enrico
Artikelen: 0

Re: Waarom hebben leiders moeite met zichzelf te veranderen ?

@dido,

dank je. Het lijkt mij alleen zinvol om iets vast te stellen als er een achterliggende theorie is die iets verklaart of te weerleggen valt. Ik kan dit niet zien bij de link tussen narcisme en leiderschap. Wat moeten we met de vaststelling dat een aantal leiders narcist zouden zijn?
Bartjes

enrico schreef:@dido,

dank je. Het lijkt mij alleen zinvol om iets vast te stellen als er een achterliggende theorie is die iets verklaart of te weerleggen valt. Ik kan dit niet zien bij de link tussen narcisme en leiderschap. Wat moeten we met de vaststelling dat een aantal leiders narcist zouden zijn?
De link wordt in de citaten van Dido wel gelegd.

Wat betreft de bedrijfspsychopaten onder leidinggevenden verwijs ik naar:

http://books.google.nl/books?id=lV8PAQAAMAAJ
benb

Goed leiderschap heeft veel te maken met de juiste stijl van leidinggeven. En het vermogen om binnen dat leiderschap ook te kunnen switchen naar een stijl van leiderschap dat dan nodig is, effectief leiderschap.

Met andere woorden: heb je als organisatie wel de juiste leider op de juiste plek ?!

Een organisatie waar al veel vast gelegd is dmv procedures en regels is een andere vorm dan een organisatie die een klantenwerving heeft als doelstelling.

Ik vind het opmerkelijk dan anno 2012 er nog steeds mensen worden gepromoveerd naar de functie van leider omdat deze zoveel vakkennis heeft van een product of dienst. Maar niet weet hoe mensen betrokken moeten worden om een goede prestatie te leveren.

Dat zegt ook veel over de leider die over deze benoeming heeft beslist.
nothing will change without a rebel
ferry

Over nut en noodzaak van organisatieveranderingen 3 punten:

1. Organisatieveranderingen zijn vaak onwenselijk omdat het het leervermogen van organisaties kan aantasten. Zie de literatuur over organisatieleren.

http://scholar.google.nl/scholar?q=organiz...=Zoeken&lr=

2. Organisatieveranderingen vinden in werkelijkheid zelden plaats. Stabiliteit is de norm. Zie de literatuur over institutionalisering, organisatie-ecologie en beperkte rationaliteit.

http://scholar.google.nl/scholar?hl=nl&amp...o=&as_vis=0

http://www.jstor.org/pss/2778293

3. Organisatieveranderingen zijn vaak zinloos, aangezien het overgrote deel van veranderingstrajecten mislukken.

enrico

@Bartjes: dat een aantal psychologen de conclusie trekken dat leiders en psychopathen overeenkomsten hebben zegt mij niet zoveel. Dit is toch niet meer dan meten of ze aan bepaalde criteria voldoen? Daarnaast lijkt het mij dat er talloze psychologen zijn die op hun positie terechtkomen terwijl ze onzin verkopen. Alleen als er een model is dat dit verlkaart of weerlegt, dan kan ik er iets mee.

@Benb: dit kun je niet menen, toch? Het allerbelangrijkste van een leider lijkt mij dat hij weet waarover praat (dus kennis heeft van product/dienst). Heb je dit niet, en je hebt wel de gave om mensen te beinvloeden, waar beinvloed je ze dan mee? In welke richting?

Ik wil niet flauw doen maar die ten Have bij Ajax maakt maar weer eens pijnlijk duidelijk dat dit niet de weg is, toch?
benb

enrico schreef:@Benb: dit kun je niet menen, toch? Het allerbelangrijkste van een leider lijkt mij dat hij weet waarover praat (dus kennis heeft van product/dienst). Heb je dit niet, en je hebt wel de gave om mensen te beinvloeden, waar beinvloed je ze dan mee? In welke richting?

Ik wil niet flauw doen maar die ten Have bij Ajax maakt maar weer eens pijnlijk duidelijk dat dit niet de weg is, toch?
Ik wil juist duidelijk maken dat het geen enkelvoudige benadering moet of mag zijn, dus aandacht voor alswel het product/dienst oftewel het werk en de benadering naar de werknemer oftewel de mens.

Edoch de mate van effectiviteit, het succes van dat moment, zal succesvol zijn met een effectief gekozen leiderschapstijl.

Vb een leider met een hoog innovatieve behoefte moet je geen leider maken van een organisatie die rust op vooral het handhaven van het reeds bestaande.

Vb Zo zal een leider een werknemer die op de werkvloer te relationeel is en dat ook blijft moeten ombuigen naar meer werk/prestatiegerichtheid.
enrico

@Benb:

Is het succes van het moment niet een wat mager criterium?

Iedereen (zelfs de grootste leiders) krijgt te maken met tegenslag op langere termijn, toch? Volgens mij hoeft een leider niet zoveel met anderen en 'de organisatie' bezig te zijn. Wat vooral goed moet zijn is zijn eigen geest/vaardigheden/begrip/kennis etc....

Dat straal je vanzelf af op de anderen, lijkt mij. Een probleem lijkt mij ook dat dit soort zaken niet te meten zijn; het is alleen meetbaar en te bereiken door introspectie.
Bartjes

@Bartjes: dat een aantal psychologen de conclusie trekken dat leiders en psychopathen overeenkomsten hebben zegt mij niet zoveel. Dit is toch niet meer dan meten of ze aan bepaalde criteria voldoen? Daarnaast lijkt het mij dat er talloze psychologen zijn die op hun positie terechtkomen terwijl ze onzin verkopen. Alleen als er een model is dat dit verlkaart of weerlegt, dan kan ik er iets mee.

Het model is heel eenvoudig: narcisten en psychopaten hebben veel eigenschappen die goed van pas komen om in het bedrijfsleven carrière te maken. Bovendien genieten ze meer dan gemiddeld van de status en macht die dat oplevert. Dan valt het niet anders te verwachten dan dat je onder leidinggevenden ook een bovengemiddeld percentage narcisten en psychopaten zal aantreffen.
benb

enrico schreef:@Benb:

Is het succes van het moment niet een wat mager criterium?

Iedereen (zelfs de grootste leiders) krijgt te maken met tegenslag op langere termijn, toch? Volgens mij hoeft een leider niet zoveel met anderen en 'de organisatie' bezig te zijn. Wat vooral goed moet zijn is zijn eigen geest/vaardigheden/begrip/kennis etc....

Dat straal je vanzelf af op de anderen, lijkt mij. Een probleem lijkt mij ook dat dit soort zaken niet te meten zijn; het is alleen meetbaar en te bereiken door introspectie.
Als ik goed begrijp dat wat je bedoelt, dan kom ik uit op een laissez faire management stijl.

Als dat werkt voor die organisatie dan is dat effectief. Maar je kunt niet zeggen dat dit voor iedere organisatie effectief is.
Bartjes

Zo zal een leider een werknemer die op de werkvloer te relationeel is en dat ook blijft moeten ombuigen naar meer werk/prestatiegerichtheid.

Het zal vaak juist die benadering zijn waarbij een leidinggevende een ondergeschikte probeert "om te buigen" die weerstand oproept. Zelfs wanneer beiden het eens zijn dat het zo niet goed gaat.
ferry

"Effectief" is overigens al helemaal een problematisch begrip. Effectief voor wie, effectief in welke zin, effectief op welke termijn? In "Organizations: rational, natural, and open systems van Richard Scott staat een interessante discussie over organisatieprestaties. Charles Perrow's discussie van de Human Relations School in zijn "Complex organizations" is ook zeer de moeite waard.
benb

Het zal vaak juist die benadering zijn waarbij een leidinggevende een ondergeschikte probeert "om te buigen" die weerstand oproept. Zelfs wanneer beiden het eens zijn dat het zo niet goed gaat.
Voortdurend prikkelend bezig zijn...
benb

"Effectief" is overigens al helemaal een problematisch begrip. Effectief voor wie, effectief in welke zin, effectief op welke termijn? In "Organizations: rational, natural, and open systems van Richard Scott staat een interessante discussie over organisatieprestaties. Charles Perrow's discussie van de Human Relations School in zijn "Complex organizations" is ook zeer de moeite waard.
Effectief: dan hou ik het op een tweeslag. Wat heeft de organisatie nodig en waarom en wat heeft de uitvoerder nodig en ook waarom.

Effectief moet derhalve meetbaar zijn. Dat kan in meerdere vormen zoals tijd, rendement van een doel etc etc.

Bij meetbaar kun je namelijk een contrôl inbouwen. Dat leidt tot evaluatie van de effectiviteit.
ferry

benb schreef:Effectief: dan hou ik het op een tweeslag. Wat heeft de organisatie nodig en waarom en wat heeft de uitvoerder nodig en ook waarom.

Effectief moet derhalve meetbaar zijn. Dat kan in meerdere vormen zoals tijd, rendement van een doel etc etc.

Bij meetbaar kun je namelijk een contrôl inbouwen. Dat leidt tot evaluatie van de effectiviteit.
Vanuit de literatuur (of het nu sociologische studies van de werkvloer zijn of economische studies van principaal-agent relaties) weten we dat die belangen nu een keer altijd uit elkaar liggen. Doelen en belangen van managers, leidinggevenden, eigenaren, werknemers en klanten liggen nu 1 keer niet op 1 lijn. Nog los van het punt dat er zo'n 150 verschillende prestatie-indicatoren te verzinnen zijn, die ook nog eens niet allemaal in dezelfde richting hoeven te wijzen.
benb

Vanuit de literatuur (of het nu sociologische studies van de werkvloer zijn of economische studies van principaal-agent relaties) weten we dat die belangen nu een keer altijd uit elkaar liggen. Doelen en belangen van managers, leidinggevenden, eigenaren, werknemers en klanten liggen nu 1 keer niet op 1 lijn. Nog los van het punt dat er zo'n 150 verschillende prestatie-indicatoren te verzinnen zijn, die ook nog eens niet allemaal in dezelfde richting hoeven te wijzen.
Dus moet je keuzes maken ;)

Terug naar “Psychologie en Sociologie”