Ik heb de treinreis Amsterdam-Utrecht 2x gemaakt met een smartphone die het magneetveld en de snelheid (volgens GPS) registreert. Het onderstaande combinatieplaatje is het resultaat. Links de heenreis, rechts de terugreis. Blauw is voorin de trein gemeten, rood achterin de trein. (Blauw en rood zijn niet dezelfde reis). Onderaan de snelheidscurve V, bovenaan de sterkte van het magneetveld in de dwarse richting. De magneetveldcurves heb ik verticaal verschoven zodat ze eindigen op een gemeenschappelijk nulniveau.
Het verschil tussen de rode en de blauwe B-curves correspondeert met het idee in mijn
bericht van 2 juli (linkerplaatje, trein met 1 pantograaf). De blauwe curve en de rode curve liggen tegensteld t.o.v. het nulniveau. Beide vertonen een zaagtandpatroon. De zaagtandhelling van B1 en B2 beweegt weg van het nulniveau; de zaagtandhelling van B3 en B4 beweegt naar het nulniveau toe. Een begin- of eindpunt van een zaagtandhelling zou een moment dat de trein een onderstation passeert moeten markeren.
- Magn_GPS 759 keer bekeken
Curve B3 eindigt afwijkend omdat de trein een paar minuten moest wachten voor station Utrecht.