Kijk, het zit zo: ik verwacht dat beide limieten eindig zijn. Waarschijnlijk is dat een foute verwachting, want als ze inderdaad allebei eindig zijn ontstaat er een paradox (#33).Bartjes schreef: ↑zo 27 okt 2013, 14:29
Beweer je nu dat die twee limieten wel beide eindig zijn? Dan moet minstens een van ons beiden een fout gemaakt hebben, of hebben we het wellicht toch niet helemaal over hetzelfde?
Die limieten gaan echter over de situatie VOOR het wegstrepen. De situatie NA het wegstrepen heeft wel limieten. Als we na het wegstrepen de tabel A' noemen, is de limiet 1 (dat blijkt uit het feit dat er altijd nieuwe priemgetallen zijn, die gemiddeld op steeds grotere afstand van elkaar vandaan liggen).
De reden dat ik vervolgens verwacht dat A een limiet heeft, is omdat je A kan zien als een gedeelte van A'. (#43)
NB:
Overigens is in de oorsprong van dit alles de limiet van A' ook de limiet die ik wil gebruiken, maar toch zit die paradox me niet lekker. Het begrijpen daarvan kan wellicht ook tot een beter inzicht leiden van het totaalplaatje, vandaar dat ik dat toch graag helder zou krijgen.