Ik denk dat ik de discussie wat aan het vertroebelen ben door het vormen van een mening vast te knopen aan het voorbeeld grondwet.
Mijn mening is dat een grondwet helder, duidelijk en maar voor één uitleg vatbaar moet zijn. Dat kan alleen maar door het kort en overzichtelijk te houden. Onze Nederlandse grondwet bestaat uit 142 artikelen, die met alle lege ruimtes tussen die artikelen en een redelijk groot lettertype op niet meer dan een dikke 30 A4-tjes past. (en dat is nog minder dan ik dacht voordat ik het vandaag nazocht)
Een voorbeeld:
http://www.minbzk.nl/contents/pages/7430/g...wet_NL_6-02.pdf
Artikel 114
De doodstraf kan niet worden opgelegd.
Door onder meer dit soort eigenschappen wordt over onze grondwet zelden of nooit gedisputeerd.
Onze diverse "gewone" wetboeken vormen een serieuze rij in de boekenkast. Dikke boeken met dun papier en kleine lettertypes. Dat betekent dat hordes advocaten goed geld kunnen verdienen door over bedoelingen van, en punten en komma's in, een wet te disputeren.
Een heldere info-brochure schrijven over de Nederlandse grondwet kun je waarschijnlijk aan elke zichzelf respecterende VWO-er overlaten. Onze hopelijk beter opgeleide ministers en hogere ambtenaren is dat niet gelukt (wazig).
Ergo: ik ga daarom niet eens beginnen te proberen die grondwet
zelve** te lezen en te begrijpen. In plaats hiervan vorm ik mij de
plaatsvervangende mening dat die grondwet door haar kennelijke wazigheid niets waard KAN zijn als
grondwet. In die betekenis heb ik dus eigenlijk ook weer wel een mening over de inhoud van die wet,
1-
Geen mening vorm ik mij als het onderwerp me niet interesseert.
En mijn mening is dat niemand mij dat kan verwijten.(was dat trouwens niet de hamvraag van dit forum?).
2-
Een plaatsvervangende mening vorm ik mij als het onderwerp me wel interesseert, maar ik over het onderwerp niet tot een inhoudelijk begrip kom. Dan doe ik dat maar op basis van cruciale punten die ik wel (meen te) begrijp(en).
3- En als ik het (meen te) begrijp(en), dan vorm ik mij een
mening.
In de hoop dat de vertroebeling rondom mijn begrip van meningen hiermee aan de kant is, zoniet, kan iemand met een beter voorbeeld komen om mijn mening/geen mening begrip uit te leggen.
Nou wacht ik of iemand mij gaat verzoeken om het hierboven vetgedrukte stukje tekst nader uit te leggen aan de hand van punt 3.....(oei)
**(geen typefout, voordat iemand denkt dat ik daar
zelf te berooerd voor zou zijn)