virtlink schreef:...
Tot nu toe gaan we er steeds van uit dat fotonen geen massa hebben. Maar licht wordt wel degelijk afgebogen door zwaartekracht. Misschien hebben fotonen wel een massa, maar is die heel erg klein. En neutrino's, die nog makkelijker overal doorheen gaan hebben misschien wel een nóg kleinere massa. We vermoeden dat neutrino's massa hebben maar weten niet eens hoe klein dat dan wel niet zou moeten zijn. Zolang we blijven aannemen dat fotonen geen massa hebben komen we daar misschien ook wel nooit achter.
...
De massa van licht is meerdere malen getracht te meten. De laatste meting plaatst het op kleiner dan 1 x 10^54 kg. Een foton word niet afgebogen door zwaartekracht, maar door vervorming van ruimtetijd. Stellen dat het foton misschien massa heeft, is dus net zo schokkend als stellen dat Neutrino's sneller gaan dan de lichtsnelheid.
Nou, dus aangenomen dat fotonen een minuscule massa hebben, dan ligt de 'lichtsnelheid' - de maximale snelheid van een massaloos deeltje in een vacuüm - net iets hoger dan we dachten. Dan is er nog een kleine marge waarin andere (bijna) massaloze deeltjes sneller kunnen gaan dan we verwachtten. En op onze menselijke schaal van de wereld zouden we dat verschil misschien niet opmerken omdat het valt binnen de mogelijke verwachtte foutmarges, of omdat onze snelheden zo klein zijn.
De snelheid van het licht is berekend voor licht als men een massa aanneemt van 0. Als iets dus sneller dan het licht gaat zou het deeltje een negatieve massa hebben. Wederom, het stellen van een negatieve massa is net zo schokkend als het stellen van een snelheid sneller dan het licht.
Onwetend schreef:een mogelijke verklaring:
Zou het zo kunnen zijn dat de neutrino's onderweg een aantal keer 'gebotst' zijn met andere neutrino's, en dat hierdoor dus telkens hun locatie bij elke botsing iets 'opschoof'? hierdoor lijkt het dan of de neutrino's een langere weg hebben afgelegd in de gegeven tijd dan dat daadwerkelijk het geval is, omdat de afstand met: ((de afmetingen van een neutrino) x (het aantal botsingen)) is verkort.
Dit begrijp ik niet, hoe botsingen de afstand kunnen verminderen. En dan nog gaat het sneller dan het licht, en zijn we terug waar we begonnen. Dus, het is mogelijk, maar het verandert niets aan de stelling.
Hierbij geldt dan wel de voorwaarde dat de neutrinos alleen loodrecht op elkaar mogen botsen en dat er bij de botsingen tussen de neutrinos volledige energieoverdracht plaatsvindt en er geen energie verloren gaat. Misschien zouden die voorwaarden kunnen gelden omdat neutrinos een uiterste hoeksteen van de natuur zijn en zich daar dus ook extreme verschijnselen voordoen. Zoals dat bijvoorbeeld door de extreme kleine afmetingen de botsing puur en alleen maar loodrecht kan plaatsvinden. en zoals dat er bij dergelijke omstandigheden geen energie verloren kan gaan omdat het nergens heen kan of in kan worden opgeslagen.
Wat we weten van de neutrino is dit waarschijnlijk niet het geval. Neutrino's kunnen meerdere malen door de aarde gaan zonder een enkele botsing.
Nog even los daarvan:
Ik ben erg benieuwd hoe ze nu ooit zo excact de tijd kunnen meten over zon extreme afstand.
Je meet geen tijd over een afstand, je meet tijd over tijd.
Bij iedere vorm van verbinding(telefonisch,radiogolven) tussen 2 punten die 730km uit elkaar liggen zal een tijdsverschil zijn, en wanneer je 2 klokken precies gelijk laat lopen en vervolgens de ene klok op een plek 730 km verder op brengt zullen de klokken niet meer excact gelijk lopen, omdat ze verschillende snelheden t.o.v. elkaar hebben gehad. Maar misscihen is dat mijn kortzichtigheid.
Ik neem aan dat ze de twee klokken wel tegen elkaar geijkt zullen hebben. Het lijkt me het makkelijkste van dit experiment. Maar inderdaad, het kan ook een meetfout zijn in de tijd.
Ook kan het een meetfout zijn in de afstand, en een meetfout in het afvuren van de neutrino's. Allemaal mogelijk.