317070
Artikelen: 0

Re: Wordt het heelal groter?

Denkertje70 schreef:Als ik wat verder ben schrijf ik mij wel een open brief naar Leonard Susskind, is zien wat hij van mijn idee vind!

Ik hoop op geen harde gevoelens, het was een leuke discussie, maar spijtig genoeg geen vruchtvolle...
Nog een waarschuwing vooraf: Susskind kent waarschijnlijk ook de crackpot-index, zorg dat je negatief wordt vooraleer hem een brief te sturen.

Hoe meer ik er trouwens over nadenk, hoe meer ik denk dat eendavid gelijk heeft. Je theorie zou volledig uitgewerkt identiek voorspellingen moeten leveren als de huidige (en verklaart het inflatiemoment dus net zo slecht)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Math-E-Mad-X

Susskind krijgt waarschijnlijk tientallen van dat soort theorieën per jaar opgestuurd. Die gaat ze echt niet allemaal zitten doorlezen ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }
Lucas N

Het was Sir Arthur Eddington die opperde dat het heelal niet uitdijt, maar dat voorwerpen/atomen kleiner worden.

Ik kan op internet zo snel geen bron vinden.
317070

Susskind krijgt waarschijnlijk tientallen van dat soort theorieën per jaar opgestuurd. Die gaat ze echt niet allemaal zitten doorlezen ;)
Maak daar maar per week of per dag van. ( http://web.archive.org/web/20031004232055/.../featnotes.html ) Niet zozeer omdat er veel crackpotverhalen zijn, wel omdat sommige crackpotten duizenden brieven verstuurd. Unfortunately, that's not the way science works.

In feite komt de volledige theorie neer op een herdefinitie van de meter, bij ons groeit die niet mee met het universum, maar met de atomen die dus niet krimpen, bij Denkertje groeit die mee met het universum, en niet met de atomen (die dus krimpen)

Alles kan dus eenvoudig omgezet worden van het ene naar het andere stelsel, door overal waar er een meter in staat die te vervangen door die van het andere stelsel. Case closed lijkt mij.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-
Denkertje70

317070 schreef:Nog een waarschuwing vooraf: Susskind kent waarschijnlijk ook de crackpot-index, zorg dat je negatief wordt vooraleer hem een brief te sturen.

Hoe meer ik er trouwens over nadenk, hoe meer ik denk dat eendavid gelijk heeft. Je theorie zou volledig uitgewerkt identiek voorspellingen moeten leveren als de huidige (en verklaart het inflatiemoment dus net zo slecht)
Die crackpot-index vind ik wel leuke informatie ;)

Dat de 'krimp'-theorie identieke voorspellingen zal leveren, daar twijfel ik niet aan, we leven trouwens in één zelfde heelal, het is niet dat inflatie-atomen appelen zijn, en mij 'krimp'-atomen peren zijn (bij manier van spreken), dat die voorspellingen wetenschappelijk iets anders gefundeerd zullen zijn kan ik niet ontkennen. Alle theorieën zijn consistent 'gemaakt' met als leidraad de inflatie-theorie, die daardoor perfecte voorspellingen verklaard. Wat ik hier mee wil zeggen is dat er een evolutie is geweest die leidde tot consistente theorieën die conform zijn met alle waarnemingen die we nu doen (op een paar detail na). Deze zelfde evolutie zou ook bereikt kunnen worden met de 'krimp'-theorie als leidraad die dan ook consistente theorieën opleverde die evengoed conform zijn met alle waarnemingen.

Stel u voor dat Georges Lemaître een theorie had voorgesteld dat atomen krimpen en dat we dus een blauwverschuiving moeten waarnemen, dan zou Edwin Hubble deze blauwverschuiving ook experimenteel hebben kunnen vaststellen... ik vraag me af hoe de wetenschap er nu zou uitgezien hebben... :P

Inflatie-theorie: uitdijend heelal (onverklaarbaar), eindig heelal, wat was er voor de bigbang, wat is er daarna, allemaal onbeantwoorde vragen..

'krimp'-theorie: krimpende atomen (kan verklaard worden tot een consistent theorie), oneindig heelal, geen begin, geen einde...

natuurlijk blijven er altijd onbeantwoorde vragen, bvb wat is oneindig, hoe kan een heelal eeuwig bestaan als steady state, wat is die kosmische achtergrondstraling enz... (vragen waar ik toch goed gefundamenteerde argumenten kan op geven)

Eerst en vooral wil ik hier toelichten dat mijn theorie niet gebaseerd is op de 'krimp'-theorie maar dat ik deze heb kunnen afleiden uit mijn theorie. Uit mijn theorie heb ik ook nog andere zaken kunnen afleiden, waarvan ik zelf verbaast ben dat ik bepaalde feiten op eenvoudige manieren kan aantonen zoals frame-dragging, perihelium verschuiving van Mercurius, zwarte gaten die zich houden aan behoud van informatie... (Math-E-Mad-X zal weer denken, "hier gaat hem weer ze, ik wring sebiet nog wel is die zijn nekske om"), maar dit nu terzijde...

Eerst en vooral de reden dat ik niet met aantoonbare bewijzen boven tafel kom is, dat mijn theorie ook nog niet 100% uitgeschreven is, had mij altijd voorgenomen die eerst te doen (nog ongeveer 30%), alleen nog de moed/energie/steun en vooral tijd vinden... en ook dat je deze bewijzen in vertrouwen aan iemand moet kunnen geven.

Mijn bewijzen zijn dan ook niet wiskundig onderbouwd, het zou mij teveel tijd vragen, maar wel duidelijk met argumenten onderbouwd die logistische zijn beredeneerd (die blauwverschuiving is daar niets tegen), en illustratief aangetoond kunnen worden. Ik was dus ook van mening dat in de loop der tijd met medewerking deze wiskundig te kunnen onderbouwen.

Dat jullie sceptisch zijn ten opzichte van andere forumgebruikers kan ik best begrijpen, en deze moeten jullie dan ook behouden, en geloof mij, ik ben zeer sceptisch tegenover mezelf. Deze discussie heeft mij dan ook sterker gemaakt in mijn overtuiging.

Maar het is zoals jullie zeggen dat ik met een concreet aantoonbaar bewijs, als het kan wiskundig onderbouwd moet afkomen, ga ik dit als een persoonlijke uitdaging aanzien, en mij concentreren op één specifiek deel uit mijn theorie, ipv op de hele theorie... als de tijd mij toelaat natuurlijk :P

Die open brief naar L.S. wie niet waagt, wie niet wint!

HV
Math-E-Mad-X

Eerst en vooral de reden dat ik niet met aantoonbare bewijzen boven tafel kom is, dat mijn theorie ook nog niet 100% uitgeschreven is, had mij altijd voorgenomen die eerst te doen (nog ongeveer 30%), alleen nog de moed/energie/steun en vooral tijd vinden... en ook dat je deze bewijzen in vertrouwen aan iemand moet kunnen geven.
Dat je niet gelijk je hele theorie wil bekendmaken kan ik goed begrijpen. Maar kom dan niet tegen ons zeggen dat wij niks van jouw theorie willen weten. Het is je eigen schuld dat de discussie doodloopt.
Maar het is zoals jullie zeggen dat ik met een concreet aantoonbaar bewijs, als het kan wiskundig onderbouwd moet afkomen, ga ik dit als een persoonlijke uitdaging aanzien, en mij concentreren op één specifiek deel uit mijn theorie, ipv op de hele theorie... als de tijd mij toelaat natuurlijk ;)
Very good! That's the spirit! :P
Math-E-Mad-X

Maak daar maar per week of per dag van. ( http://web.archive.org/web/20031004232055/.../featnotes.html ) Niet zozeer omdat er veel crackpotverhalen zijn, wel omdat sommige crackpotten duizenden brieven verstuurd. Unfortunately, that's not the way science works.
Prachtig artikel! ;)
Denkertje70

In feite komt de volledige theorie neer op een herdefinitie van de meter, bij ons groeit die niet mee met het universum, maar met de atomen die dus niet krimpen, bij Denkertje groeit die mee met het universum, en niet met de atomen (die dus krimpen)
Inflatie-theorie: materie zoals atomen/quarks enz... compenseren zich toch tegen het uitdijen van de ruimte, wordt hierbij dan ook niet de definitie van afstand ook gecompenseerd tegen het uitdijen van de ruimte?

'Krimp'-theorie: doordat materie zoals atomen/quarks gewoonweg krimpen, krimpt de definitie van afstand evenredig mee!

het verschil tussen beide is dat het heelal anders bezien word, inflatie ontstaat bij een bigbang en we weten niet waar deze eindigt. Terwijl bij de krimp-theorie, is het heelal oneindig zonder een ontstaan of einde...

het is dus zomaar niet alleen een herdefinitie van afstand, maar ook volledig een andere kijk op het heelal dan dat we nu hebben met de inflatie-theorie...

...met de inflatie-theorie zouden er nog heel veel vragen moeten opgelost worden, zoals het uitdijen van de ruimte, wat voor de BB enz... die mij veel ingewikkelder lijken om opgelost te worden dan bij een 'krimp'-theorie heelal.

Was Einstein ook geen voorstander van een steady state heelal...

(ps: en hoeveel punten heb ik gescoord? ;) )

HV
eendavid

Die beweringen zijn niet correct. Bij de 'krimptheorie' zijn de atomen (of wat het ook is dat je gebruikt om te meten en dat krimpt) oneindig groot. Dit levert exact dezelfde problemen als de big bang. Een equivalent probleem is 'wat was de geometrie van het heelal dan voor deze toestand waarbij de geometrie singulier is?'. Not - even - wrong.

De enige weg daaromheen is een aanpassing van de dynamica. Dat levert veel problemen op (extra propagerende vrijheidsgraden, instabiliteiten), daarover bestaat een uitgebreide literatuur (maar op zich een interessant onderwerp). Indien je daar meer over wil weten kan ik je de nodige referenties geven.

Verborgen inhoud
In cosmologie wordt hoegenaamd niet beweerd dat er een eindig heelal is, dit is een vaakvoorkomend misverstand. Gebruik google als je er meer over wil weten, dit is op het forum ook al enkele malen besproken.

Maar Susskind kan onverwacht uit de hoek komen. Zoals Lubos Motl treffend verwoordt: he's on crack
Math-E-Mad-X

De enige weg daaromheen is een aanpassing van de dynamica. Dat levert veel problemen op (extra propagerende vrijheidsgraden, instabiliteiten),
Ja, dat is precies waar Denkertje en ik al een hele tijd over aan het discussiëren waren. Ik beweer dat je zoveel aanpassingen moet doen dat de natuurkunde er alleen maar ingewikkelder van wordt.

Hij beweert dat hij dat heel simpel kan oplossen, maar laat dat nergens zien en verdedigt zich met het argument dat dat hij zijn theorie nog niet volledig uitgewerkt heeft en ook nog niet alles wil laten zien van wat hij tot nu toe wel heeft bereikt.

niet echt een vruchtbare discussie dus.
eendavid

Het enige dat ik terugvind in de discussie is de misvatting dat het krimpen van atomen an sich een andere theorie is, en tot andere fysische voorspellingen leidt, dan het uitzetten van de ruimte. Ik vind nergens iets terug over een aangepaste dynamica van de geometrie.
Math-E-Mad-X

we hebben het gehad over het aanpassen van natuurconstanten en bepaalde natuurwetten zoals bijv. quantummechanica.

Okee, misschien niet helemaal hetzelfde als wat jij bedoelt, maar het komt er in elk geval allemaal op neer dat er een heleboel aanpassingen gedaan moeten worden die de natuurkunde ingewikkelder maken, terwijl Denkertje beweert van niet.

zie bijvoorbeeld berichten 30, 36 en 37
Wien Ee

Het enige dat ik terugvind in de discussie is de misvatting dat het krimpen van atomen an sich een andere theorie is, en tot andere fysische voorspellingen leidt, dan het uitzetten van de ruimte.
Ik denk dat het wel een andere theorie is, die leidt tot andere fysische voorspellingen. Wie zoekt naar een verklaring van de fenomenen zal op een andere plek zoeken, afhankelijk van de theorie waarvan hij uitgaat.

Wie uitgaat van een theorie dat atomen krimpen, zal een verklaring hiervoor zoeken in het atoom.

Wie uitgaat van een theorie dat de ruimte uitzet, zal een verklaring hiervoor zoeken in de "lege" ruimte.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.
eendavid

@ Math, confusie: Mijn excuses, ik had de bijdragen enkel gescand naar de terminologie waarin ik redeneerde. Ik zie nu inderdaad dat er een 'krimpdynamica' wordt gepostuleerd die anders is dan de GR-dynamica (ik had begrepen dat de GR-dynamica gewoon naar die krimpfactor werd vertaald). Hoewel ik niet meteen zie hoe dit gebeurt: uiteindelijk wordt de afstand gedicteerd door de natuurconstanten, het is niet zo dat bij gegeven natuurconstanten 2 objecten steeds dichter en dichter rond elkaar draaien. Dus het is een dynamica voor de natuurconstanten die gepostuleerd wordt, en die kan zeker gefit worden zodat roodverschuiving correct wordt voorspeld, maar bijvoorbeeld geen big bang singulariteit (oneindig grote atomen) ontstaat. Net zoals een dynamica voor a uit FLRW kan worden gepostuleerd waarin geen big bang singulariteit bestaat. Dat is vrij eenvoudig, maar de motivatie hiervoor is onduidelijk.

De fysica die hieruit volgt is zeker niet equivalent met deze uit het standaard cosmologische model. Olbers' paradox oplossen bijvoorbeeld zal reeds onnatuurlijk zijn (in tegenspraak met het Copernicaans principe). Om maar te zwijgen over de echte successen van algemene relativiteit (buiging van het licht, perihelium precessie, en voor gravitationele roodverschuiving moeten de 'constanten' ook afhankelijk zijn van de gravitationele potentiaal). Er zijn nog objecties, theoretisch en experimenteel. Maar ik zal mij hier bij Math-... scharen: geef ons de theorie en we zullen zien.
Denkertje70

Math-E-Mad-X schreef:Ja, dat is precies waar Denkertje en ik al een hele tijd over aan het discussiëren waren. Ik beweer dat je zoveel aanpassingen moet doen dat de natuurkunde er alleen maar ingewikkelder van wordt.

Hij beweert dat hij dat heel simpel kan oplossen, maar laat dat nergens zien en verdedigt zich met het argument dat dat hij zijn theorie nog niet volledig uitgewerkt heeft en ook nog niet alles wil laten zien van wat hij tot nu toe wel heeft bereikt.

niet echt een vruchtbare discussie dus.
Dat atomen in de 'krimp'-theorie eindeloos blijven krimpen, dit is niet zo. Als je een tijdslijn neemt met aan de ééne uiteinde 'kosmische'-energie en aan de andere uiteinde singulariteiten, dan heb je in het midden de juiste condities waarbij sterke/zwakke/electromag en gravitatie samen werken zodat er materie/sterren kan ontstaan. Naargelang deze s/z/e/g stijgen in waarde zal er een moment komen dat atomen singulariteiten worden (als ze genoeg blijven krimpen). Dus in het begin heeft de s/z/e/g een waarde van 0, wanneer de tijd verstrijkt nemen deze waarde toe tot oneindig (waarde die nooit bereikt zal worden). Als we dus kijken naar de kosmische achtergrondstraling, dan zien we eigenlijk naar een tijd waar die s/z/e/g gelijk waren aan 0 (deze kan zelf negatief worden, andere halve cyclus) en dat er geen materie kan ontstaan, maar als we dan kijken van die achtergrondstraling weg naar het heden toe, zien we die waarde stijgen, materie vormt zich, gravitatie (zwakste kracht) is al wel aanwezig maar nog te zwak, tijdje later vormt al deze materie de eerste sterren door gravitatie die uiteindelijk ook voelbaarder is, sterrennevels vormen... enz

Nu doordat deze s/z/e/g blijven toenemen 'krimpt' alles, dit valt waar te nemen in dus die blauwverschuiving, nu die toename was in het begin groter dan nu, deze blijven verminderen totdat deze stopt en dan weer daalt, het dalen van die waarde zullen we nooit ervaren...

Vooraleer dat solitaire atomen singulariteiten worden heeft gravitatie alle materie samen gebracht tot objecten met een grote massa (sterren zijn dus eigenlijk een tussen stadium) die bekend zijn als zwarte gaten, ik noem ze liever donkere sterren, die materie omzet terug naar singulariteiten... (dit is de halve cyclus)

dus zwaartekracht is in de 'krimp'-theorie een recycleerkracht, donkere sterren (zwarte gaten) zijn de 'vuilnisbakken' van ons heelal, materie is in de 'krimp' theorie eigenlijk een bijverschijnsel van iets.

dit alles kan ik gedetailleerd uitleggen.

Als je kijkt hoe ingewikkeld ons heelal is, is het dan niet verwonderlijk dat er zoveel constante zijn? In de 'krimp'-theorie zijn al deze waarde dynamisch, het is omdat onze waarneming evenredig met deze dynamische waarde mee geleiden (tijd), dat wij deze als constanten aanzien, zoals ik al eerder heb uitgelegd met lichtsnelheid.

Mijn theorie is al volledig uitgewerkt (op enkele details na misschien), maar nog niet volledig uitgeschreven, 30% (ongeveer) zit nog in mijn hoofd, het meest interessant gedeelte, het gedeelte dat het ruimtestof beschrijft, hoe magnetisme, elektromagnetische verschijnselen beschreven worden en wat de werking van gravitatie is op afstand (Einstein met zijn afbuiging van de ruimte zit heel dicht bij). Hoe gravitatie ontstaat kan ik ook verklaren...

Met dat ik al 10 jaar werk aan mijn theorie, vooral de laatste 2 waren het meest vruchtbaar, is de druk en stres zo hoog dat ik deze zo snel mogelijk op papier zou willen zien staan, maar een gebrek aan schrijftalent (10 keer alles herschrijven en het nog niet goed vinden) zou ik daar best wat hulp in kunnen gebruiken, want op da vlak ben ik best een klungel. Door vermoeidheid (job) en te weinig tijd ben ik al enkele maanden non-actief op gebied van schrijven... (en over die 70% ben ik zelf eigenlijk nog niet helemaal tevreden en deze herschrijven zie ik ook niet zitten).

Het kan zijn dat ik ook verkeerd ben (dat kan ik voor mezelf niet uitmaken), dat al deze hersenspinsels in mij hoofd een mooie film zou opleveren zoals de matrix, maar verder niets, zou best kunnen, maar waarom kan ik er dan zoveel mee verklaren, da vraag ik mij dikwijls af, en dit allemaal in één 'consistente' theorie!?!?

Trouwens voor de geïnteresseerde, mijn theorie noemt "Quantum Singulariteit", de 'krimp'-theorie is daar een onderdeel van, deze naam heb ik 10 jaar geleden zo bedacht en ben ik altijd zo blijven houden...

Ben eigenlijk al teveel aan het zeggen, en eigenlijk heb ik nog niets gezegd :-).

Wat tijd en een goede schrijfhulp (iemand die mij gedacht kan omzetten in een mooie tekst) zou welkom zijn...

Misschien moet ik toch maar is eerst met een professor spreken, die iets of wat betekenis heeft in de wetenschap en zien wat we ermee kunnen doen, en dit in goede vertrouwen...

HV

Terug naar “Ruimtefysica”