de meeste overheden die spaargelden terug mocht een bank failliet gaan. Dit legt een extra zware druk op de regering(en) in tijden van depressie.

Er wordt nogal luchtig over een deflatie gedaan, iets wat maar effe gebeuren moet. Maar deflatie betekent depressie en depressie is niet prettig, voor niemand. Behalve natuurlijk als je weet wat er zou kunnen gebeuren en je je daarop voorbereid. Helaas zijn er bar weining mensen die weten hoe. Depressie betekent wel dat alles goedkoper wordt, maar het is niet zo dat je koopkracht in dezelfde mate stijgt. Je loon wordt namelijk ook goedkoper (voor de baas), door die enorme vraag naar werkgelegenheid. Nu denk je misschien: maar je hebt dan toch nog spaargeld. Nou de meeste dus niet, want één van de stimuli om de deflatie te voorkomen is om spaargelden uit te geven (kijk maar naar die mogelijkheid in 2006 om je lange spaargeld op te nemen zonder belasting te betalen). Als je dus blijft leven en werken, zoals je nu doet, in een depressie(deflatie) gaat je er toch wel flink op achteruit.

Zo'n deflatiespiraal is niet effe doorlopen. Ik ben het zeker eens met dat er een correctie op moet treden, maar de geschiedenis wijst uit dat zo'n correctie absoluut geen pretje is.

Er zijn natuurlijk wel dingen die je kunt doen om er in ieder geval redelijk doorheen(de depressie) te leven, of zelfs beter uit te komen. Nou hoef je niet te geloven wat ik nu ga zeggen, maar denk er wel over na. In tijden van depressie zijn er voornamelijk 3 dingen die je moet hebben; staatsobligaties, contant geld, zilver en/of goud. Het is belangrijk dat je dit hebt vóórdat de depressie inzet. De eerste twee dingen zullen de meeste wel begrijpen dus ik zal ingaan op de derde; goud en/of zilver. Het is namelijk zo dat mensen in tijden van depressie opzoek (eigenlijk altijd) gaan naar enige zekerheid, die is te vinden in goud en zilver, omdat die altijd hun intrinsieke waarde zullen behouden.

Trouwens is het zo dat wij hier in dit forum een minderheid zijn. De meerderheid is niet geïnteresseerd in eventuele gebeurtenissen op economisch gebied.Onwetendheid en geen interesse op dit gebied is een zwaktepunt van de meerderheid. Bij hen zal de klap in volle vaart aankomen.

Terug naar “Politicologie en Economie”